Comeback-strategie Lancia: drie nieuwe modellen, vanaf 2028 uitsluitend EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Lancia komt samen met Alfa Romeo en DS in de premiumdivisie van Stellantis. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Lancia presenteert in de komende zes jaar drie nieuwe modellen, te beginnen met een nieuwe Ypsilon in 2024. In 2026 volgt een nieuwe C-segmentauto en in 2028 komt de nieuwe Delta. Vanaf 2028 zijn er uitsluitend nog elektrische Lancia’s verkrijgbaar. Dat meldt de fabrikant vanochtend.

Lancia wordt in 2024 geherintroduceerd in zes Europese markten, waaronder Nederland. Het merk komt in het premiumcluster van Stellantis, naast Alfa Romeo en DS.

Het merk wil opschuiven naar de premiumluxe segmenten en denkt met zijn drie modellen 50 procent van de markt te kunnen bedienen. Daarbij gaat het stapsgewijs te werk, vertelde ceo Luca Napolitano tijdens een persconferentie. “We doen het stap voor stap, zodat we dingen goed kunnen uitvoeren.” Verkoopdoelstellingen zijn niet gedeeld. “We zien veel potentie in Lancia, maar we zijn erg bescheiden over het tempo waarin we het merk weer kunnen opbouwen. We hebben een langetermijnstrategie, we hebben die tijd ook nodig.”

Volgens Napolitano moet ‘de kenmerkende Italiaanse elegantie van Lancia’ voor een uniek en onderscheidende positie zorgen binnen het premiumcluster. Een terugkeer in de motorsport staat voorlopig niet op de prioriteitenlijst. 

Agentuur

In Nederland is Patrick Zegwaard verantwoordelijk voor de herintroductie van het merk. Lancia wordt door het bestaande Stellantis-netwerk toegevoegd aan het gamma. Vorige week vertelde Stellantis Nederland-ceo Sander Jansen tijdens het Nationaal Automotive Congres dat dealers alle 8 (in Nederland gevoerde) merken samen voegen in zogenoemde ‘Stellantis-houses’. De merken krijgen daarbinnen wel seperate showrooms.

Met ingang van mei 2023 worden de premiummerken van Stellantis in heel Europa via het agentuurmodel verkocht. In drie landen, waaronder Nederland, wordt ook voor de andere merken overgestapt naar een agentuurmodel. Jansen is daar niet ongelukkig mee. “Ik heb liever één retailmodel, dan dat we met twee modellen moeten werken. Dat lijkt me eerlijk gezegd juist meer complex.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Comeback-strategie Lancia: drie nieuwe modellen, vanaf 2028 uitsluitend EV | Automotive Online

Comeback-strategie Lancia: drie nieuwe modellen, vanaf 2028 uitsluitend EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Lancia komt samen met Alfa Romeo en DS in de premiumdivisie van Stellantis. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Lancia presenteert in de komende zes jaar drie nieuwe modellen, te beginnen met een nieuwe Ypsilon in 2024. In 2026 volgt een nieuwe C-segmentauto en in 2028 komt de nieuwe Delta. Vanaf 2028 zijn er uitsluitend nog elektrische Lancia’s verkrijgbaar. Dat meldt de fabrikant vanochtend.

Lancia wordt in 2024 geherintroduceerd in zes Europese markten, waaronder Nederland. Het merk komt in het premiumcluster van Stellantis, naast Alfa Romeo en DS.

Het merk wil opschuiven naar de premiumluxe segmenten en denkt met zijn drie modellen 50 procent van de markt te kunnen bedienen. Daarbij gaat het stapsgewijs te werk, vertelde ceo Luca Napolitano tijdens een persconferentie. “We doen het stap voor stap, zodat we dingen goed kunnen uitvoeren.” Verkoopdoelstellingen zijn niet gedeeld. “We zien veel potentie in Lancia, maar we zijn erg bescheiden over het tempo waarin we het merk weer kunnen opbouwen. We hebben een langetermijnstrategie, we hebben die tijd ook nodig.”

Volgens Napolitano moet ‘de kenmerkende Italiaanse elegantie van Lancia’ voor een uniek en onderscheidende positie zorgen binnen het premiumcluster. Een terugkeer in de motorsport staat voorlopig niet op de prioriteitenlijst. 

Agentuur

In Nederland is Patrick Zegwaard verantwoordelijk voor de herintroductie van het merk. Lancia wordt door het bestaande Stellantis-netwerk toegevoegd aan het gamma. Vorige week vertelde Stellantis Nederland-ceo Sander Jansen tijdens het Nationaal Automotive Congres dat dealers alle 8 (in Nederland gevoerde) merken samen voegen in zogenoemde ‘Stellantis-houses’. De merken krijgen daarbinnen wel seperate showrooms.

Met ingang van mei 2023 worden de premiummerken van Stellantis in heel Europa via het agentuurmodel verkocht. In drie landen, waaronder Nederland, wordt ook voor de andere merken overgestapt naar een agentuurmodel. Jansen is daar niet ongelukkig mee. “Ik heb liever één retailmodel, dan dat we met twee modellen moeten werken. Dat lijkt me eerlijk gezegd juist meer complex.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.