Dealerbedrijf Broekhuis passeert grens van 1 miljard euro omzet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Broekhuis noteerde een flink hogere winst. (Foto: Broekhuis)

Dealerholding Broekhuis Groep realiseerde over 2021 een omzetstijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2020, naar ruim 1 miljard euro. Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag.

Het bedrijfsresultaat kwam fors hoger (35%) uit, op ruim 39 miljoen euro. Daarmee kwam de winstmarge (EBIT/netto-omzet) uit op 3,8 procent, tegenover 3,1 procent in 2020. De winst na belasting en deelnemingen kwam uit op 27,9 miljoen euro (2020: 19,5). Alle divisies lieten een omzetgroei zien. De meeste omzet wordt gerealiseerd door de dealertak (85%), gevolgd door lease- en financiële diensten (16%).

Omzet per bedrijfsonderdeel (in miljoenen euro’s):

Bedrijfsonderdeel 2022 2021 2020 2019
Dealers 1.200,3 1.138,3 1.047,0 975,8
Lease en F&I 259,2 219,3 178,7 151,4
Schadeherstel en Bedrijfswageninrichting 36,0 29,3 28 29,4
Vastgoed 36,0 1,1 1,5 4,4
Intercompany -297,9 -362,9 -308,9 -234,1
Totaal 1.198,8 1.025,10 947,2 926,9
Bron: Broekhuis Groep, bewerking Automotive

Dat het bedrijf de grens van 1 miljard euro omzet passeert, komt niet als verrassing. In de afgelopen jaren is Broekhuis, mede door overnames, enorm gegroeid. In 2017 bedroeg de omzet nog een kleine 600 miljoen euro. Het aantal medewerkers groeide in deze periode van 916 naar 1.465, waarbij de omzet per medewerker steeg van 649 duizend naar 700 duizend euro.

Doorgroeien

Vorig jaar nam het bedrijf Volvo-dealer Verkerk over. En het is nog niet gedaan met de groei, zo meldt het bedrijf: het wil de komende jaren doorgroeien en zijn positie in de landelijke top 5 van autobedrijven verstevigen. Dit jaar werd ook al een mega-overname gedaan, met de acquisitie van Auto Palace. Evenals andere grote holdings, ziet het bedrijf die toekomstbestendige groei vooral in het samenspel tussen dealeractiviteiten, leasing en schadeherstel. “De onderlinge samenwerking van dealers, schadeherstel en leasing werkt als een katalysator voor groei”, zo schrijft de dealerholding. “Dankzij vergaande digitalisering is het steeds eenvoudiger om landelijke groei na te streven.” De ambitie is om van autoretailer een brede mobiliteitsprovider te worden, en ook daar zijn de eerste contouren al van zichtbaar, met de overname van fietsretailer Kroone&Liefting en camperbedrijf Gelderse Camper Centrale.

Impact chiptekort

Over 2021 voelde Broekhuis de grondstof- en chipcrisis vooral in de verkoop van nieuwe auto’s: het aantal afgeleverde auto’s lag met 13.930 stuks zo’n 7,5 procent onder het niveau van 2020. Het marktaandeel kwam vanwege de harder dalende markt toch 0,1 procent hoger uit, op 4,3 procent.

In de bedrijfswagensector realiseerde het bedrijf een verkoopstijging van 1,4 procent (er werden er 2.257 verkocht), goed voor een marktaandeel van 3,3 procent (2020: 3,7%). Er werden 5 procent meer occasions verkocht (in totaal 23.528) en het aantal leasecontracten steeg met 16,5 procent naar 19.483 in aantal. Deze groei was voor 45 procent dankzij private lease.

Verder valt op dat de brutomarge van de schadeherstelactiviteiten (inclusief bestelauto-inrichting) met 17 miljoen euro weliswaar hoger ligt dan in 2020 (16,4 miljoen euro), maar dat het aantal herstelde schades afnam van ruim 27 duizend naar 25 duizend stuks. De bruto marge op de schadeherstelactiviteiten worden niet apart vermeld, maar navraag leert dat deze procentueel iets lager lag dan vorig jaar. Het aantal werkplaatsdoorgangen steeg van 326.600 naar 348.300.

Verwachting voor 2022

De verwachting is dat de markt voor nieuwe personenauto’s dit jaar zal stijgen: het bedrijf verwacht 16.950 nieuwe personenauto’s te verkopen (markt: 380.000), wat een stijging van meer dan 20 procent zou betekenen ten opzichte van 2021. Voor bestelauto’s ligt de verwachte nieuwverkoop op 3.250 stuks. De occasionverkoop wordt ingeschat op 25.500, waarbij het schaarser wordend aanbod kan leiden tot druk op de marge. Ook verwacht Broekhuis een dalende omzet uit onderdelenverkoop, omdat steeds meer importeurs die zelf ter hand nemen.Dealerholding Broekhuis staat op de 3de positie in de Automotive Dealerholding Top 60.

Ook zal de oorlog in de Oekraïne voorlopig voor onzekerheid blijven zorgen op de financiële markt en op het gebied van autoproductie. Het resultaat voor belasting valt naar schatting wel binnen de range van de afgelopen 3 jaren. “Wanneer de gevolgen van de oplopende levertijden ook voortduren na het eerste kwartaal van 2022, is een drukkend effect op de  resultaten onvermijdbaar”, schrijft het bedrijf.

