Great Wall bouwt batterijfabriek in Duitsland – vlakbij Tesla

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Svolt is onderdeel van Great Wall Motor. (Foto: Svolt)

De Chinese batterijfabrikant Svolt gaat een ​​extra batterijcelassemblagefabriek in Duitsland bouwen voor elektrische voertuigen. Dit meldt het bedrijf in een persbericht. De staat Brandenburg – ook de thuisbasis van Tesla’s ‘gigafactory’ – is als locatie gekozen.

De geplande locatie in Lauchhammer zou een capaciteit hebben van 16 gigawattuur per jaar en de productie starten in 2025, zei een woordvoerder van Svolt, een dochterbedrijf van de Chinese automaker Great Wall Motors. Het was al langer bekend dat Svolt zocht naar een geschikte locatie voor de batterijfabriek in de EU.

De locatie in Brandenburg van Tesla opende eerder dit jaar na jaren van vertraging.

Funky Cat

Great Wall Motor, dat in Nederland Emil Frey als importeur heeft aangesteld, kondigde onlangs een productoffensief aan, met onder andere de Ora Funky Cat en de Wey Coffee 01.  “De verschuiving naar elektromobiliteit, maar ook overheidsbeslissingen, stimuleren de vraag naar elektrische voertuigen”, zei Hongxin Yang, ceo van Svolt. “Svolt speelt in op deze marktdynamiek met gestage expansie door extra lokale capaciteit op te bouwen.”

Svolt nam in augustus de Lauchhammer-locatie over, inclusief gebouwen en infrastructuur, over van Vestas, een fabrikant van windturbines. Svolt kondigde in 2020 investeringen aan van maximaal 2 miljard euro om een ​​celproductiefaciliteit en een module- en verpakkingsfabriek te bouwen in de zuidwestelijke Duitse deelstaat Saarland met een geplande productiecapaciteit van 24 GWh.

De fabriek gaat EV-batterijen leveren aan Stellantis, zo meldt Automotive News Europe. Lees ook: Dit zijn en worden de grootste batterijfabrieken van Europa

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Great Wall bouwt batterijfabriek in Duitsland – vlakbij Tesla | Automotive Online

Great Wall bouwt batterijfabriek in Duitsland – vlakbij Tesla

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Svolt is onderdeel van Great Wall Motor. (Foto: Svolt)

De Chinese batterijfabrikant Svolt gaat een ​​extra batterijcelassemblagefabriek in Duitsland bouwen voor elektrische voertuigen. Dit meldt het bedrijf in een persbericht. De staat Brandenburg – ook de thuisbasis van Tesla’s ‘gigafactory’ – is als locatie gekozen.

De geplande locatie in Lauchhammer zou een capaciteit hebben van 16 gigawattuur per jaar en de productie starten in 2025, zei een woordvoerder van Svolt, een dochterbedrijf van de Chinese automaker Great Wall Motors. Het was al langer bekend dat Svolt zocht naar een geschikte locatie voor de batterijfabriek in de EU.

De locatie in Brandenburg van Tesla opende eerder dit jaar na jaren van vertraging.

Funky Cat

Great Wall Motor, dat in Nederland Emil Frey als importeur heeft aangesteld, kondigde onlangs een productoffensief aan, met onder andere de Ora Funky Cat en de Wey Coffee 01.  “De verschuiving naar elektromobiliteit, maar ook overheidsbeslissingen, stimuleren de vraag naar elektrische voertuigen”, zei Hongxin Yang, ceo van Svolt. “Svolt speelt in op deze marktdynamiek met gestage expansie door extra lokale capaciteit op te bouwen.”

Svolt nam in augustus de Lauchhammer-locatie over, inclusief gebouwen en infrastructuur, over van Vestas, een fabrikant van windturbines. Svolt kondigde in 2020 investeringen aan van maximaal 2 miljard euro om een ​​celproductiefaciliteit en een module- en verpakkingsfabriek te bouwen in de zuidwestelijke Duitse deelstaat Saarland met een geplande productiecapaciteit van 24 GWh.

De fabriek gaat EV-batterijen leveren aan Stellantis, zo meldt Automotive News Europe. Lees ook: Dit zijn en worden de grootste batterijfabrieken van Europa

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.