Car Driver Deals: Lege bitcoin- en goudrekening, nul auto’s in beheer

Car Driver Deals • Ook de Benefitgroep, het bedrijf dat de auto’s voor de klanten van Car Driver Deals in eigendom zou hebben, is failliet verklaard. Hier bleken hooguit enkele honderden auto’s in te zitten, wat niet strookt met het businessmodel zoals dat door de eigenaren is verkondigd.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Consumenten deden hoge aanbetalingen, maar kunnen fluiten naar hun geld. (Foto: Shutterstock)

Het net sluit zich steeds verder rond de broers Golsteijn, de eigenaren van het failliete Car Driver Deals. Dit bedrijf verleaste auto’s aan consumenten, die in ruil voor het vooruitbetalen van een groot deel van de looptijd hoge kortingen kregen op de maandprijs. Nadat verhuur- en leasemaatschappijen die auto’s hadden geleverd deze massaal terugvorderden omdat er twijfels waren bij de betalingen (die soms werden gestorneerd en uiteindelijk uitbleven), kwam het in zwaar weer en uiteindelijk in een faillissement terecht.

De eigenaren weten dit faillissement lange tijd aan negatieve publiciteit in de media en aan leveringsproblemen door chiptekorten. Ze stelden dat het businessmodel was gebouwd op het feit dat in het buitenland voorraadauto’s met hoge kortingen konden worden gekocht; door het chiptekort verdween de overproductie echter als sneeuw voor de zon, en daarmee ook de hoge kortingen.

Financial lease

Er werd in de branche flink getwijfeld aal deze lezing en er werd ook gesproken van een piramidespel. Van dat laatste krijgt het nu steeds meer schijn, nu ook de Benefitgroep, een andere onderneming van de Golsteijns die handelt onder de naam Car Driver Fleet, failliet is verklaard. Deze bv zou een deel van de vloot in eigendom hebben die aan CDD ter beschikking is gesteld. Als de bedrijfsvoering inderdaad was gestoeld op bulkinkoop tegen hoge kortingen, had dit bedrijf dus een groot aantal auto’s op de balans moeten hebben staan. Nu blijkt echter dat hier geen sprake van is. Op de auto’s die op naam van Benefitgroep stonden, zaten financial leasecontracten en het gaat volgens ingewijden om niet meer dan een paar honderd contracten.

Er is nooit sprake geweest van grootschalige inkoop van auto’s in het buitenland

Olivier van Hardenbroek, advocaat

Advocaat Olivier van Hardenbroek, die een groot deel van de gedupeerde consumenten bij staat, concludeert daarom dat er nooit sprake kan zijn geweest van een grootschalige inkoop van auto’s in het buitenland. Hij heeft zijn clientèle inmiddels laten weten dat de kans dat er nog geld kan worden teruggehaald, zeer gering is. “Uit het onderzoek van de curatoren is gebleken dat Car Driver Deals zelf geen auto’s in eigendom had. De zogeheten Car Driver Fleet bestaat niet”, schrijft hij. “Door de curatoren zijn tot op heden slechts beperkte vermogensbestanddelen aangetroffen. U moet daarbij denken aan enkele honderdduizenden euro’s terwijl er vele miljoenen zijn verdwenen. De trieste conclusie die hieruit volgt, is dat er op dit moment geen uitzicht is op een uitkering aan de concurrente crediteuren, waaronder u.”

Somber

In totaal zouden er zo’n 2.100 klanten gedupeerd zijn, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald. Aan Automotive bevestigt Van Hardenbroek dat hij de situatie voor de gedupeerden zeer somber inziet. “Hier is van meet af aan sprake geweest van oplichting. En tot het einde toe, want tot op de laatste dag zijn er vooruitbetalingen gevraagd”, aldus Van Hardenbroek. “Er zijn nooit auto’s ingekocht, zoals werd beweerd; de auto’s die er zijn, zijn gefinancierd via financial lease. Er is zeker 15 miljoen euro verdwenen. Het is nu aan de curatoren, of aan de Fiod en het OM, om uit te zoeken waar dat geld is. Er zou onder andere betalingsverkeer zijn geweest van en naar Dubai; dat wordt momenteel onderzocht.” Ook vonden de curatoren volgens Van Hardenbroek een leeg gehaalde goudrekening en eveneens lege bitcoin rekeningen. Van de bitcoins ontbreekt ieder spoor.Lees hier het volledige dossier over Car Driver Deals

De auto’s die op naam van Benefitgroep staan, bleken eerder al (deels) te zijn gefinancierd door DFM, een zusterorganisatie van Volkswagen Pon Financial Services. Dit bedrijf stelt geen mededelingen te kunnen doen over klanten en dus ook niet over het aantal auto’s dat is gefinancierd.

Inmiddels zijn er al meerdere bedrijven gelieerd aan Car Driver Deals failliet. Ook zijn beide eigenaren persoonlijk failliet verklaard.

