Berkhof (Van Mossel): Tekort aan diesels ligt op de loer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het hoofdkantoor in Waalwijk. (Foto: Van Mossel)

In 2017 boekte Van Mossel Automotive Groep op een omzet van 1,2 miljard euro en een bedrijfsresultaat (winst voor belasting en afschrijving goodwill) van 38 miljoen euro. De groei van de Van Mossel Automotive Groep is nog niet ten einde. In de afgelopen zes jaar groeide de omzet van het bedrijf van 350 miljoen naar bijna 1,6 miljard euro in 2018. En de groei van de Van Mossel Automotive Groep is nog niet ten einde, vertelt topman Eric Berkhof aan Automotive. Berkhof heeft een duidelijk beeld van de verdere ontwikkeling, maar concrete bedragen en groeicijfers wil hij niet noemen. 

Jaarcijfers Van Mossel

  omzet operationeel resultaat
2016 1,01 miljard 34,6 miljoen
2017 1,20 miljard 37,8 miljoen
2018* 1,52 miljard 43,0 miljoen

*prognose. Operationeel resultaat is inclusief deelnemingen en is voor afschrijving goodwill en vennootschapsbelasting.

WLTP

Toch heeft de markt wel te maken met een paar serieuze uitdagingen, zegt Berkhof. Een van de dossiers die aandacht vragen is de WLTP. “We zijn snel door de aangelegde voorraden (die vallen binnen de restantregeling, red) heen en dus gaan we prijsstijgingen zien. Zeker in de hogere segmenten worden auto’s veel duurder. Dat zal leiden tot een dipje, maar daarna trekt dat wel bij.” Bekijk de cijfers en prognoses van een groot aantal holdings in het Dossier Jaarcijfers.

Veel zorgen maakt hij zich niet. “Het is een gezamenlijk probleem voor de hele branche en daarmee dus geen probleem voor individuele bedrijven. Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest.” Berkhof verwacht wel meer import. “Dat zie je al gebeuren. Ook wij schakelen bij en breiden onze Europese inkooporganisatie voor occasions uit.” 

Dieseltekort

Op middellange termijn is vooral de beschikbaarheid van diesels een uitdaging, zegt Berkhof. En dan niet omdat Van Mossel er te veel heeft. “Binnen een jaar ontstaat er een tekort aan diesels. Ik zie de omkeer al plaatsvinden. Ook wij zagen de problemen voor diesels aankomen en hebben er daarom in de afgelopen twee jaar minder ingezet. Maar ik denk nu dat wij, maar ook de branche in het algemeen, harder het dieselbestand hebben afgebouwd dan dat de vraag afneemt. Gemiddeld ververst onze vloot iedere 22 maanden. De alternatieven voor diesels zijn er nog niet. Het duurt nog jaren voordat de nu ingezette EV’s occasions worden en de vraag kunnen opvangen. Dat neemt niet weg dat leasemaatschappijen momenteel afboeken op hun dieselvoorraad. Bij Van Mossel is dat geen issue. Wij hebben nooit op te hoge restwaardes ingezet. Wij zijn vrij conservatief en maken ook nu nog een goed rendement op diesels.”

Toekomst

In Nederland zit Van Mossel op ongeveer 80 procent van de omvang die het nastreeft. “Als we onze strategie voor 100 procent hebben gerealiseerd, zal de omzet in Nederland ongeveer uitkomen op 1,8 miljard euro met een daarbij passend rendement”, zegt Berkhof. “De Belgische strategie die de komende jaren wordt uitgerold zal tot een verdere, behoorlijke, groei van de omzet leiden. Maar ik vind het zeker zo belangrijk om het huidige rendementspercentage vast te houden “, legt Berkhof uit.

Over meerdere overnames is al overeenstemming bereikt met de verkopende partij en indien noodzakelijk met de betrokken importeurs. Berkhof verwacht dan ook dat de meeste van deze acquisities doorgang zullen vinden, waarvan een aantal nog dit jaar.

Lees in de komende Automotive, die volgende week verschijnt, hoe Eric Berkhof denkt over de verdere ontwikkeling en groei van zijn bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Het belangrijkste in dit bericht is de uitspraak van Berkhof: “Gemiddeld ververst onze vloot iedere 22 maanden”. Alleen wie dit echt begrijpt maakt kans op een plaats (en succes) in strategisch mobiliteitsmanagement.

