Vinfast-ceo Thuy: “We maken een einde aan de ice-tijd”

Redactie Redactie
• Laatste update:
VinFast doet de naam eer aan. (Foto: RvGP)

In tegenstelling tot menig Chinese nieuwkomer pakt het Vietnamese Vinfast stevig door in exportmarkten. In Europa start de uitrol van drie EV-modellen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Een waarschijnlijk Duitse fabriekslocatie is in voorbereiding.

De industriegigant staat dit jaar bovendien met elektrische scooters op de Milanese EICMA-show en heeft ook een elektrische bus op de plank. Allemaal naar ecc-normen ontwikkeld. Het meest opmerkelijk: ze stoppen met hun nog jonge brandstofmodellen en schakelen compleet om naar elektrisch. Ceo Le Thi Thu Thuy: “Een kostbare beslissing, maar we maken daarmee definitief een einde aan de ICE-tijd.”

Nieuwe fabrieken

De ontwikkeling van het merk is stormachtig en als een van de grootste industrieconcerns van Vietnam komt het niet aan op een dollar of euro. In 21 maanden stampten ze een fabriekscomplex van het formaat van de Naaldwijkse bloemenveiling uit de grond, op de plek waar vroeger een getijdengebied en zee was.

Iets soortgelijks verrijst nu in de Amerikaanse staat Noord-Carolina en er zijn locaties verkend voor een Europese fabriek. Duitsland heeft goede papieren, als we ceo Thuy tijdens een interview goed beluisteren. Het hoort bij hun cultuur om de kaarten aan de borst te houden zolang er niets tastbaars staat. Het is tegelijkertijd verbluffend om tijdens een bezoek aan het land te zien hoe open Vinfast is als de kogel eenmaal door de kerk is.

Dure beslissing

Eind deze zomer rolt de laatste brandstofmotor van de band. Het illustreert de doortastende aanpak van deze nieuwe speler. Alle ICE-modellen die nu nog verschijnen, zijn al verkocht en dan is de transitie compleet. Thuy: “We voegen de daad bij het woord. Het draait om het milieu, de toekomst van onze kinderen en onze doelstelling om elektrische mobiliteit te democratiseren. Voor een jong merk is dat natuurlijk een zeer kostbare beslissing, omdat we de ICE-modellen nog niet lang leveren en wel flink hebben geïnvesteerd.”

Vinfast is de eerste fabrikant die bestaande productie van verbrandingsmotoren stopt, waar de meeste gevestigde industriegiganten dat in 2035 van plan zijn. De voor de hand liggende vraag is hoe Thuy de uitrol op de Europese markt voor zich ziet. “We zijn nu al actief in Duitsland, Frankrijk en Nederland. De volgende stappen zijn Scandinavië en de rest van het Europese continent, inclusief het Verenigd Koninkrijk. Al die modellen worden op ecc- en EuroNCAP-normen ontwikkeld. Mogelijk komt er voor Europa ook een doorontwikkeling van de compactere VF5, die nu op de thuismarkt mikt.”

Innovatie in huis

Thuy onderstreept dat alle producten innovatieve connected techniek meekrijgen, inclusief the air software. Voor VinGroup geen grote uitdaging, aangezien ze ook in die tak van sport actief zijn. Thuy meldt met een glimlach dat ze voorheen smartphones produceerden. “De consument mag ook rekenen op geavanceerde Adas-systemen – intelligente rijassistentie. De VF7 komt al einde eerste kwartaal volgend jaar. Waarom we met de grote VF8 en VF9 zijn gestart? Het zijn modellen die zowel in de Noord-Amerikaanse en Europese markt een rol kunnen spelen.”

In Europa is elektrificatie al wijdverbreid en dat vereist een breder laadnetwerk. Wil Vinfast zich ook op de uitrol daarvan richten? “We bouwen nu aan een laadnetwerk voor EV’s en scooters in Vietnam en mikken eind dit jaar op 150 duizend laadpunten. Ook in Europa zijn we actief als mede-investeerder in een groeinetwerk en bieden we toegang tot zo’n 90 procent van bestaande punten. Al snel ook met automatische plug-and-play verrekening van de kosten. Onze naam zegt het al: we doen alles snel. We stellen ambitieuze doelen en drukken dan op de startknop. We hebben voor alles wel een plan B, C en D, mocht het anders lopen dan we dachten. Met de EV’s zitten we nu in stap één van die plannen.”

