5 Vragen aan RDW-managers Hens Peeters Weem en Dennis Ipenburg over de toekomst van de apk

RDW verwacht nauwelijks ‘uitval’ apk-bedrijven door nieuwe dieselmeting

5 vragen aan • De RDW verwacht dat de verplichte investeringen in fijnstofmeters niet leidt tot een daling in aantal apk-erkenninghouders dat diesels keurt. Dat vertellen Hens Peeters Weem (senior adviseur Omgevingsmanagement) en Dennis Ipenburg (unitmanager procesondersteuning Toezicht) in gesprek met Automotive.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hens Peeters Weem (links) en Dennis Ipenburg van de RDW verwachten dat alle erkenninghouders ook diesels met roetfilters willen blijven testen. (Foto: Automotive)

Nu het vanaf 1 juli 2022 wettelijk verplicht is om de fijnstofuitstoot van een dieselvoertuig te meten met een deeltjesteller, komt er steeds meer van dit soort meetapparatuur op de markt. Om de branche tegemoet te komen, heeft de RDW een splitsing mogelijk maakt voor erkenningen voor diesels met roetfilters en een erkenning zonder diesels met roetfilters.

Toen de deeltjestellerswet werd gelanceerd, was de apk-afkeurnorm nog 250 duizend deeltjes met cm3. In de uiteindelijke wet is dit versoepeld naar 1 miljoen. Is zo’n deeltjesteller dan wel nodig?

Hens Peeters Weem: “Een Euro6-dieselauto stoot minder dan vijfduizend deeltjes per cm3 uit. Gaat de werking 5 procent achteruit, dan zit je op die 250 duizend; bij een afname van 20 procent op 1 miljoen. Ook met de nieuwe norm moet het filter dus echt nog wel werken. Haal je een filter eraf, dan verhoogt die uitstoot naar ettelijke miljoenen.”

Dennis Ipenburg: “Auto’s met een serieus defect haal je er dus echt wel uit. De invoering voegt echt wel iets toe. Vooral in steden zal je het verschil zien. De milieuwinst is misschien niet zo hoog als aanvankelijk de bedoeling was, maar zeker hoog genoeg. En dat een component of onderdeel ook met slijtage goedgekeurd kan worden, is niets nieuws: kijk maar naar de remmen en banden.”

Er is met de branche afgesproken dat erkenninghouders ervoor kunnen kiezen om geen roetfilterdiesels te testen. Waarom?

Ipenburg: “Er is altijd al onderscheid in de erkenning waarbij men kon kiezen voor een erkenning voor voertuigen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking (benzine) en verbrandingsmotor met compressie ontsteking (diesel). De RDW zal een splitsing mogelijk maken voor een erkenning voor diesel met roetfilters en erkenning zonder diesels met roetfilters. Een erkenninghouder krijgt dus de keuze om te investeren en te kiezen voor alle diesels of een bepaalde doelgroep. Dit hebben we gedaan naar aanleiding van vragen uit de branche, om de mogelijkheid te hebben niet in de nieuwe apparatuur te investeren omdat het wellicht niet voor iedereen rendabel is. Het aantal dieselauto’s loopt immers terug.”

Verwachten jullie dat er inderdaad een soort schifting optreedt?

Peeters Weem: “Eerlijk gezegd niet: wij verwachten dat uiteindelijk vrijwel alle apk-erkenninghouders alle diesels, ook met roetfilter, willen blijven keuren. Ze willen alleen al uit liefde voor hun vak al hun klanten kunnen blijven helpen. En ik denk dat diesels, gezien de onderhoudsvraag die er aan gekoppeld is, ook lucratief zijn voor de branche. Juist nu er een betere meetmethode komt.”

En in de toekomst? Gaan we dan wel meer specialismen onder erkenninghouders zien?

Ipenburg: “Dat is lastig te zeggen. We zien op dit moment alleen bij elektrische auto’s een specialisme ontstaan; Er is 1 erkenning speciaal voor elektrische voertuigen. Deze erkenninghouder mag dus geen andere voertuigen dan elektrisch keuren. Dat zijn er nog niet zoveel, maar kan wellicht veranderen als er meer EV’s op de markt. Er wordt nu wel over gesproken hoe in de apk om te gaan met de hoogspanningssystemen.”

Een ander punt waar we steeds meer over horen: moeten ADAS-systemen onderdeel worden van de apk?

Peeters Weem: “Daar wordt veel over gesproken, onder andere in de EU en in de stichting SO-APK. Fabrikanten verschillen hierover van mening. Een deel stelt dat de auto steeds beter in staat is om zichzelf te monitoren, of dat op afstand te doen. De software is in de regel ook zo goed beveiligd dat mensen er niet zelf aan kunnen zitten. Er liggen nu wel voorstellen om de werking van eCall op te nemen in de apk, dat is ook een ADAS-systeem. Er is echter nog niet bekend hoe dit dan moet gebeuren.”

