Paasshow in coronatijd: Geen uitbundig gezinsuitje maar voor serieuze kopers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De helft van de gevraagde autobedrijven was open op 2e Paasdag. (Foto: Shutterstock)

Een groot aantal autobedrijven koos ervoor om gesloten te blijven op 2e Paasdag. Maar een eveneens groot aantal bedrijven besloot – alle gezondheidsmaatregelen in acht nemend – open te zijn. Van een echte paasshow-stemming was daarbij nooit sprake. Maar er werden auto’s verkocht. Er waren veel minder bezoekers dan normaal, maar degene die kwamen waren veel serieuzer dan in voorgaande jaren. “We zijn enigszins tevreden.”

We merken dat veel potentiële kopers nu het beslismoment uitstellen of op het laatste moment afhaken.

Honda-dealer Jack Welman

De bedrijven die open waren melden dan ook dat er wel degelijk auto’s verkocht werden. Vergeleken met vorig jaar daalde bij de meeste bedrijven de verkoop wel fors. Bij de dealers lag de nieuwverkoop op ongeveer een kwart van vorig jaar, bij de occasions zijn de verschillen groter. Uitschieter is Johan Meure. Die meldt gisteren ongeveer toch nog op tachtig procent van vorig jaar te hebben gedraaid. “De opkomst was nog behoorlijk groot en in vergelijking met andere jaren waren er veel mensen die serieus een auto wilden komen kopen.” Bij Marco van Beek waren de deuren eveneens open. “Maar wij hebben er geen ruchtbaarheid aan gegeven, dus vergelijken met vorige jaren heeft geen zin”, stelt hij. Van Beek is niet ontevreden over de afgelopen weken. “Wij hebben goed verkocht, maar we doen er echt heel veel voor. Het is jagen, jagen en nog eens jagen.” 

Barre tijd

Een van de dealerholdings die open was, was de Bochane Groep. “Wij draaiden met halve teams en waren maar beperkte tijd open”, zegt Thijs Bochane. Hij is tevreden over de resultaten. “We hebben met nieuw een kwart gedaan ten opzichte van vorig jaar en bij gebruikt zaten we op 65 procent.” Het zijn cijfers die ook andere dealers bekend voorkomen. Frank Vaneman Automotive was eveneens op afspraak geopend. “We hebben nog veel klantcontact gehad, vooral ook online. Het aantal afspraken en proefritten ligt circa de helft lager, maar de conversie naar orders lag hoger.” Bij Content Autogroep lag de totale verkoop op ongeveer 30 procent. “We zijn enigszins tevreden met dat resultaat. Maar het is een barre tijd”, zegt Frank Driessen.

Dagjesmensen

Bovag raadde zijn leden af om dit jaar grote Paasshows te houden. Niet alleen om gezondheidsredenen, maar ook omdat de branchevereniging het ongepast vond om grote, uitbundige, verkoopshows te houden terwijl het land nog in een semi-lockdown verkeert. Bij Honda Welman was het advies een van de redenen om dicht te zijn. “De gezamenlijke dealers in Alkmaar en Hoorn hebben mede op basis van dat advies besloten dicht te blijven. In plaats daarvan hebben we online geprobeerd het contact met onze klanten te zoeken”, aldus Jack Welman.

Over de particuliere koper maken ze zich bij Opel-dealer Janssen Van Kouwen niet zoveel zorgen, wel over de zakelijke klanten.

Voor Autobedrijf Van der Rijt uit Uden was er nog een reden om dicht te zijn. “We merken al een paar jaar dat er vooral veel dagjesmensen komen waardoor we minder tijd kunnen besteden aan serieuze kopers. Dan breng ik op 2e Paasdag mijn tijd liever door met het gezin”, zegt Mirjam van der Rijt. Van de door Automotive gevraagde bedrijven waren ook Volvo-dealer Bangarage, Autobedrijf Van der Heide, Van Vliet Autogroep en Auto Haarhuis gisteren dicht. “Bij ons was 2e Paasdag altijd een grote show vol met vermaak. Dat zat er niet in en dus leek het ons beter om helemaal niks te doen”, zegt Gerard Haarhuis van Auto Haarhuis in Geesteren.

