Schadegarant bezorgd over veilig herstel complexe auto’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Auto's worden steeds complexer om te herstellen. (Foto: Shutterstock)

Is elk schadebedrijf, nu en in de toekomst, nog in staat om een moderne auto met geavanceerde systemen en materialen met nieuwe verbindingstechnieken nog veilig te herstellen. Dat was voor Stichting Schadegarant aanleiding voor een zogeheten position paper dat vandaag is gepubliceerd.

Volgens het paper is het in de huidige markt onvoldoende duidelijk of er straks nog voldoende kennis, kunde en capaciteit beschikbaar is om het snel groeiende aantal complexe auto’s vakkundig te herstellen, zo stelt Schadegarant. Onder de titel Botsing tussen kwaliteit en kosten, wil Schadegarant zijn zorgen hierover delen. Onjuist herstelde auto’s kunnen tikkende tijdbommen zijn, waarschuwt de stichting. Eerder waarschuwden de initiatiefnemers van Autotech ook al voor het gebrek aan kennis en kunde in schadeherstel.

Ondeskundig

Volgens Schadegarant is nieuw vakmanschap nodig om nieuwe auto’s veilig en verantwoord te kunnen herstellen. Voor auto’s uit het nieuwe wagenpark geldt, volgens het rapport, een ander risico dan voor ‘oude’ auto’s. Verzekeraars krijgen in dit segment meer toegevoegde waarde als zij het risico op ondeskundig herstel en de hogere schadelast in hun advies laten meewegen, denkt Schadegarant.   

Ook wil Schadegarant benadrukken dat de bewustwording van het veiligheidsbelang bij herstel onder consumenten van belang is. Onwetendheid maakt het bij schade lastig te begrijpen dat complex herstel vaak meer kost, aldus het rapport. Die toegenomen complexiteit kan een negatieve uitwerking hebben op de premies. Als verzekerden beter geïnformeerd zouden zijn, dan zouden ze het belang van veilig herstel ook beter begrijpen, aldus het position paper van Schadegarant. 

Volgens Schadegarant is het van belang dat er op korte termijn een of meerdere bruikbare alternatieven voor merkerkenning worden ontwikkeld, die voorzien in goed en veilig herstel. Een nieuwe branchenormering, die hieraan voldoet, gaat de branche helpen om de juiste keuze voor de toekomst te maken, aldus het rapport.  

Schadegarant is opgericht in 1992 en eigendom van 11 verzekeraars. Het netwerk telt 500 herstelbedrijven, waarvan er zo’n 200 ook ruitschades doen. Zo’n 1.100 dealers vervullen de schadedistributiefunctie, waarvan er 600 ook ruiten herstellen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadegarant bezorgd over veilig herstel complexe auto’s | Automotive Online

Schadegarant bezorgd over veilig herstel complexe auto’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Auto's worden steeds complexer om te herstellen. (Foto: Shutterstock)

Is elk schadebedrijf, nu en in de toekomst, nog in staat om een moderne auto met geavanceerde systemen en materialen met nieuwe verbindingstechnieken nog veilig te herstellen. Dat was voor Stichting Schadegarant aanleiding voor een zogeheten position paper dat vandaag is gepubliceerd.

Volgens het paper is het in de huidige markt onvoldoende duidelijk of er straks nog voldoende kennis, kunde en capaciteit beschikbaar is om het snel groeiende aantal complexe auto’s vakkundig te herstellen, zo stelt Schadegarant. Onder de titel Botsing tussen kwaliteit en kosten, wil Schadegarant zijn zorgen hierover delen. Onjuist herstelde auto’s kunnen tikkende tijdbommen zijn, waarschuwt de stichting. Eerder waarschuwden de initiatiefnemers van Autotech ook al voor het gebrek aan kennis en kunde in schadeherstel.

Ondeskundig

Volgens Schadegarant is nieuw vakmanschap nodig om nieuwe auto’s veilig en verantwoord te kunnen herstellen. Voor auto’s uit het nieuwe wagenpark geldt, volgens het rapport, een ander risico dan voor ‘oude’ auto’s. Verzekeraars krijgen in dit segment meer toegevoegde waarde als zij het risico op ondeskundig herstel en de hogere schadelast in hun advies laten meewegen, denkt Schadegarant.   

Ook wil Schadegarant benadrukken dat de bewustwording van het veiligheidsbelang bij herstel onder consumenten van belang is. Onwetendheid maakt het bij schade lastig te begrijpen dat complex herstel vaak meer kost, aldus het rapport. Die toegenomen complexiteit kan een negatieve uitwerking hebben op de premies. Als verzekerden beter geïnformeerd zouden zijn, dan zouden ze het belang van veilig herstel ook beter begrijpen, aldus het position paper van Schadegarant. 

Volgens Schadegarant is het van belang dat er op korte termijn een of meerdere bruikbare alternatieven voor merkerkenning worden ontwikkeld, die voorzien in goed en veilig herstel. Een nieuwe branchenormering, die hieraan voldoet, gaat de branche helpen om de juiste keuze voor de toekomst te maken, aldus het rapport.  

Schadegarant is opgericht in 1992 en eigendom van 11 verzekeraars. Het netwerk telt 500 herstelbedrijven, waarvan er zo’n 200 ook ruitschades doen. Zo’n 1.100 dealers vervullen de schadedistributiefunctie, waarvan er 600 ook ruiten herstellen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.