Schoonhovens blik | ADAS: Je gebruikt het pas als je het weet

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Ilse Harms, werkzaam bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én één van de drijvende krachten achter de ADAS Alliantie, heeft een alleraardigst onderzoek gepresenteerd naar ADAS-bezit, bewustzijn rond bezit, zelfverklaard ADAS gebruik en geobserveerd ADAS gebruik.
Bij mijn weten het eerste onderzoek naar daadwerkelijk ADAS gebruik, dat plaatsvond via een online vragenlijst, gecombineerd met voertuigdata van de respondenten op basis van kenteken. Op deze wijze kon worden geverifieerd of de door de (zakelijke) berijder opgegeven ADAS ook standaard of als optie aanwezig was op de auto.

Deze zestien ADAS zijn gebruikt in het onderzoek

Navigatie (zonder traffic feed), live navigatie (met traffic feed), cruise control, adaptive cruise control (ACC), speed limiter, intelligent speed adaptation (ISA), lane departure warning, lane keeping, aid, lane change merge aid, park assist pilot, emergency brake, distance alert, traffic sign recognition, intersection assistant, cross traffic alert and traffic jam assistant.

In de vragenlijst werden 16 van de mogelijke systemen (zie kader) uitgelegd en de berijders werden gevraagd of de auto waar zij het vaakst in rijden één of meerdere ADAS had of denken dat de auto het heeft en in welke mate het werd gebruikt.

Als de berijder het weet, dan gebruikt hij het ook

Van 7 ADAS was voldoende data voorhanden om valide conclusies te trekken en het opmerkelijke was dat bij 5 van die 7 het verschil tussen ADAS als uitrusting en het besef dat de auto is uitgerust met ADAS, groot was. Het verschil tussen het besef en het gebruik van ADAS was veel kleiner en bij slechts 2 ADAS significant. Met andere woorden: als de berijder weet dat ADAS op de auto zit, wordt het ook gebruikt, maar vaak weet de berijder het niet of heeft men een andere voorstelling van de functionaliteit. Deze conclusie trok men uit de vraag of berijders ADAS konden koppelen aan de verschillende benamingen voor ADAS omdat er ADAS zijn met dezelfde functionaliteit en verschillende benamingen én dezelfde benamingen en verschillende functionaliteiten.

De cijfers zijn reden tot zorg

Slechts 24 procent van de respondenten gaf aan dat men informatie van de dealer had ontvangen over ADAS, 27 procent las de manual, 47 procent paste trial and error tijdens het rijden toe en 1 procent gaf aan een rijtraining te hebben gevolgd. 1 procent had geen kennis van zaken en had alles uitgeschakeld! Bij deze vraag waren meerdere antwoorden mogelijk en ik vind deze cijfers reden tot zorg.

Immers, ADAS is bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, maar als je je bedenkt dat een groot deel van de (zakelijke) rijders te weinig kennis heeft van ADAS, lijkt het mij op korte termijn voor méér schade te zorgen. Dat is goed nieuws voor de schadeherstelbranche, maar minder voor de verzekeraars, want die rekenen op minder schades door ADAS en dat zouden er zo maar meer kunnen worden. De schaden die dan voorkomen zijn ook nog eens flink duurder, want repareren van auto’s met ADAS vergt iets meer kennis, kunde en equipment en de onderdelen zijn flink aan de prijs.

Multitasken

Het onderzoek van Ilse Harms in een notendop, want er stond veel meer in, maar de meest opmerkelijke quote las ik in een door Mitchell gepubliceerd onderzoek: ‘ADAS-systemen doen sommige bestuurders geloven dat het veilig is om hun ogen van de weg te houden en te multitasken.’

Er is nog een hoop werk aan de winkel om het gat tussen intelligente auto’s en (intelligente) berijders te dichten en te voorkomen dat berijders door trial and error de ADAS functionaliteiten leren. Daar ligt een schone taak voor de ADAS Alliantie.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Reacties

  • Jasper Steffens

    Fantastisch om te zien dat dit onderzoek wat ThunderMinds bedacht voor Connecting Mobility, door Ilse Harms, Leo Bingen en Eric Vousten naar een branche-samenwerking is gebracht waar alle partijen hun schouders zetten onder de verdere uitrol van de broodnodige bewustwording bij gebruikers.

Schoonhovens blik | ADAS: Je gebruikt het pas als je het weet | Automotive Online

Schoonhovens blik | ADAS: Je gebruikt het pas als je het weet

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Ilse Harms, werkzaam bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én één van de drijvende krachten achter de ADAS Alliantie, heeft een alleraardigst onderzoek gepresenteerd naar ADAS-bezit, bewustzijn rond bezit, zelfverklaard ADAS gebruik en geobserveerd ADAS gebruik.
Bij mijn weten het eerste onderzoek naar daadwerkelijk ADAS gebruik, dat plaatsvond via een online vragenlijst, gecombineerd met voertuigdata van de respondenten op basis van kenteken. Op deze wijze kon worden geverifieerd of de door de (zakelijke) berijder opgegeven ADAS ook standaard of als optie aanwezig was op de auto.

Deze zestien ADAS zijn gebruikt in het onderzoek

Navigatie (zonder traffic feed), live navigatie (met traffic feed), cruise control, adaptive cruise control (ACC), speed limiter, intelligent speed adaptation (ISA), lane departure warning, lane keeping, aid, lane change merge aid, park assist pilot, emergency brake, distance alert, traffic sign recognition, intersection assistant, cross traffic alert and traffic jam assistant.

In de vragenlijst werden 16 van de mogelijke systemen (zie kader) uitgelegd en de berijders werden gevraagd of de auto waar zij het vaakst in rijden één of meerdere ADAS had of denken dat de auto het heeft en in welke mate het werd gebruikt.

Als de berijder het weet, dan gebruikt hij het ook

Van 7 ADAS was voldoende data voorhanden om valide conclusies te trekken en het opmerkelijke was dat bij 5 van die 7 het verschil tussen ADAS als uitrusting en het besef dat de auto is uitgerust met ADAS, groot was. Het verschil tussen het besef en het gebruik van ADAS was veel kleiner en bij slechts 2 ADAS significant. Met andere woorden: als de berijder weet dat ADAS op de auto zit, wordt het ook gebruikt, maar vaak weet de berijder het niet of heeft men een andere voorstelling van de functionaliteit. Deze conclusie trok men uit de vraag of berijders ADAS konden koppelen aan de verschillende benamingen voor ADAS omdat er ADAS zijn met dezelfde functionaliteit en verschillende benamingen én dezelfde benamingen en verschillende functionaliteiten.

De cijfers zijn reden tot zorg

Slechts 24 procent van de respondenten gaf aan dat men informatie van de dealer had ontvangen over ADAS, 27 procent las de manual, 47 procent paste trial and error tijdens het rijden toe en 1 procent gaf aan een rijtraining te hebben gevolgd. 1 procent had geen kennis van zaken en had alles uitgeschakeld! Bij deze vraag waren meerdere antwoorden mogelijk en ik vind deze cijfers reden tot zorg.

Immers, ADAS is bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, maar als je je bedenkt dat een groot deel van de (zakelijke) rijders te weinig kennis heeft van ADAS, lijkt het mij op korte termijn voor méér schade te zorgen. Dat is goed nieuws voor de schadeherstelbranche, maar minder voor de verzekeraars, want die rekenen op minder schades door ADAS en dat zouden er zo maar meer kunnen worden. De schaden die dan voorkomen zijn ook nog eens flink duurder, want repareren van auto’s met ADAS vergt iets meer kennis, kunde en equipment en de onderdelen zijn flink aan de prijs.

Multitasken

Het onderzoek van Ilse Harms in een notendop, want er stond veel meer in, maar de meest opmerkelijke quote las ik in een door Mitchell gepubliceerd onderzoek: ‘ADAS-systemen doen sommige bestuurders geloven dat het veilig is om hun ogen van de weg te houden en te multitasken.’

Er is nog een hoop werk aan de winkel om het gat tussen intelligente auto’s en (intelligente) berijders te dichten en te voorkomen dat berijders door trial and error de ADAS functionaliteiten leren. Daar ligt een schone taak voor de ADAS Alliantie.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Reacties

  • Jasper Steffens

    Fantastisch om te zien dat dit onderzoek wat ThunderMinds bedacht voor Connecting Mobility, door Ilse Harms, Leo Bingen en Eric Vousten naar een branche-samenwerking is gebracht waar alle partijen hun schouders zetten onder de verdere uitrol van de broodnodige bewustwording bij gebruikers.