Overheid voert ‘roettax’ in voor oudere diesels

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bezitters van oude diesels gaan 15 procent meer belasting betalen. (Foto: Shutterstock)

Eigenaren van oudere dieselauto’s betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Zo meldt de overheid vandaag. Met deze maatregel wil de overheid het bezit en gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken.

De toeslag geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden, geen fabrieksroetfilter hebben en meer dan 5 milligram fijnstof uitstoten per kilometer. Voor een gemiddelde dieselauto, met een gewicht tussen de 1350 en 1450 kilo, betekent dit dat er 225 euro per jaar extra moet worden betaald. De fijnstoftoeslag was al vastgelegd in 2015 in Autobrief 2 en mede bedoeld om de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s met 2 procent te verlagen. Andere delen uit die Autobrief zijn inmiddels losgelaten.

De Belastingdienst baseert zich op de gegevens van de RDW, die in het kentekenregister nu ook de gegevens bijhoudt over fijnstofuitstoot.

Eerder deze maand kondigde de gemeente Amsterdam aan met een sloopregeling te komen voor oudere diesels.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Overheid voert ‘roettax’ in voor oudere diesels | Automotive Online

Overheid voert ‘roettax’ in voor oudere diesels

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bezitters van oude diesels gaan 15 procent meer belasting betalen. (Foto: Shutterstock)

Eigenaren van oudere dieselauto’s betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Zo meldt de overheid vandaag. Met deze maatregel wil de overheid het bezit en gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken.

De toeslag geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden, geen fabrieksroetfilter hebben en meer dan 5 milligram fijnstof uitstoten per kilometer. Voor een gemiddelde dieselauto, met een gewicht tussen de 1350 en 1450 kilo, betekent dit dat er 225 euro per jaar extra moet worden betaald. De fijnstoftoeslag was al vastgelegd in 2015 in Autobrief 2 en mede bedoeld om de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s met 2 procent te verlagen. Andere delen uit die Autobrief zijn inmiddels losgelaten.

De Belastingdienst baseert zich op de gegevens van de RDW, die in het kentekenregister nu ook de gegevens bijhoudt over fijnstofuitstoot.

Eerder deze maand kondigde de gemeente Amsterdam aan met een sloopregeling te komen voor oudere diesels.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.