Ipenburg: “Dat steeds meer systemen software betreffen, is wel een grote uitdaging. Alle fabrikanten hebben immers andere software. Wellicht dat er meer specialisatie ontstaat als autofabrikanten steeds meer verschillende systemen gebruiken. Daarnaast is de voertuiginformatie is niet altijd even goed toegankelijk. Daar worden nu in Europees verband wel grote stappen gezet.”Lees ook het artikel: Verdeeldheid over de deeltjesmeter.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

RDW verwacht nauwelijks ‘uitval’ apk-bedrijven door nieuwe dieselmeting | Automotive Online
5 Vragen aan RDW-managers Hens Peeters Weem en Dennis Ipenburg over de toekomst van de apk

RDW verwacht nauwelijks ‘uitval’ apk-bedrijven door nieuwe dieselmeting

5 vragen aan • De RDW verwacht dat de verplichte investeringen in fijnstofmeters niet leidt tot een daling in aantal apk-erkenninghouders dat diesels keurt. Dat vertellen Hens Peeters Weem (senior adviseur Omgevingsmanagement) en Dennis Ipenburg (unitmanager procesondersteuning Toezicht) in gesprek met Automotive.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hens Peeters Weem (links) en Dennis Ipenburg van de RDW verwachten dat alle erkenninghouders ook diesels met roetfilters willen blijven testen. (Foto: Automotive)

Nu het vanaf 1 juli 2022 wettelijk verplicht is om de fijnstofuitstoot van een dieselvoertuig te meten met een deeltjesteller, komt er steeds meer van dit soort meetapparatuur op de markt. Om de branche tegemoet te komen, heeft de RDW een splitsing mogelijk maakt voor erkenningen voor diesels met roetfilters en een erkenning zonder diesels met roetfilters.

Toen de deeltjestellerswet werd gelanceerd, was de apk-afkeurnorm nog 250 duizend deeltjes met cm3. In de uiteindelijke wet is dit versoepeld naar 1 miljoen. Is zo’n deeltjesteller dan wel nodig?

Hens Peeters Weem: “Een Euro6-dieselauto stoot minder dan vijfduizend deeltjes per cm3 uit. Gaat de werking 5 procent achteruit, dan zit je op die 250 duizend; bij een afname van 20 procent op 1 miljoen. Ook met de nieuwe norm moet het filter dus echt nog wel werken. Haal je een filter eraf, dan verhoogt die uitstoot naar ettelijke miljoenen.”

Dennis Ipenburg: “Auto’s met een serieus defect haal je er dus echt wel uit. De invoering voegt echt wel iets toe. Vooral in steden zal je het verschil zien. De milieuwinst is misschien niet zo hoog als aanvankelijk de bedoeling was, maar zeker hoog genoeg. En dat een component of onderdeel ook met slijtage goedgekeurd kan worden, is niets nieuws: kijk maar naar de remmen en banden.”

Er is met de branche afgesproken dat erkenninghouders ervoor kunnen kiezen om geen roetfilterdiesels te testen. Waarom?

Ipenburg: “Er is altijd al onderscheid in de erkenning waarbij men kon kiezen voor een erkenning voor voertuigen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking (benzine) en verbrandingsmotor met compressie ontsteking (diesel). De RDW zal een splitsing mogelijk maken voor een erkenning voor diesel met roetfilters en erkenning zonder diesels met roetfilters. Een erkenninghouder krijgt dus de keuze om te investeren en te kiezen voor alle diesels of een bepaalde doelgroep. Dit hebben we gedaan naar aanleiding van vragen uit de branche, om de mogelijkheid te hebben niet in de nieuwe apparatuur te investeren omdat het wellicht niet voor iedereen rendabel is. Het aantal dieselauto’s loopt immers terug.”

Verwachten jullie dat er inderdaad een soort schifting optreedt?

Peeters Weem: “Eerlijk gezegd niet: wij verwachten dat uiteindelijk vrijwel alle apk-erkenninghouders alle diesels, ook met roetfilter, willen blijven keuren. Ze willen alleen al uit liefde voor hun vak al hun klanten kunnen blijven helpen. En ik denk dat diesels, gezien de onderhoudsvraag die er aan gekoppeld is, ook lucratief zijn voor de branche. Juist nu er een betere meetmethode komt.”

En in de toekomst? Gaan we dan wel meer specialismen onder erkenninghouders zien?

Ipenburg: “Dat is lastig te zeggen. We zien op dit moment alleen bij elektrische auto’s een specialisme ontstaan; Er is 1 erkenning speciaal voor elektrische voertuigen. Deze erkenninghouder mag dus geen andere voertuigen dan elektrisch keuren. Dat zijn er nog niet zoveel, maar kan wellicht veranderen als er meer EV’s op de markt. Er wordt nu wel over gesproken hoe in de apk om te gaan met de hoogspanningssystemen.”

Een ander punt waar we steeds meer over horen: moeten ADAS-systemen onderdeel worden van de apk?

Peeters Weem: “Daar wordt veel over gesproken, onder andere in de EU en in de stichting SO-APK. Fabrikanten verschillen hierover van mening. Een deel stelt dat de auto steeds beter in staat is om zichzelf te monitoren, of dat op afstand te doen. De software is in de regel ook zo goed beveiligd dat mensen er niet zelf aan kunnen zitten. Er liggen nu wel voorstellen om de werking van eCall op te nemen in de apk, dat is ook een ADAS-systeem. Er is echter nog niet bekend hoe dit dan moet gebeuren.”

Ipenburg: “Dat steeds meer systemen software betreffen, is wel een grote uitdaging. Alle fabrikanten hebben immers andere software. Wellicht dat er meer specialisatie ontstaat als autofabrikanten steeds meer verschillende systemen gebruiken. Daarnaast is de voertuiginformatie is niet altijd even goed toegankelijk. Daar worden nu in Europees verband wel grote stappen gezet.”Lees ook het artikel: Verdeeldheid over de deeltjesmeter.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.