Twee nieuwe autoshows in 2018 op Nederlandse beurskalender

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Amsterdam RAI is de thuisbasis van IAMS.

Dat melden Chris Akse en Jan-Willem van Bodengraven (WOW) en Cars & Business en 402 Events (IAMS). Beide organisatoren hebben jarenlange ervaring met autoshows: zo stond Chris Akse aan de wieg van Autosalon Rotterdam, waar hij inmiddels niet meer bij is betrokken. 402 Events organiseert meerdere auto-events per jaar. Beide partijen duiken in het gat dat is ontstaan nu de AutoRAI en Autoweek Live van de kalender zijn verdwenen.

Retailbeurs

WOW heeft voor de gelegenheid twee hallen afgehuurd, goed voor een showoppervlakte van tussen de acht en twaalfduizend vierkante meter. Het moet een landelijke retailbeurs worden, zegt Chris Akse. “Ik mik op veertig merken, dat is een goede doorsnee van het aanbod.” Er moeten auto’s kunnen worden gekocht en verkocht. “Een echte retailbeurs dus, waarbij er een veilingpartner wordt ingezet om auto’s van consumenten ter plekke in te kopen.” In eerste instantie richt Akse zich op de importeurs als standhouders, maar de prijzen zijn ook voor grotere retailers toegankelijk, stelt Akse. “We hebben het niet over een miljoen zoals vroeger bij de AutoRAI, vanaf tienduizend euro heb je een mooie stand.” Het project zit op dit moment in de ontwikkelfase, benadrukt Akse. “De komende weken inventariseren we of er in de branche voldoende behoefte aan is.”

Exclusieve auto’s

De initiatiefnemers van IAMS kiezen een andere benadering en leggen het accent op speciale auto’s die de harten sneller doen kloppen. “Wij bieden dus geen overzicht van complete modellengamma’s van importeurs, wij focussen op autoliefhebbers”, zegt Sjoerd van Stokkum, mede-oprichter van Cars&Business. “Uit binnen- en buitenland worden bijzondere supercars verwacht en uiterst fraaie klassieke auto’s die hoogstzelden in Nederland getoond worden aan het publiek.” IAMS is geopend van 30 maart tot 2 april. De organisatie denkt dertig duizend vierkante meter beursvloer te kunnen vullen. Volumemerken zijn ook welkom, mits zij hun ‘sportiefste en meest speciale modellen’ presenteren.

Over de hoeveelheid bezoekers doen beide organisatoren nog geen concrete uitspraken. “Wij denken zeker tienduizenden bezoekers te verwelkomen”, zegt Van Stokkum. Hij denkt een wervelende autoshow neer te kunnen zetten. “We focussen op auto’s waar kleine jongens, liefhebbers en alle petrolheads van dromen. Dus geen optocht van instapmodellen, maar tientallen bijzondere auto’s uit privécollecties, nieuwe modellen van de meest exclusieve automerken. Aangevuld in een bijzondere setting met de mooiste horloges en accessoires.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.