Autofabrikanten vrezen dat Data Act ‘regelgevend obstakel’ wordt

Redactie Redactie
• Laatste update:
Autofabrikanten vrezen dat de Data Act zoals voorgesteld door de EC, vooral obstakels opwerpt. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten steunen het principe van de Data Act van de Europese Commissie die ervoor moet zorgen dat consumenten controle krijgen over de data uit hun auto en dat deze met derde partijen kan worden gedeeld. Dat meldt de Europese autofabrikantenvereniging Acea.

De organisatie wijst er op dat de autofabrikanten al voertuig-gegeneerde data beschikbaar maken voor services door derde partijen. Dat sluit ook aan bij de doelstellingen van het voorstel van de Commissie. “Data worden gedeeld op een manier die overeenkomt met de keus van de klant over het gebruik ervan terwijl de bescherming van persoonlijke data en de veiligheid en (cyber)zekerheid van het voertuig en haar inzittenden verzekerd zijn.”Lees de position paper in de Automotive Kennisbank.

Bloeiende data-economie

Maar op sommige punten gaat het voorstel te ver, aldus Acea, zonder hierbij concrete voorbeelden te noemen. “Sommige eisen dragen niet bij aan de doelstellingen om de rechten van de consument op hun data te garanderen en een bloeiende data-economie in de EU te vestigen. Integendeel, zij zorgen voor juridische onzekerheid over de vraag hoe business-gevoelige data worden behandeld en verder gedeeld. Dat zal vermoedelijk een ontmoedigend effect hebben op de kwantiteit en kwaliteit van de data die bedrijven verzamelen en verwerken”, schrijft Acea in een position paper.

Regelgevend obstakel

De Data Act moet in de woorden van Acea “niet een regelgevend obstakel worden voor Europese bedrijven om te groeien en te investeren in hoog-kwalitatieve datageneratie”, maar moet de basisprincipes vastleggen op de belangrijkste gebieden om eerlijke en niet-discriminatoire toegang, technologie neutraliteit, consumentenkeus en bovenal de veiligheid van de mensen te verzekeren. 

Acea roept het Europees Parlement op om de regelgeving te verduidelijken. Zo moet het begrip ‘accessible data’ wordt gedefinieerd en moet er worden vastgelegd wat de verplichtingen voor fabrikanten en databezitters zijn om de data beschikbaar te maken aan gebruikers en derden. Ook staat erin dat de data, als het aan Acea ligt, via een bestaand platform worden gedeeld.

Betalen voor commercieel gebruik

Voor het gebruik van de data uit voertuigen moet worden betaald als dit gebruik is voor commerciële doeleinden. Ook zouden de data niet mogen worden gebruikt om een dienst of product te ontwikkelen dat concurreert met het product of de service waaruit de data is ontvangen, stelt Acea. “De autofabrikant moet kunnen betalen of data die concurrentiegevoelig is, moet worden gedeeld en welke maatregelen genomen moeten worden om de concurrentiegevoelige informatie te beschermen en de fabrikant moet gedetailleerde informatie krijgen over de identiteit van de ontvangers van de data”, zo luidt het advies van Acea aan de Europese Commissie.De EC Data Act is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Waar de autofabrikanten vrezen dat de nieuwe Data Act uiteindelijk nadelig uitpakt voor hun concurrentiepositie (en naar eigen zeggen de mogelijkheden om bezitter en inzittenden te beschermen tegen oneigenlijk gebruik van de data), vinden juist de universele partijen dat het voorstel nu te veel in het voordeel van de fabrikanten uitpakt.

Autofabrikanten vrezen dat Data Act ‘regelgevend obstakel’ wordt | Automotive Online

Autofabrikanten vrezen dat Data Act ‘regelgevend obstakel’ wordt

Redactie Redactie
• Laatste update:
Autofabrikanten vrezen dat de Data Act zoals voorgesteld door de EC, vooral obstakels opwerpt. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten steunen het principe van de Data Act van de Europese Commissie die ervoor moet zorgen dat consumenten controle krijgen over de data uit hun auto en dat deze met derde partijen kan worden gedeeld. Dat meldt de Europese autofabrikantenvereniging Acea.

De organisatie wijst er op dat de autofabrikanten al voertuig-gegeneerde data beschikbaar maken voor services door derde partijen. Dat sluit ook aan bij de doelstellingen van het voorstel van de Commissie. “Data worden gedeeld op een manier die overeenkomt met de keus van de klant over het gebruik ervan terwijl de bescherming van persoonlijke data en de veiligheid en (cyber)zekerheid van het voertuig en haar inzittenden verzekerd zijn.”Lees de position paper in de Automotive Kennisbank.

Bloeiende data-economie

Maar op sommige punten gaat het voorstel te ver, aldus Acea, zonder hierbij concrete voorbeelden te noemen. “Sommige eisen dragen niet bij aan de doelstellingen om de rechten van de consument op hun data te garanderen en een bloeiende data-economie in de EU te vestigen. Integendeel, zij zorgen voor juridische onzekerheid over de vraag hoe business-gevoelige data worden behandeld en verder gedeeld. Dat zal vermoedelijk een ontmoedigend effect hebben op de kwantiteit en kwaliteit van de data die bedrijven verzamelen en verwerken”, schrijft Acea in een position paper.

Regelgevend obstakel

De Data Act moet in de woorden van Acea “niet een regelgevend obstakel worden voor Europese bedrijven om te groeien en te investeren in hoog-kwalitatieve datageneratie”, maar moet de basisprincipes vastleggen op de belangrijkste gebieden om eerlijke en niet-discriminatoire toegang, technologie neutraliteit, consumentenkeus en bovenal de veiligheid van de mensen te verzekeren. 

Acea roept het Europees Parlement op om de regelgeving te verduidelijken. Zo moet het begrip ‘accessible data’ wordt gedefinieerd en moet er worden vastgelegd wat de verplichtingen voor fabrikanten en databezitters zijn om de data beschikbaar te maken aan gebruikers en derden. Ook staat erin dat de data, als het aan Acea ligt, via een bestaand platform worden gedeeld.

Betalen voor commercieel gebruik

Voor het gebruik van de data uit voertuigen moet worden betaald als dit gebruik is voor commerciële doeleinden. Ook zouden de data niet mogen worden gebruikt om een dienst of product te ontwikkelen dat concurreert met het product of de service waaruit de data is ontvangen, stelt Acea. “De autofabrikant moet kunnen betalen of data die concurrentiegevoelig is, moet worden gedeeld en welke maatregelen genomen moeten worden om de concurrentiegevoelige informatie te beschermen en de fabrikant moet gedetailleerde informatie krijgen over de identiteit van de ontvangers van de data”, zo luidt het advies van Acea aan de Europese Commissie.De EC Data Act is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Waar de autofabrikanten vrezen dat de nieuwe Data Act uiteindelijk nadelig uitpakt voor hun concurrentiepositie (en naar eigen zeggen de mogelijkheden om bezitter en inzittenden te beschermen tegen oneigenlijk gebruik van de data), vinden juist de universele partijen dat het voorstel nu te veel in het voordeel van de fabrikanten uitpakt.