Mondiale speler

De toekomstplannen zijn ambitieus. “De EV-markt is met name in de thuismarkt nog relatief klein, maar staat op een kruispunt,” zegt Thuy. “De ontwikkelingen in exportmarkten gaan snel en wij willen meegroeien. Daarbij gaat het ons met name om de toegankelijkheid voor de consument, op termijn met een vijftal modellen. We zien Vinfast over vijf tot tien jaar mondiaal als een van de top-EV-producenten. Wat de investeringen betreft: tot nu toe beloopt dat 6,6 miljard dollar. Vooralsnog verloopt het plan goed, maar uiteraard hebben we zoals het Vinfast betaamt een plan B en C. Het is een bekend gegeven dat we een beursgang overwegen, maar we wachten als nieuwe speler bewust een gunstiger moment af voor die beursgang.”

Om die stap voor potentiële investeerders te vergemakkelijken heeft Vinfast het hoofdkantoor op papier inmiddels naar Singapore verplaatst. “We staan financieel sterk en de ipo draait er met name ook om van Vinfast een meer internationaal bedrijf te maken. Onze filosofie is hetzelfde als bij alle andere Vingroup takken: premium kwaliteit, goede service en een democratisch prijsniveau. Daarom kiezen we ook voor een accu leaseconcept. Onze producten moeten over de breedte van de lijn mainstream zijn, haalbaar. Je zult van ons geen grote print- of televisiecampagnes zien, want we kiezen ervoor zoveel mogelijk direct met de klant te communiceren.”

Grote productiegroei

Het is een bekend gegeven dat Vinfast alleen in de eerste fase al twee miljard euro in de Amerikaanse productie investeert terwijl de eerste schop net de grond in gaat. Daar komt volgens recente berichten een grote overheidsincentive bij van 1,2 miljard euro. “Nu is de capaciteit 250 duizend en als productiebanden van de ICE-modellen zijn vrijgemaakt verhogen we dat gestaag in drie, vier jaar richting 950 duizend. Veel van de techniek en engineering is Europees, maar we maken hier heel veel: van plastic delen, via metaalpanelen tot de interieurs en de elektrische aandrijving aan toe.”

In Europa werd LeasePlan onlangs bekend gemaakt als voorkeurspartner van Vinfast. Volgens aftersales manager Xavier Kaufman wil zijn merk de serviceorganisatie in eigen hand houden – onder andere met mobiele werkplaatsen en virtuele assistenten – met één uitzondering: schadereparatie. Daarvoor worden nu partners geselecteerd.

Lees ook: Vinfast richt pijlen op Nederland

Vinfast-ceo Thuy: “We maken een einde aan de ice-tijd” | Automotive Online

Vinfast-ceo Thuy: “We maken een einde aan de ice-tijd”

Redactie Redactie
• Laatste update:
VinFast doet de naam eer aan. (Foto: RvGP)

In tegenstelling tot menig Chinese nieuwkomer pakt het Vietnamese Vinfast stevig door in exportmarkten. In Europa start de uitrol van drie EV-modellen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Een waarschijnlijk Duitse fabriekslocatie is in voorbereiding.

De industriegigant staat dit jaar bovendien met elektrische scooters op de Milanese EICMA-show en heeft ook een elektrische bus op de plank. Allemaal naar ecc-normen ontwikkeld. Het meest opmerkelijk: ze stoppen met hun nog jonge brandstofmodellen en schakelen compleet om naar elektrisch. Ceo Le Thi Thu Thuy: “Een kostbare beslissing, maar we maken daarmee definitief een einde aan de ICE-tijd.”

Nieuwe fabrieken

De ontwikkeling van het merk is stormachtig en als een van de grootste industrieconcerns van Vietnam komt het niet aan op een dollar of euro. In 21 maanden stampten ze een fabriekscomplex van het formaat van de Naaldwijkse bloemenveiling uit de grond, op de plek waar vroeger een getijdengebied en zee was.

Iets soortgelijks verrijst nu in de Amerikaanse staat Noord-Carolina en er zijn locaties verkend voor een Europese fabriek. Duitsland heeft goede papieren, als we ceo Thuy tijdens een interview goed beluisteren. Het hoort bij hun cultuur om de kaarten aan de borst te houden zolang er niets tastbaars staat. Het is tegelijkertijd verbluffend om tijdens een bezoek aan het land te zien hoe open Vinfast is als de kogel eenmaal door de kerk is.

Dure beslissing

Eind deze zomer rolt de laatste brandstofmotor van de band. Het illustreert de doortastende aanpak van deze nieuwe speler. Alle ICE-modellen die nu nog verschijnen, zijn al verkocht en dan is de transitie compleet. Thuy: “We voegen de daad bij het woord. Het draait om het milieu, de toekomst van onze kinderen en onze doelstelling om elektrische mobiliteit te democratiseren. Voor een jong merk is dat natuurlijk een zeer kostbare beslissing, omdat we de ICE-modellen nog niet lang leveren en wel flink hebben geïnvesteerd.”

