Goodyear profiteert van hoge prijzen
Bandenfabrikant Goodyear Tire & Rubber heeft in het tweede kwartaal een omzet geboekt van 52,2 miljard dollar. De vergelijkbare verkopen lagen 15 procent hoger dan een jaar eerder, de winst kwam met 372 miljoen dollar 7 procent hoger uit. Het aantal verkochte banden lag 7 procent hoger terwijl de opbrengst voor verkochte banden 14 procent hoger uitkwam.
De groei is voor een flink deel te danken aan hogere prijzen op veel van de belangrijkste markten, laat topman Richard Kramer weten in een kwartaalbericht. Daarnaast speelde ook de recente overname van Cooper Tire een rol. “Met die verhogingen konden we blijven groeien ondanks de hogere inflatie en corona-gerelateerde verstoringen in China.” Goodyear gaat Cooper Tire nu verder integreren wat wel betekent dat er in Amerika 490 banen worden geschrapt.
In de regio Europa/Midden-Oosten/Afrika kon Goodyear in het kwartaal 14,5 miljoen banden verkopen. Dat waren er 2,5 miljoen meer dan in dezelfde periode in 2021. Bij vervangingsbanden werd een groei bereikt van 25 procent door het aanhoudende herstel van de autosector na de pandemie. Door die hogere volumes in combinatie met hogere prijzen steeg de omzet in de regio met 22 procent naar 1,5 miljard dollar.
Lees ook: