Occasionverkoop plust 50 procent in april, prijzen skyhigh

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er zijn in april dit jaar 122 duizend occasions door autobedrijven aan consumenten verkocht, ruim 50 procent meer dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van VWE. De sterke stijging is mede te verklaren doordat de occasionmarkt tijdens de eerste lockdown vorig jaar fors terugliep; nog voor de zomer steeg deze toen echter weer snel. Over de eerste vier maanden werden er 452 duizend occasions aan consumenten verkocht, 8,3 procent meer dan vorig jaar.

Consumenten verkochten onderling 14 procent meer occasions in april; over de eerste vier maanden werden er 209 duizend occasions door consumenten onderling verkocht, een stijging van 5,4 procent. Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Occasionverkoop in april:

Personenauto’s B2B B2C C2C
2020 57.712 80.753 44.812
2021 79.334 121.994 51.161
Groei t.o.v. apr 2020 37,5% 51,1% 14,2%

Bron: VWE, bewerking Automotive

Prijsstijging

Als gevolg van de disbalans tussen vraag en aanbod is er inmiddels een behoorlijke schaarste aan de juiste voertuigen ontstaan, met forse prijsstijgingen tot gevolg. Dat stelt dataleverancier Xray. “Op de b2b-veilingplatformen wordt enorm gevochten om de goede auto’s uit de juiste segmenten. Er worden momenteel inkoopprijzen geboden op het niveau van voormalige verkoopprijzen”, zegt directeur Tom Corduwener. Omdat de levertijden op nieuwe auto’s oplopen en er veel minder verhuurvoertuigen zijn ingezet, verwacht Corduwener dat de prijzen hoog blijven.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Occasionverkoop plust 50 procent in april, prijzen skyhigh | Automotive Online

Occasionverkoop plust 50 procent in april, prijzen skyhigh

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er zijn in april dit jaar 122 duizend occasions door autobedrijven aan consumenten verkocht, ruim 50 procent meer dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van VWE. De sterke stijging is mede te verklaren doordat de occasionmarkt tijdens de eerste lockdown vorig jaar fors terugliep; nog voor de zomer steeg deze toen echter weer snel. Over de eerste vier maanden werden er 452 duizend occasions aan consumenten verkocht, 8,3 procent meer dan vorig jaar.

Consumenten verkochten onderling 14 procent meer occasions in april; over de eerste vier maanden werden er 209 duizend occasions door consumenten onderling verkocht, een stijging van 5,4 procent. Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Occasionverkoop in april:

Personenauto’s B2B B2C C2C
2020 57.712 80.753 44.812
2021 79.334 121.994 51.161
Groei t.o.v. apr 2020 37,5% 51,1% 14,2%

Bron: VWE, bewerking Automotive

Prijsstijging

Als gevolg van de disbalans tussen vraag en aanbod is er inmiddels een behoorlijke schaarste aan de juiste voertuigen ontstaan, met forse prijsstijgingen tot gevolg. Dat stelt dataleverancier Xray. “Op de b2b-veilingplatformen wordt enorm gevochten om de goede auto’s uit de juiste segmenten. Er worden momenteel inkoopprijzen geboden op het niveau van voormalige verkoopprijzen”, zegt directeur Tom Corduwener. Omdat de levertijden op nieuwe auto’s oplopen en er veel minder verhuurvoertuigen zijn ingezet, verwacht Corduwener dat de prijzen hoog blijven.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.