Amazon steekt meer dan 1 miljard euro in uitbreiding Europese EV-vloot

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Met de investering verdrievoudigt de elektrische last mile vloot van Amazon in Europa ruimschoots. (foto: Shutterstock)

Techbedrijf Amazon gaat de komende vijf jaar in Europa meer dan een miljard euro investeren in elektrische bestelauto’s, laadinfrastructuur en distributiehubs. 

Met de investering verdrievoudigt de elektrische last mile vloot van Amazon in Europa ruimschoots: van 3.000 voertuigen naar 10 duizend in 2025. Amazon wil daarnaast de komende jaren meer dan 1.500 zwaardere elektrische voertuigen aanschaffen voor het vervoer van pakketten naar de distributiehubs. Volgens een verklaring gaat Amazon bovendien duizenden laadpalen installeren.

Alleen Rivan?

Het is nog onduidelijk of Amazon alleen de elektrische auto’s van Rivian wil aanschaffen of dat ook andere aanbieders in de race zijn. Amazon is grootaandeelhouder van Rivian, dat onlangs een samenwerking aankondigde met Mercedes om samen elektrische bestelauto’s te bouwen. Eerder al bestelde Amazon 100 duizend elektrische bestelauto’s bij Rivian, de grootste elektrische order tot nu toe.

Er is op bestelautogebied inmiddels ook bij andere aanbieders ruime keuze. Zo is onder meer de elektrische Ford Transit op de markt, Mercedes heeft de elektrische Sprinter en Vito en Toyota beschikt over de Proace Electric. Ook bij Stellantis is er een scala aan elektrische bestellers te bestellen zoals de Citroën e-Jumpy en de Fiat e-Ducato.

Naast elektrificatie van de vloot gaat Amazon het huidige aantal van twintig ‘micro mobiliteitshubs’ in Europa verdubbelen. Het bedrijf gebruikt deze zeer lokaal gelegen hubs om nieuwe distributiemethoden te testen, zoals met elektrische vrachtfietsen of zelfs te voet. In 2040 wil de onderneming CO2-neutraal zijn.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.