Broekhuis heeft op dit moment 71 vestigingen, waarvan 66 autodealerbedrijven, 1 motorfietsbedrijf, een occasioncentrum, een leasemaatschappij, een verhuurbedrijf en 14 schadevestigingen. Het bedrijf is dealer van 19 merken in heel Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Dealerbedrijf Broekhuis passeert grens van 1 miljard euro omzet | Automotive Online

Dealerbedrijf Broekhuis passeert grens van 1 miljard euro omzet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Broekhuis noteerde een flink hogere winst. (Foto: Broekhuis)

Dealerholding Broekhuis Groep realiseerde over 2021 een omzetstijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2020, naar ruim 1 miljard euro. Dat meldt het bedrijf in zijn jaarverslag.

Het bedrijfsresultaat kwam fors hoger (35%) uit, op ruim 39 miljoen euro. Daarmee kwam de winstmarge (EBIT/netto-omzet) uit op 3,8 procent, tegenover 3,1 procent in 2020. De winst na belasting en deelnemingen kwam uit op 27,9 miljoen euro (2020: 19,5). Alle divisies lieten een omzetgroei zien. De meeste omzet wordt gerealiseerd door de dealertak (85%), gevolgd door lease- en financiële diensten (16%).

Omzet per bedrijfsonderdeel (in miljoenen euro’s):

Bedrijfsonderdeel 2022 2021 2020 2019
Dealers 1.200,3 1.138,3 1.047,0 975,8
Lease en F&I 259,2 219,3 178,7 151,4
Schadeherstel en Bedrijfswageninrichting 36,0 29,3 28 29,4
Vastgoed 36,0 1,1 1,5 4,4
Intercompany -297,9 -362,9 -308,9 -234,1
Totaal 1.198,8 1.025,10 947,2 926,9
Bron: Broekhuis Groep, bewerking Automotive

Dat het bedrijf de grens van 1 miljard euro omzet passeert, komt niet als verrassing. In de afgelopen jaren is Broekhuis, mede door overnames, enorm gegroeid. In 2017 bedroeg de omzet nog een kleine 600 miljoen euro. Het aantal medewerkers groeide in deze periode van 916 naar 1.465, waarbij de omzet per medewerker steeg van 649 duizend naar 700 duizend euro.

Doorgroeien

Vorig jaar nam het bedrijf Volvo-dealer Verkerk over. En het is nog niet gedaan met de groei, zo meldt het bedrijf: het wil de komende jaren doorgroeien en zijn positie in de landelijke top 5 van autobedrijven verstevigen. Dit jaar werd ook al een mega-overname gedaan, met de acquisitie van Auto Palace. Evenals andere grote holdings, ziet het bedrijf die toekomstbestendige groei vooral in het samenspel tussen dealeractiviteiten, leasing en schadeherstel. “De onderlinge samenwerking van dealers, schadeherstel en leasing werkt als een katalysator voor groei”, zo schrijft de dealerholding. “Dankzij vergaande digitalisering is het steeds eenvoudiger om landelijke groei na te streven.” De ambitie is om van autoretailer een brede mobiliteitsprovider te worden, en ook daar zijn de eerste contouren al van zichtbaar, met de overname van fietsretailer Kroone&Liefting en camperbedrijf Gelderse Camper Centrale.

Impact chiptekort

Over 2021 voelde Broekhuis de grondstof- en chipcrisis vooral in de verkoop van nieuwe auto’s: het aantal afgeleverde auto’s lag met 13.930 stuks zo’n 7,5 procent onder het niveau van 2020. Het marktaandeel kwam vanwege de harder dalende markt toch 0,1 procent hoger uit, op 4,3 procent.

In de bedrijfswagensector realiseerde het bedrijf een verkoopstijging van 1,4 procent (er werden er 2.257 verkocht), goed voor een marktaandeel van 3,3 procent (2020: 3,7%). Er werden 5 procent meer occasions verkocht (in totaal 23.528) en het aantal leasecontracten steeg met 16,5 procent naar 19.483 in aantal. Deze groei was voor 45 procent dankzij private lease.

Verder valt op dat de brutomarge van de schadeherstelactiviteiten (inclusief bestelauto-inrichting) met 17 miljoen euro weliswaar hoger ligt dan in 2020 (16,4 miljoen euro), maar dat het aantal herstelde schades afnam van ruim 27 duizend naar 25 duizend stuks. De bruto marge op de schadeherstelactiviteiten worden niet apart vermeld, maar navraag leert dat deze procentueel iets lager lag dan vorig jaar. Het aantal werkplaatsdoorgangen steeg van 326.600 naar 348.300.

Verwachting voor 2022

De verwachting is dat de markt voor nieuwe personenauto’s dit jaar zal stijgen: het bedrijf verwacht 16.950 nieuwe personenauto’s te verkopen (markt: 380.000), wat een stijging van meer dan 20 procent zou betekenen ten opzichte van 2021. Voor bestelauto’s ligt de verwachte nieuwverkoop op 3.250 stuks. De occasionverkoop wordt ingeschat op 25.500, waarbij het schaarser wordend aanbod kan leiden tot druk op de marge. Ook verwacht Broekhuis een dalende omzet uit onderdelenverkoop, omdat steeds meer importeurs die zelf ter hand nemen.Dealerholding Broekhuis staat op de 3de positie in de Automotive Dealerholding Top 60.

Ook zal de oorlog in de Oekraïne voorlopig voor onzekerheid blijven zorgen op de financiële markt en op het gebied van autoproductie. Het resultaat voor belasting valt naar schatting wel binnen de range van de afgelopen 3 jaren. “Wanneer de gevolgen van de oplopende levertijden ook voortduren na het eerste kwartaal van 2022, is een drukkend effect op de  resultaten onvermijdbaar”, schrijft het bedrijf.

Broekhuis heeft op dit moment 71 vestigingen, waarvan 66 autodealerbedrijven, 1 motorfietsbedrijf, een occasioncentrum, een leasemaatschappij, een verhuurbedrijf en 14 schadevestigingen. Het bedrijf is dealer van 19 merken in heel Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.