Logistiek consortium haakt aan op blockchain-technologie IBM

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De blockchain krijgt een nadrukkelijke rol in de toekomstige klantrelatie. (Foto: Shutterstock)

Het recent door onder meer Koopman Logistics opgerichte consortium Vinturas is een van de eerste partijen die een platform heeft ontwikkeld op basis van IBM-blockchaintechnologie. Dat melden de betrokken partijen vanochtend. 

Vinturas wil met het platform onder meer alle stappen in het logistieke proces voor nieuwe en gebruikte voertuigen inzichtelijk maken.

Voor Vinturas was dat reden te gaan werken met IBM. “De huidige logistieke infrastructuur in de autosector kent verschillende applicaties en verschillende gescheiden informatiestromen. Dit maakt het onmogelijk om voertuigen te volgen tijdens hun reis naar het autobedrijf”, aldus het consortium. Met de blockchaintechnologie worden deze verschillende onderdelen samengebracht zodat de gehele route te volgen is. Zo ziet de consument waar zijn auto zich in het proces bevindt. “Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de ‘customer journey’ van de klant”, schrijft Vinturas, dat onder leiding staat van voormalig Koopman-ceo Jon Kuiper. “Het Vinturas-platform stelt fabrikanten en fleetowners in staat om Europese logistieke stromen bijna ‘real-time’ te beheren. Hierdoor verbetert de planning, worden voorraden en netwerken geoptimaliseerd en dat tegen lagere kosten.”

Tellerfraude

Ook kan de blockchaintechnologie een oplossing zijn in de strijd tegen tellerfraude; op dit moment profiteren teller-terugdraaiers van het feit dat bij grensoverschrijdende transacties informatie over bijvoorbeeld de kilometerstand onvoldoende wordt gecontroleerd. Lees hier hoe zo’n blockchain in de praktijk werkt in een pilot tussen Pon en Koopman.

Koopman Logistics werkt binnen Vinturas samen met andere logistieke ondernemingen, te weten Autolink Group, Axess Logistics en NVD. Vinturas wordt in september 2019 in een groot aantal Europese landen beschikbaar. De Europese shortsea-rederij EML haakt als partner aan en maakt het zeetransport binnen de logistieke keten inzichtelijk.

Eerder dit jaar kondigden ook HP en Continental al een blockchain-samenwerkingen aan. Op het Automotive Dealerholdingseminar was de afgelopen jaren veel aandacht voor blockchain-ontwikkelingen. Onder andere Jack Esselink van IBM vertelde daar over de plannen van zijn bedrijf met blockchain.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Logistiek consortium haakt aan op blockchain-technologie IBM | Automotive Online

Logistiek consortium haakt aan op blockchain-technologie IBM

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De blockchain krijgt een nadrukkelijke rol in de toekomstige klantrelatie. (Foto: Shutterstock)

Het recent door onder meer Koopman Logistics opgerichte consortium Vinturas is een van de eerste partijen die een platform heeft ontwikkeld op basis van IBM-blockchaintechnologie. Dat melden de betrokken partijen vanochtend. 

Vinturas wil met het platform onder meer alle stappen in het logistieke proces voor nieuwe en gebruikte voertuigen inzichtelijk maken.

Voor Vinturas was dat reden te gaan werken met IBM. “De huidige logistieke infrastructuur in de autosector kent verschillende applicaties en verschillende gescheiden informatiestromen. Dit maakt het onmogelijk om voertuigen te volgen tijdens hun reis naar het autobedrijf”, aldus het consortium. Met de blockchaintechnologie worden deze verschillende onderdelen samengebracht zodat de gehele route te volgen is. Zo ziet de consument waar zijn auto zich in het proces bevindt. “Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de ‘customer journey’ van de klant”, schrijft Vinturas, dat onder leiding staat van voormalig Koopman-ceo Jon Kuiper. “Het Vinturas-platform stelt fabrikanten en fleetowners in staat om Europese logistieke stromen bijna ‘real-time’ te beheren. Hierdoor verbetert de planning, worden voorraden en netwerken geoptimaliseerd en dat tegen lagere kosten.”

Tellerfraude

Ook kan de blockchaintechnologie een oplossing zijn in de strijd tegen tellerfraude; op dit moment profiteren teller-terugdraaiers van het feit dat bij grensoverschrijdende transacties informatie over bijvoorbeeld de kilometerstand onvoldoende wordt gecontroleerd. Lees hier hoe zo’n blockchain in de praktijk werkt in een pilot tussen Pon en Koopman.

Koopman Logistics werkt binnen Vinturas samen met andere logistieke ondernemingen, te weten Autolink Group, Axess Logistics en NVD. Vinturas wordt in september 2019 in een groot aantal Europese landen beschikbaar. De Europese shortsea-rederij EML haakt als partner aan en maakt het zeetransport binnen de logistieke keten inzichtelijk.

Eerder dit jaar kondigden ook HP en Continental al een blockchain-samenwerkingen aan. Op het Automotive Dealerholdingseminar was de afgelopen jaren veel aandacht voor blockchain-ontwikkelingen. Onder andere Jack Esselink van IBM vertelde daar over de plannen van zijn bedrijf met blockchain.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.