Audi stapt in Formule 1 met e-fuelmotor

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:

De Duitse automaker Audi stapt in de Formule 1 als motorleverancier. Dit heeft het merk bekendgemaakt voorafgaand aan de Belgische Grand Prix.

Aanvankelijk werd echter alleen de productie van hun eigen motoren aangekondigd. De overname van een bestaand raceteam, het Zwitserse Sauber-team, dat momenteel door Alfa Romeo wordt gesponsord, is nog niet definitief rond. Eerder werd ook McLaren genoemd, maar die onderhandelingen liepen op niks uit.

Ceo Markus Duesmann zei in Spa: “Motorsport is een integraal onderdeel van het Audi-DNA. De Formule 1 is het wereldtoneel voor ons merk en tegelijkertijd een veeleisend ontwikkelingslaboratorium. Met de nieuwe regelgeving is het nu precies het juiste moment voor ons om aan de slag te gaan, want zowel de Formule 1 als Audi streven duidelijke duurzaamheidsdoelen na.”

Onlangs stemde de Formule 1-teams voor regelveranderingen die gericht zijn op het gebruik van e-fuels, meer elektrische aandrijving en kostenbesparingen. Veel van deze eisen werden naar verluidt door de VW Group op tafel gelegd. Development Board Member Oliver Hoffmann: “Gezien de grote technologische sprongen die de 2026-serie maakt in de richting van duurzaamheid, is er sprake van een nieuwe Formule 1. De Formule 1 transformeert en Audi wil deze weg actief bewandelen. Een nauwe band met ons Formule 1-project met technische ontwikkeling bij Audi AG zal synergieën mogelijk maken.” De automaker uit Ingolstadt meldt daarbij dat het ernaar streeft om een motor te ontwikkelen die op e-fuels zal draaien. Deze nieuwe brandstoffen zijn verplicht in het nieuwe motorreglement van de F1, dat vanaf 2026 in zal gaan.

Eerder vandaag meldde aankomend VW Group-ceo Blume dat hij de deur voor e-fuels open wil houden. Als ceo van Porsche investeerde hij onlangs 70 miljoen euro in een Chileense proeffabriek voor e-fuels.

In Nederland is Audi-importeur Pon al langer partner van de Formule 1-race in Zandvoort.

Geen samenwerking met Porsche

Met de aankondiging van de inzending komt er een einde aan maandenlange onduidelijkheid over het perspectief van het merk uit Ingolstadt in de koningsklasse. Naast Audi zal Porsche binnenkort ook zijn engagement voor de Formule 1 aankondigen. Naar verluidt zal Porsche zich inkopen in het Red Bull-team, al is de precieze constructie nog onduidelijk.

Op de persconferentie in Spa bevestigde Audi-ceo Markus Duesmann ook officieel dat er geen samenwerking met Porsche zou zijn: “We reden tegen Porsche in Le Mans en dat gaan we nu weer doen. Er komen twee verschillende projecten omdat we ook twee verschillende chassis hebben.”

Volgens de officiële aankondiging gaat Audi zijn motoren bouwen bij Audi Sport in Neuburg an der Donau. Het in Ingolstadt gevestigde bedrijf haalde afgelopen september Adam Baker, die vroeger voor BMW en de autosportfederatie FIA werkte, binnen als projectmanager.

Het bedrijf in Ingolstadt heeft nu bijna drie jaar de tijd om een ​​raceteam en een competitieve motor op te zetten. Kenners gaan ervan uit dat de tijd hiervoor heel krap is.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Audi stapt in Formule 1 met e-fuelmotor | Automotive Online

Audi stapt in Formule 1 met e-fuelmotor

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:

De Duitse automaker Audi stapt in de Formule 1 als motorleverancier. Dit heeft het merk bekendgemaakt voorafgaand aan de Belgische Grand Prix.

Aanvankelijk werd echter alleen de productie van hun eigen motoren aangekondigd. De overname van een bestaand raceteam, het Zwitserse Sauber-team, dat momenteel door Alfa Romeo wordt gesponsord, is nog niet definitief rond. Eerder werd ook McLaren genoemd, maar die onderhandelingen liepen op niks uit.

Ceo Markus Duesmann zei in Spa: “Motorsport is een integraal onderdeel van het Audi-DNA. De Formule 1 is het wereldtoneel voor ons merk en tegelijkertijd een veeleisend ontwikkelingslaboratorium. Met de nieuwe regelgeving is het nu precies het juiste moment voor ons om aan de slag te gaan, want zowel de Formule 1 als Audi streven duidelijke duurzaamheidsdoelen na.”

Onlangs stemde de Formule 1-teams voor regelveranderingen die gericht zijn op het gebruik van e-fuels, meer elektrische aandrijving en kostenbesparingen. Veel van deze eisen werden naar verluidt door de VW Group op tafel gelegd. Development Board Member Oliver Hoffmann: “Gezien de grote technologische sprongen die de 2026-serie maakt in de richting van duurzaamheid, is er sprake van een nieuwe Formule 1. De Formule 1 transformeert en Audi wil deze weg actief bewandelen. Een nauwe band met ons Formule 1-project met technische ontwikkeling bij Audi AG zal synergieën mogelijk maken.” De automaker uit Ingolstadt meldt daarbij dat het ernaar streeft om een motor te ontwikkelen die op e-fuels zal draaien. Deze nieuwe brandstoffen zijn verplicht in het nieuwe motorreglement van de F1, dat vanaf 2026 in zal gaan.

Eerder vandaag meldde aankomend VW Group-ceo Blume dat hij de deur voor e-fuels open wil houden. Als ceo van Porsche investeerde hij onlangs 70 miljoen euro in een Chileense proeffabriek voor e-fuels.

In Nederland is Audi-importeur Pon al langer partner van de Formule 1-race in Zandvoort.

Geen samenwerking met Porsche

Met de aankondiging van de inzending komt er een einde aan maandenlange onduidelijkheid over het perspectief van het merk uit Ingolstadt in de koningsklasse. Naast Audi zal Porsche binnenkort ook zijn engagement voor de Formule 1 aankondigen. Naar verluidt zal Porsche zich inkopen in het Red Bull-team, al is de precieze constructie nog onduidelijk.

Op de persconferentie in Spa bevestigde Audi-ceo Markus Duesmann ook officieel dat er geen samenwerking met Porsche zou zijn: “We reden tegen Porsche in Le Mans en dat gaan we nu weer doen. Er komen twee verschillende projecten omdat we ook twee verschillende chassis hebben.”

Volgens de officiële aankondiging gaat Audi zijn motoren bouwen bij Audi Sport in Neuburg an der Donau. Het in Ingolstadt gevestigde bedrijf haalde afgelopen september Adam Baker, die vroeger voor BMW en de autosportfederatie FIA werkte, binnen als projectmanager.

Het bedrijf in Ingolstadt heeft nu bijna drie jaar de tijd om een ​​raceteam en een competitieve motor op te zetten. Kenners gaan ervan uit dat de tijd hiervoor heel krap is.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.