Vinfast is de eerste fabrikant die bestaande productie van verbrandingsmotoren stopt, waar de meeste gevestigde industriegiganten dat in 2035 van plan zijn. De voor de hand liggende vraag is hoe Thuy de uitrol op de Europese markt voor zich ziet. “We zijn nu al actief in Duitsland, Frankrijk en Nederland. De volgende stappen zijn Scandinavië en de rest van het Europese continent, inclusief het Verenigd Koninkrijk. Al die modellen worden op ecc- en EuroNCAP-normen ontwikkeld. Mogelijk komt er voor Europa ook een doorontwikkeling van de compactere VF5, die nu op de thuismarkt mikt.”

Innovatie in huis

Thuy onderstreept dat alle producten innovatieve connected techniek meekrijgen, inclusief the air software. Voor VinGroup geen grote uitdaging, aangezien ze ook in die tak van sport actief zijn. Thuy meldt met een glimlach dat ze voorheen smartphones produceerden. “De consument mag ook rekenen op geavanceerde Adas-systemen – intelligente rijassistentie. De VF7 komt al einde eerste kwartaal volgend jaar. Waarom we met de grote VF8 en VF9 zijn gestart? Het zijn modellen die zowel in de Noord-Amerikaanse en Europese markt een rol kunnen spelen.”

In Europa is elektrificatie al wijdverbreid en dat vereist een breder laadnetwerk. Wil Vinfast zich ook op de uitrol daarvan richten? “We bouwen nu aan een laadnetwerk voor EV’s en scooters in Vietnam en mikken eind dit jaar op 150 duizend laadpunten. Ook in Europa zijn we actief als mede-investeerder in een groeinetwerk en bieden we toegang tot zo’n 90 procent van bestaande punten. Al snel ook met automatische plug-and-play verrekening van de kosten. Onze naam zegt het al: we doen alles snel. We stellen ambitieuze doelen en drukken dan op de startknop. We hebben voor alles wel een plan B, C en D, mocht het anders lopen dan we dachten. Met de EV’s zitten we nu in stap één van die plannen.”

Mondiale speler

De toekomstplannen zijn ambitieus. “De EV-markt is met name in de thuismarkt nog relatief klein, maar staat op een kruispunt,” zegt Thuy. “De ontwikkelingen in exportmarkten gaan snel en wij willen meegroeien. Daarbij gaat het ons met name om de toegankelijkheid voor de consument, op termijn met een vijftal modellen. We zien Vinfast over vijf tot tien jaar mondiaal als een van de top-EV-producenten. Wat de investeringen betreft: tot nu toe beloopt dat 6,6 miljard dollar. Vooralsnog verloopt het plan goed, maar uiteraard hebben we zoals het Vinfast betaamt een plan B en C. Het is een bekend gegeven dat we een beursgang overwegen, maar we wachten als nieuwe speler bewust een gunstiger moment af voor die beursgang.”

Om die stap voor potentiële investeerders te vergemakkelijken heeft Vinfast het hoofdkantoor op papier inmiddels naar Singapore verplaatst. “We staan financieel sterk en de ipo draait er met name ook om van Vinfast een meer internationaal bedrijf te maken. Onze filosofie is hetzelfde als bij alle andere Vingroup takken: premium kwaliteit, goede service en een democratisch prijsniveau. Daarom kiezen we ook voor een accu leaseconcept. Onze producten moeten over de breedte van de lijn mainstream zijn, haalbaar. Je zult van ons geen grote print- of televisiecampagnes zien, want we kiezen ervoor zoveel mogelijk direct met de klant te communiceren.”

Grote productiegroei

Het is een bekend gegeven dat Vinfast alleen in de eerste fase al twee miljard euro in de Amerikaanse productie investeert terwijl de eerste schop net de grond in gaat. Daar komt volgens recente berichten een grote overheidsincentive bij van 1,2 miljard euro. “Nu is de capaciteit 250 duizend en als productiebanden van de ICE-modellen zijn vrijgemaakt verhogen we dat gestaag in drie, vier jaar richting 950 duizend. Veel van de techniek en engineering is Europees, maar we maken hier heel veel: van plastic delen, via metaalpanelen tot de interieurs en de elektrische aandrijving aan toe.”

In Europa werd LeasePlan onlangs bekend gemaakt als voorkeurspartner van Vinfast. Volgens aftersales manager Xavier Kaufman wil zijn merk de serviceorganisatie in eigen hand houden – onder andere met mobiele werkplaatsen en virtuele assistenten – met één uitzondering: schadereparatie. Daarvoor worden nu partners geselecteerd.

Lees ook: Vinfast richt pijlen op Nederland