Erik Meems wordt verantwoordelijk voor de automotive retail binnen Pon

Pon Automotive herschikt organisatie, tientallen banen verdwijnen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De meeste banen verdwijnen op de Pon-campus in Leusden. (Foto: Pon)

Pon Automotive gaat de komende maanden zijn organisatie herschikken. Bij de divisie Passenger Cars verdwijnen er tientallen banen, daarnaast zal een aantal medewerkers worden ondergebracht bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Pon Bike en de mobiliteitsactiviteiten van Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Next Urban Mobility, Mind en Hely behoren). Het bedrijf, importeur van de merken uit de Volkswagen AG-stal, verwacht dit jaar een fors lagere verkoop van nieuwe auto’s en op langere termijn meer vraag naar andere mobiliteitsproducten en -diensten.

Ponooc is sinds dit jaar onderdeel van Pon Holdings. De investeringen in deze activiteiten worden nu versneld. Pon bevestigt desgevraagd aan Automotive dat de organisatie herschikt wordt, maar wil verder geen inhoudelijke details geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie.

De importactiviteiten hebben zwaar te lijden onder de productiestops en verslechterende economie.

Wel bevestigt Pon dat Erik Meems vanaf 1 september verantwoordelijk wordt voor de automotive retailactiviteiten. Hij volgt in deze functie Klaas Pieter Roemeling op, die directeur en mede-eigenaar wordt van mobiliteitspasleverancier Shuttel. Meems is nu dga van dealerbedrijf Century Autogroep, waarin Pon een belang van 30 procent heeft. Meems blijft mede-eigenaar van het bedrijf.

Century investeerde de afgelopen jaren fors in mobiliteitsproducten en dit bedrijf wordt ook door de fabrikant als voorbeeld gezien van een toekomstbestendige dealer. De netwerkpartners van Pon zijn allemaal in meer of mindere mate aangesteld als business mobiliteitspartner en leveren (enkele van) de mobiliteitsproducten en diensten van Pon. Lees hier het artikel Er kan meer, er moet meer. Pon wil samen met zijn dealers nieuwe producten en diensten in de markt zetten.

Move

Pon is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van zijn mobiliteitsdiensten. Het bedrijf wil de investeringen in de divisie opvoeren en de groei versnellen. Dat gebeurt vanuit investeringsverhikel Ponooc dat om die reden nu onderdeel is van Pon Holdings. Tot Ponooc behoren bedrijven als Swapfiets, Yego en Check (deelscooters), reisplanapp Tranzer, Yego en mobiliteit as a service-bedrijven Next Urban Mobility en Hely, een joint venture met de NS.

Pon opende vorig jaar in Amsterdam het nieuwe kantoor Move, waar alle nieuwe initiatieven worden getoond en waar inmiddels ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is onbekend hoe groot de investeringen zijn die Pon wil doen in de activiteiten. Maar Swapfiets zou op het punt staan om uit te breiden naar enkele grote Europese steden als Londen en Milaan.

Winstgevend

Pon Holdings realiseerde vorig jaar een nettowinst van een kleine 200 miljoen euro. Het hele automotive cluster, inclusief de Amerikaanse activiteiten, is goed voor ruim 4 miljard euro omzet. Passenger Cars is daarbij goed voor 2 miljard euro omzet. In 2019 bedroeg de totale omzet ruim 7,5 miljard euro.

Daar waar alle mobiliteitsdiensten de afgelopen maanden een boost hebben gekregen, hebben de importactiviteiten zwaar te lijden onder de productiestops bij fabrianten. Dit jaar zal de verkoop van nieuwe auto’s zo rond de 330 duizend uitkomen, verwacht de importeur. Dat zou een daling van ongeveer 25 procent betekenen. En of er in 2021 herstel volgt is nog maar de vraag. Voor Pon betekent dit dat zijn nieuwverkoop afneemt van honderdduizend auto’s naar circa zeventigduizend auto’s. De banen die verdwijnen – naar verwachting tussen de veertig en vijftig – zijn onderdeel van Passenger Cars en niet van de retailbedrijven. Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 22 september wordt gehouden, geeft Pon-topman Janus Smalbraak inzicht in hoe de organisatie toekomstbestendig wordt gemaakt.

Over de verwachtingen voor dit jaar doet het bedrijf geen uitspraken. Wel meldde het in zijn jaarverslag goed gepositioneerd te zijn om door de crisis te komen. Insiders denken dat Pon dit jaar (ruim) in de zwarte cijfers blijft. Zo verkoopt Pon Bike meer elektrische fietsen, die een relatief hoge marge hebben, dan ooit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Triest voor het bedrijf en sneu voor de medewerkers. Voor relevant ervaren mensen heb ik momenteel meerdere vacatures! Sterkte voor alle betrokkenen.

