‘BMW compenseert agenten bij eventueel verlies’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: BMW

Fabrikant BMW zal zijn agenten deels compenseren als ze verlies maken als gevolg van de overgang van het dealermodel naar agentuurschappen. Dat vertelt verkoopdirecteur Pieter Nota in een interview met Automotive News Europe.

BMW start in 2024 met de Europese uitrol van een agentuurmodel. De start is met Mini en BMW volgt zodra alles loopt bij Mini. Al gelijk in 2024 zal Duitsland overstappen naar het nieuwe model. Welke landen wanneer overgaan, meldt Nota niet. 

Nota meldt dat de merken direct volledig overstappen en dat er niet zoals bij andere merken gestart wordt met een deel van het gamma. “Dan krijg je interne competitie en kan een consument gepusht worden richting de voorraad van de dealer, dat willen we voorkomen. BMW had bij de uitrol van de i3 en i8 eveneens een agentstructuur en toen zagen we dit gebeuren. De wensen van de klant moeten centraal staan.” 

Elimineren

Volgens Nota is de overgang naar een agentuurmodel niet bedoeld als verkapte kostenbesparing. “Onze klanten switchen constant tussen on- en offline kanalen. Op het moment dat de klant nu bij de dealer binnenstapt, stapt hij een andere wereld in. Er is geen gedeeld IT-platform, de prijzen kunnen anders zijn. Dat willen we elimineren.” Nota verwacht ook niet dat dealers de overgang gebruiken om het personeelsbestand in te krimpen. De fabrikant daarentegen zal juist meer mensen aannemen, verwacht hij.

Nota wil niet zeggen hoe hoog de commissie is die dealers krijgen. “De gesprekken met het dealernetwerk verlopen goed en naar tevredenheid. We zijn er zo goed als uit.” 

BMW gaat voor de aftersales geen agentuurcontracten doorvoeren, maar jonggebruikte auto’s worden wel onderdeel. “We willen de consument de mogelijkheid geven om rechtstreeks van ons een occasion te kopen”, zegt Nota. 

Stellantis meldde recent dat het verwacht dat agenten hetzelfde of meer gaan verdienen dan dat ze deden als dealer. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.