Bekijk hieronder een uitzending van Studio Automotive over Car Driver Deals:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Car Driver Deals: Lege bitcoin- en goudrekening, nul auto’s in beheer | Automotive Online

Car Driver Deals: Lege bitcoin- en goudrekening, nul auto’s in beheer

Car Driver Deals • Ook de Benefitgroep, het bedrijf dat de auto’s voor de klanten van Car Driver Deals in eigendom zou hebben, is failliet verklaard. Hier bleken hooguit enkele honderden auto’s in te zitten, wat niet strookt met het businessmodel zoals dat door de eigenaren is verkondigd.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Consumenten deden hoge aanbetalingen, maar kunnen fluiten naar hun geld. (Foto: Shutterstock)

Het net sluit zich steeds verder rond de broers Golsteijn, de eigenaren van het failliete Car Driver Deals. Dit bedrijf verleaste auto’s aan consumenten, die in ruil voor het vooruitbetalen van een groot deel van de looptijd hoge kortingen kregen op de maandprijs. Nadat verhuur- en leasemaatschappijen die auto’s hadden geleverd deze massaal terugvorderden omdat er twijfels waren bij de betalingen (die soms werden gestorneerd en uiteindelijk uitbleven), kwam het in zwaar weer en uiteindelijk in een faillissement terecht.

De eigenaren weten dit faillissement lange tijd aan negatieve publiciteit in de media en aan leveringsproblemen door chiptekorten. Ze stelden dat het businessmodel was gebouwd op het feit dat in het buitenland voorraadauto’s met hoge kortingen konden worden gekocht; door het chiptekort verdween de overproductie echter als sneeuw voor de zon, en daarmee ook de hoge kortingen.

Financial lease

Er werd in de branche flink getwijfeld aal deze lezing en er werd ook gesproken van een piramidespel. Van dat laatste krijgt het nu steeds meer schijn, nu ook de Benefitgroep, een andere onderneming van de Golsteijns die handelt onder de naam Car Driver Fleet, failliet is verklaard. Deze bv zou een deel van de vloot in eigendom hebben die aan CDD ter beschikking is gesteld. Als de bedrijfsvoering inderdaad was gestoeld op bulkinkoop tegen hoge kortingen, had dit bedrijf dus een groot aantal auto’s op de balans moeten hebben staan. Nu blijkt echter dat hier geen sprake van is. Op de auto’s die op naam van Benefitgroep stonden, zaten financial leasecontracten en het gaat volgens ingewijden om niet meer dan een paar honderd contracten.

Er is nooit sprake geweest van grootschalige inkoop van auto’s in het buitenland

Olivier van Hardenbroek, advocaat

Advocaat Olivier van Hardenbroek, die een groot deel van de gedupeerde consumenten bij staat, concludeert daarom dat er nooit sprake kan zijn geweest van een grootschalige inkoop van auto’s in het buitenland. Hij heeft zijn clientèle inmiddels laten weten dat de kans dat er nog geld kan worden teruggehaald, zeer gering is. “Uit het onderzoek van de curatoren is gebleken dat Car Driver Deals zelf geen auto’s in eigendom had. De zogeheten Car Driver Fleet bestaat niet”, schrijft hij. “Door de curatoren zijn tot op heden slechts beperkte vermogensbestanddelen aangetroffen. U moet daarbij denken aan enkele honderdduizenden euro’s terwijl er vele miljoenen zijn verdwenen. De trieste conclusie die hieruit volgt, is dat er op dit moment geen uitzicht is op een uitkering aan de concurrente crediteuren, waaronder u.”

Somber

In totaal zouden er zo’n 2.100 klanten gedupeerd zijn, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald. Aan Automotive bevestigt Van Hardenbroek dat hij de situatie voor de gedupeerden zeer somber inziet. “Hier is van meet af aan sprake geweest van oplichting. En tot het einde toe, want tot op de laatste dag zijn er vooruitbetalingen gevraagd”, aldus Van Hardenbroek. “Er zijn nooit auto’s ingekocht, zoals werd beweerd; de auto’s die er zijn, zijn gefinancierd via financial lease. Er is zeker 15 miljoen euro verdwenen. Het is nu aan de curatoren, of aan de Fiod en het OM, om uit te zoeken waar dat geld is. Er zou onder andere betalingsverkeer zijn geweest van en naar Dubai; dat wordt momenteel onderzocht.” Ook vonden de curatoren volgens Van Hardenbroek een leeg gehaalde goudrekening en eveneens lege bitcoin rekeningen. Van de bitcoins ontbreekt ieder spoor.Lees hier het volledige dossier over Car Driver Deals

De auto’s die op naam van Benefitgroep staan, bleken eerder al (deels) te zijn gefinancierd door DFM, een zusterorganisatie van Volkswagen Pon Financial Services. Dit bedrijf stelt geen mededelingen te kunnen doen over klanten en dus ook niet over het aantal auto’s dat is gefinancierd.

Inmiddels zijn er al meerdere bedrijven gelieerd aan Car Driver Deals failliet. Ook zijn beide eigenaren persoonlijk failliet verklaard.

Bekijk hieronder een uitzending van Studio Automotive over Car Driver Deals:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.