Pon Automotive herschikt organisatie, tientallen banen verdwijnen | Automotive Online
Erik Meems wordt verantwoordelijk voor de automotive retail binnen Pon

Pon Automotive herschikt organisatie, tientallen banen verdwijnen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De meeste banen verdwijnen op de Pon-campus in Leusden. (Foto: Pon)

Pon Automotive gaat de komende maanden zijn organisatie herschikken. Bij de divisie Passenger Cars verdwijnen er tientallen banen, daarnaast zal een aantal medewerkers worden ondergebracht bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Pon Bike en de mobiliteitsactiviteiten van Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Next Urban Mobility, Mind en Hely behoren). Het bedrijf, importeur van de merken uit de Volkswagen AG-stal, verwacht dit jaar een fors lagere verkoop van nieuwe auto’s en op langere termijn meer vraag naar andere mobiliteitsproducten en -diensten.

Ponooc is sinds dit jaar onderdeel van Pon Holdings. De investeringen in deze activiteiten worden nu versneld. Pon bevestigt desgevraagd aan Automotive dat de organisatie herschikt wordt, maar wil verder geen inhoudelijke details geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie.

De importactiviteiten hebben zwaar te lijden onder de productiestops en verslechterende economie.

Wel bevestigt Pon dat Erik Meems vanaf 1 september verantwoordelijk wordt voor de automotive retailactiviteiten. Hij volgt in deze functie Klaas Pieter Roemeling op, die directeur en mede-eigenaar wordt van mobiliteitspasleverancier Shuttel. Meems is nu dga van dealerbedrijf Century Autogroep, waarin Pon een belang van 30 procent heeft. Meems blijft mede-eigenaar van het bedrijf.

Century investeerde de afgelopen jaren fors in mobiliteitsproducten en dit bedrijf wordt ook door de fabrikant als voorbeeld gezien van een toekomstbestendige dealer. De netwerkpartners van Pon zijn allemaal in meer of mindere mate aangesteld als business mobiliteitspartner en leveren (enkele van) de mobiliteitsproducten en diensten van Pon. Lees hier het artikel Er kan meer, er moet meer. Pon wil samen met zijn dealers nieuwe producten en diensten in de markt zetten.

Move

Pon is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van zijn mobiliteitsdiensten. Het bedrijf wil de investeringen in de divisie opvoeren en de groei versnellen. Dat gebeurt vanuit investeringsverhikel Ponooc dat om die reden nu onderdeel is van Pon Holdings. Tot Ponooc behoren bedrijven als Swapfiets, Yego en Check (deelscooters), reisplanapp Tranzer, Yego en mobiliteit as a service-bedrijven Next Urban Mobility en Hely, een joint venture met de NS.

Pon opende vorig jaar in Amsterdam het nieuwe kantoor Move, waar alle nieuwe initiatieven worden getoond en waar inmiddels ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is onbekend hoe groot de investeringen zijn die Pon wil doen in de activiteiten. Maar Swapfiets zou op het punt staan om uit te breiden naar enkele grote Europese steden als Londen en Milaan.

Winstgevend

Pon Holdings realiseerde vorig jaar een nettowinst van een kleine 200 miljoen euro. Het hele automotive cluster, inclusief de Amerikaanse activiteiten, is goed voor ruim 4 miljard euro omzet. Passenger Cars is daarbij goed voor 2 miljard euro omzet. In 2019 bedroeg de totale omzet ruim 7,5 miljard euro.

Daar waar alle mobiliteitsdiensten de afgelopen maanden een boost hebben gekregen, hebben de importactiviteiten zwaar te lijden onder de productiestops bij fabrianten. Dit jaar zal de verkoop van nieuwe auto’s zo rond de 330 duizend uitkomen, verwacht de importeur. Dat zou een daling van ongeveer 25 procent betekenen. En of er in 2021 herstel volgt is nog maar de vraag. Voor Pon betekent dit dat zijn nieuwverkoop afneemt van honderdduizend auto’s naar circa zeventigduizend auto’s. De banen die verdwijnen – naar verwachting tussen de veertig en vijftig – zijn onderdeel van Passenger Cars en niet van de retailbedrijven. Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 22 september wordt gehouden, geeft Pon-topman Janus Smalbraak inzicht in hoe de organisatie toekomstbestendig wordt gemaakt.

Over de verwachtingen voor dit jaar doet het bedrijf geen uitspraken. Wel meldde het in zijn jaarverslag goed gepositioneerd te zijn om door de crisis te komen. Insiders denken dat Pon dit jaar (ruim) in de zwarte cijfers blijft. Zo verkoopt Pon Bike meer elektrische fietsen, die een relatief hoge marge hebben, dan ooit.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Triest voor het bedrijf en sneu voor de medewerkers. Voor relevant ervaren mensen heb ik momenteel meerdere vacatures! Sterkte voor alle betrokkenen.