‘Nio gaat batterij-wisselstations bouwen in Europa’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Europese Nio-rijder kan straks EV-batterijen leasen. (foto: Nio)

Autofabrikant Nio komt met een leaseprogramma voor EV-batterijen. Ook gaat het bedrijf wisselstations bouwen waar Nio-rijders hun lege batterij kunnen wisselen voor een vol exemplaar. Hiertoe is een overeenkomst gesloten met Shell. Het Chinese merk wil daarmee de kosten voor kopers drukken en een tijdbesparend alternatief bieden voor het opladen van elektrische auto’s. Dit meldt persbureau Reuters. 

Concreet wil Nio de komende drie jaar duizend wisselstations bouwen buiten China, waarvan het merendeel in Europa. Dit jaar komt de ET7 als eerste model op de markt in Europa, om te beginnen in Duitsland. Andere markten, waaronder ook Nederland, volgen daarna. De eerste echt grote EV-speler deze eeuw was het Israëlische Better Place. Topman Shai Agassi wist hoe elektrisch rijden groot zou gaan worden: door batterijwisselstations.

Nio opende afgelopen maand de eerste fabriek in Hongarije voor de productie van onder meer wisselstations voor EV-batterijen. Dergelijke onderdelen zijn vanwege hun omvang volgens ceo Qin Lihong kostbaar om uit China te verschepen. Bij de wisselstations kunnen Nio-rijders in enkele minuten hun lege batterijen omwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. 

Strategie

In China heeft Nio een samenwerking met batterij-gigant CATL om de batterijen aan te schaffen en deze middels een leaseconstructie te verhuren aan Nio-kopers. Het bedrijf zoekt in Europa nu naar een partner om hetzelfde te doen.

Het loskoppelen van het bezit van de auto en de batterijen – de duurste component van elke EV – is de kern van de strategie van Nio om Europese kopers  te verleiden. Afgelopen jaar heeft het merk al ervaring opgedaan in Noorwegen met lease en ruil van batterijen, waar het de suv ES8 aanbiedt. Hiervan zijn er daar inmiddels 800 exemplaren verkocht en zijn er twee wisselstations neergezet. 

Bijna alle Noorse kopers opteerden voor het leaseprogramma. Ceo Qin heeft op basis van de in Noorwegen opgedane ervaring voldoende vertrouwen dat zijn aanbod ‘ver vooruitloopt’ op de concurrentie van BMW, Mercedes en Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Nio gaat batterij-wisselstations bouwen in Europa’ | Automotive Online

‘Nio gaat batterij-wisselstations bouwen in Europa’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Europese Nio-rijder kan straks EV-batterijen leasen. (foto: Nio)

Autofabrikant Nio komt met een leaseprogramma voor EV-batterijen. Ook gaat het bedrijf wisselstations bouwen waar Nio-rijders hun lege batterij kunnen wisselen voor een vol exemplaar. Hiertoe is een overeenkomst gesloten met Shell. Het Chinese merk wil daarmee de kosten voor kopers drukken en een tijdbesparend alternatief bieden voor het opladen van elektrische auto’s. Dit meldt persbureau Reuters. 

Concreet wil Nio de komende drie jaar duizend wisselstations bouwen buiten China, waarvan het merendeel in Europa. Dit jaar komt de ET7 als eerste model op de markt in Europa, om te beginnen in Duitsland. Andere markten, waaronder ook Nederland, volgen daarna. De eerste echt grote EV-speler deze eeuw was het Israëlische Better Place. Topman Shai Agassi wist hoe elektrisch rijden groot zou gaan worden: door batterijwisselstations.

Nio opende afgelopen maand de eerste fabriek in Hongarije voor de productie van onder meer wisselstations voor EV-batterijen. Dergelijke onderdelen zijn vanwege hun omvang volgens ceo Qin Lihong kostbaar om uit China te verschepen. Bij de wisselstations kunnen Nio-rijders in enkele minuten hun lege batterijen omwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. 

Strategie

In China heeft Nio een samenwerking met batterij-gigant CATL om de batterijen aan te schaffen en deze middels een leaseconstructie te verhuren aan Nio-kopers. Het bedrijf zoekt in Europa nu naar een partner om hetzelfde te doen.

Het loskoppelen van het bezit van de auto en de batterijen – de duurste component van elke EV – is de kern van de strategie van Nio om Europese kopers  te verleiden. Afgelopen jaar heeft het merk al ervaring opgedaan in Noorwegen met lease en ruil van batterijen, waar het de suv ES8 aanbiedt. Hiervan zijn er daar inmiddels 800 exemplaren verkocht en zijn er twee wisselstations neergezet. 

Bijna alle Noorse kopers opteerden voor het leaseprogramma. Ceo Qin heeft op basis van de in Noorwegen opgedane ervaring voldoende vertrouwen dat zijn aanbod ‘ver vooruitloopt’ op de concurrentie van BMW, Mercedes en Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.