Lichtpuntjes

Of de verkoop aantrekt staat of valt met het komende RIVM-advies. Of de verkoop dan al gelijk in mei herstelt, is de vraag. “Wij zitten met onze bedrijven in het epicentrum van de uitbraak. Pas in juni zal de verkoop echt gaan aantrekken”, verwacht Driessen. Veel van de gesproken bedrijven zeggen dat veel orders uitgesteld zijn tot het moment dat er weer wat zekerheid is over de maatregelen. “Als deze maatregelen worden versoepeld dan komen veel mensen weer in de koopmodus”, hoopt Jack Welman. “We merken dat veel potentiële kopers nu het beslismoment uitstellen of op het laatste moment afhaken.”

Over de particuliere koper maken ze zich bij Opel-dealer Janssen Van Kouwen niet zoveel zorgen. “Die laat weer wat beweging zien. Maar de zakelijke markt laat het nu echt afweten”, zegt René Pouw. “Veel dealerbedrijven zijn afhankelijk van de grotere leasemaatschappijen en zakelijk klanten en daar zit weinig beweging in. Ik verwacht daarom nog een moeizame tijd.”    

50 procent

Door de moeizame zakelijke markt en een voor de hand liggende verlenging van de levertijden, richt Bochane zich nu vooral op wat er al in huis is. “De komende periode verwacht ik dat we vooral veel voorraadauto’s verkopen, zowel nieuw als gebruikt.” Vaneman denkt dat hij in de komende tijd maximaal op 50 procent van zijn normale orderintake uitkomt. “Los van de vraag uit de zakelijke markt zijn we erg afhankelijk van de RIVM-maatregelen en onze leveranciers. Zolang er nog veel maatregelen zijn verwacht ik niet dat de verkoop boven de 50 procent komt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Paasshow in coronatijd: Geen uitbundig gezinsuitje maar voor serieuze kopers | Automotive Online

Paasshow in coronatijd: Geen uitbundig gezinsuitje maar voor serieuze kopers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De helft van de gevraagde autobedrijven was open op 2e Paasdag. (Foto: Shutterstock)

Een groot aantal autobedrijven koos ervoor om gesloten te blijven op 2e Paasdag. Maar een eveneens groot aantal bedrijven besloot – alle gezondheidsmaatregelen in acht nemend – open te zijn. Van een echte paasshow-stemming was daarbij nooit sprake. Maar er werden auto’s verkocht. Er waren veel minder bezoekers dan normaal, maar degene die kwamen waren veel serieuzer dan in voorgaande jaren. “We zijn enigszins tevreden.”

We merken dat veel potentiële kopers nu het beslismoment uitstellen of op het laatste moment afhaken.

Honda-dealer Jack Welman

De bedrijven die open waren melden dan ook dat er wel degelijk auto’s verkocht werden. Vergeleken met vorig jaar daalde bij de meeste bedrijven de verkoop wel fors. Bij de dealers lag de nieuwverkoop op ongeveer een kwart van vorig jaar, bij de occasions zijn de verschillen groter. Uitschieter is Johan Meure. Die meldt gisteren ongeveer toch nog op tachtig procent van vorig jaar te hebben gedraaid. “De opkomst was nog behoorlijk groot en in vergelijking met andere jaren waren er veel mensen die serieus een auto wilden komen kopen.” Bij Marco van Beek waren de deuren eveneens open. “Maar wij hebben er geen ruchtbaarheid aan gegeven, dus vergelijken met vorige jaren heeft geen zin”, stelt hij. Van Beek is niet ontevreden over de afgelopen weken. “Wij hebben goed verkocht, maar we doen er echt heel veel voor. Het is jagen, jagen en nog eens jagen.” 

Barre tijd

Een van de dealerholdings die open was, was de Bochane Groep. “Wij draaiden met halve teams en waren maar beperkte tijd open”, zegt Thijs Bochane. Hij is tevreden over de resultaten. “We hebben met nieuw een kwart gedaan ten opzichte van vorig jaar en bij gebruikt zaten we op 65 procent.” Het zijn cijfers die ook andere dealers bekend voorkomen. Frank Vaneman Automotive was eveneens op afspraak geopend. “We hebben nog veel klantcontact gehad, vooral ook online. Het aantal afspraken en proefritten ligt circa de helft lager, maar de conversie naar orders lag hoger.” Bij Content Autogroep lag de totale verkoop op ongeveer 30 procent. “We zijn enigszins tevreden met dat resultaat. Maar het is een barre tijd”, zegt Frank Driessen.

Dagjesmensen

Bovag raadde zijn leden af om dit jaar grote Paasshows te houden. Niet alleen om gezondheidsredenen, maar ook omdat de branchevereniging het ongepast vond om grote, uitbundige, verkoopshows te houden terwijl het land nog in een semi-lockdown verkeert. Bij Honda Welman was het advies een van de redenen om dicht te zijn. “De gezamenlijke dealers in Alkmaar en Hoorn hebben mede op basis van dat advies besloten dicht te blijven. In plaats daarvan hebben we online geprobeerd het contact met onze klanten te zoeken”, aldus Jack Welman.

Over de particuliere koper maken ze zich bij Opel-dealer Janssen Van Kouwen niet zoveel zorgen, wel over de zakelijke klanten.

Voor Autobedrijf Van der Rijt uit Uden was er nog een reden om dicht te zijn. “We merken al een paar jaar dat er vooral veel dagjesmensen komen waardoor we minder tijd kunnen besteden aan serieuze kopers. Dan breng ik op 2e Paasdag mijn tijd liever door met het gezin”, zegt Mirjam van der Rijt. Van de door Automotive gevraagde bedrijven waren ook Volvo-dealer Bangarage, Autobedrijf Van der Heide, Van Vliet Autogroep en Auto Haarhuis gisteren dicht. “Bij ons was 2e Paasdag altijd een grote show vol met vermaak. Dat zat er niet in en dus leek het ons beter om helemaal niks te doen”, zegt Gerard Haarhuis van Auto Haarhuis in Geesteren.

Lichtpuntjes

Of de verkoop aantrekt staat of valt met het komende RIVM-advies. Of de verkoop dan al gelijk in mei herstelt, is de vraag. “Wij zitten met onze bedrijven in het epicentrum van de uitbraak. Pas in juni zal de verkoop echt gaan aantrekken”, verwacht Driessen. Veel van de gesproken bedrijven zeggen dat veel orders uitgesteld zijn tot het moment dat er weer wat zekerheid is over de maatregelen. “Als deze maatregelen worden versoepeld dan komen veel mensen weer in de koopmodus”, hoopt Jack Welman. “We merken dat veel potentiële kopers nu het beslismoment uitstellen of op het laatste moment afhaken.”

Over de particuliere koper maken ze zich bij Opel-dealer Janssen Van Kouwen niet zoveel zorgen. “Die laat weer wat beweging zien. Maar de zakelijke markt laat het nu echt afweten”, zegt René Pouw. “Veel dealerbedrijven zijn afhankelijk van de grotere leasemaatschappijen en zakelijk klanten en daar zit weinig beweging in. Ik verwacht daarom nog een moeizame tijd.”    

50 procent

Door de moeizame zakelijke markt en een voor de hand liggende verlenging van de levertijden, richt Bochane zich nu vooral op wat er al in huis is. “De komende periode verwacht ik dat we vooral veel voorraadauto’s verkopen, zowel nieuw als gebruikt.” Vaneman denkt dat hij in de komende tijd maximaal op 50 procent van zijn normale orderintake uitkomt. “Los van de vraag uit de zakelijke markt zijn we erg afhankelijk van de RIVM-maatregelen en onze leveranciers. Zolang er nog veel maatregelen zijn verwacht ik niet dat de verkoop boven de 50 procent komt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.