Berkhof (Van Mossel): Tekort aan diesels ligt op de loer | Automotive Online

Berkhof (Van Mossel): Tekort aan diesels ligt op de loer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het hoofdkantoor in Waalwijk. (Foto: Van Mossel)

In 2017 boekte Van Mossel Automotive Groep op een omzet van 1,2 miljard euro en een bedrijfsresultaat (winst voor belasting en afschrijving goodwill) van 38 miljoen euro. De groei van de Van Mossel Automotive Groep is nog niet ten einde. In de afgelopen zes jaar groeide de omzet van het bedrijf van 350 miljoen naar bijna 1,6 miljard euro in 2018. En de groei van de Van Mossel Automotive Groep is nog niet ten einde, vertelt topman Eric Berkhof aan Automotive. Berkhof heeft een duidelijk beeld van de verdere ontwikkeling, maar concrete bedragen en groeicijfers wil hij niet noemen. 

Jaarcijfers Van Mossel

  omzet operationeel resultaat
2016 1,01 miljard 34,6 miljoen
2017 1,20 miljard 37,8 miljoen
2018* 1,52 miljard 43,0 miljoen

*prognose. Operationeel resultaat is inclusief deelnemingen en is voor afschrijving goodwill en vennootschapsbelasting.

WLTP

Toch heeft de markt wel te maken met een paar serieuze uitdagingen, zegt Berkhof. Een van de dossiers die aandacht vragen is de WLTP. “We zijn snel door de aangelegde voorraden (die vallen binnen de restantregeling, red) heen en dus gaan we prijsstijgingen zien. Zeker in de hogere segmenten worden auto’s veel duurder. Dat zal leiden tot een dipje, maar daarna trekt dat wel bij.” Bekijk de cijfers en prognoses van een groot aantal holdings in het Dossier Jaarcijfers.

Veel zorgen maakt hij zich niet. “Het is een gezamenlijk probleem voor de hele branche en daarmee dus geen probleem voor individuele bedrijven. Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest.” Berkhof verwacht wel meer import. “Dat zie je al gebeuren. Ook wij schakelen bij en breiden onze Europese inkooporganisatie voor occasions uit.” 

Dieseltekort

Op middellange termijn is vooral de beschikbaarheid van diesels een uitdaging, zegt Berkhof. En dan niet omdat Van Mossel er te veel heeft. “Binnen een jaar ontstaat er een tekort aan diesels. Ik zie de omkeer al plaatsvinden. Ook wij zagen de problemen voor diesels aankomen en hebben er daarom in de afgelopen twee jaar minder ingezet. Maar ik denk nu dat wij, maar ook de branche in het algemeen, harder het dieselbestand hebben afgebouwd dan dat de vraag afneemt. Gemiddeld ververst onze vloot iedere 22 maanden. De alternatieven voor diesels zijn er nog niet. Het duurt nog jaren voordat de nu ingezette EV’s occasions worden en de vraag kunnen opvangen. Dat neemt niet weg dat leasemaatschappijen momenteel afboeken op hun dieselvoorraad. Bij Van Mossel is dat geen issue. Wij hebben nooit op te hoge restwaardes ingezet. Wij zijn vrij conservatief en maken ook nu nog een goed rendement op diesels.”

Toekomst

In Nederland zit Van Mossel op ongeveer 80 procent van de omvang die het nastreeft. “Als we onze strategie voor 100 procent hebben gerealiseerd, zal de omzet in Nederland ongeveer uitkomen op 1,8 miljard euro met een daarbij passend rendement”, zegt Berkhof. “De Belgische strategie die de komende jaren wordt uitgerold zal tot een verdere, behoorlijke, groei van de omzet leiden. Maar ik vind het zeker zo belangrijk om het huidige rendementspercentage vast te houden “, legt Berkhof uit.

Over meerdere overnames is al overeenstemming bereikt met de verkopende partij en indien noodzakelijk met de betrokken importeurs. Berkhof verwacht dan ook dat de meeste van deze acquisities doorgang zullen vinden, waarvan een aantal nog dit jaar.

Lees in de komende Automotive, die volgende week verschijnt, hoe Eric Berkhof denkt over de verdere ontwikkeling en groei van zijn bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Het belangrijkste in dit bericht is de uitspraak van Berkhof: “Gemiddeld ververst onze vloot iedere 22 maanden”. Alleen wie dit echt begrijpt maakt kans op een plaats (en succes) in strategisch mobiliteitsmanagement.