Ford lanceert overkoepelend ecosysteem voor bedrijfswagens

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ford Pro is een volledig nieuw ecosystem. (Foto: Ford)

Auto, software, laden, onderhoud en financiering. Dat zijn de vijf elementen die Ford onder een paraplu heeft samengebracht onder de naam Ford Pro. Het nieuwe ecosysteem is een grotendeels digitale exercitie en is bedoeld om de overstap naar EV te vereenvoudigen voor eigenaren en beheerders van bedrijfswagens.

Uptime

Het project wordt geleid door de Nederlander Hans Schep, die al eerder het connected system Fordliive introduceerde. Volgens Ford is het de eerste keer dat alle beheerelementen in een voor de eindconsument of fleet manager overzichtelijk overzicht samengebracht zijn. De doelen: verbeterde uptime, kostenreductie, simpelere administratie en slimmer laden.

“Het einddoel is dat we naar CO2-neutraal vervoer gaan, al het is onduidelijk hoe snel we er komen. Meer dan de helft van onze klanten weten dat ze moeten elektrificeren, maar hebben nog geen idee hoe. Daar moet Ford Pro ze bij gaan helpen.”

Bij alle Ford Transit Centres zal gewerkt gaan worden met Ford Pro. Dit betekent effectief dat het bedrijf end-to-end oplossingen kan brengen voor alle vraagstukken omtrent elektrisch rijden. Van de financiering tot de laadpalen.

Meerdere inkomstenbronnen

Aan het laden en een geüpgrade abonnement verdient Ford geld, al zullen die inkomsten niet significant zijn, benadrukt Schep. Volgens hem zit de grote winst voor Ford met name in de klantloyaliteit, zo verduidelijkt hij. “Dat is inderdaad een indirecte bron van inkomsten, maar wel een die past bij onze visie. Ford Pro is heel duidelijk gericht op de klanttevredenheid. Als ze tevreden zijn, blijven ze bij ons. Het is echt niet ons doel om direct te groeien naar enorme marktaandelen.”

In maart werd al duidelijk dat Ford of Europe zou worden opgesplitst en de nieuwe divisie Ford Pro zou worden opgericht, al was toen nog niet duidelijk wat dit effectief zou betekenen. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Ford lanceert overkoepelend ecosysteem voor bedrijfswagens | Automotive Online

Ford lanceert overkoepelend ecosysteem voor bedrijfswagens

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ford Pro is een volledig nieuw ecosystem. (Foto: Ford)

Auto, software, laden, onderhoud en financiering. Dat zijn de vijf elementen die Ford onder een paraplu heeft samengebracht onder de naam Ford Pro. Het nieuwe ecosysteem is een grotendeels digitale exercitie en is bedoeld om de overstap naar EV te vereenvoudigen voor eigenaren en beheerders van bedrijfswagens.

Uptime

Het project wordt geleid door de Nederlander Hans Schep, die al eerder het connected system Fordliive introduceerde. Volgens Ford is het de eerste keer dat alle beheerelementen in een voor de eindconsument of fleet manager overzichtelijk overzicht samengebracht zijn. De doelen: verbeterde uptime, kostenreductie, simpelere administratie en slimmer laden.

“Het einddoel is dat we naar CO2-neutraal vervoer gaan, al het is onduidelijk hoe snel we er komen. Meer dan de helft van onze klanten weten dat ze moeten elektrificeren, maar hebben nog geen idee hoe. Daar moet Ford Pro ze bij gaan helpen.”

Bij alle Ford Transit Centres zal gewerkt gaan worden met Ford Pro. Dit betekent effectief dat het bedrijf end-to-end oplossingen kan brengen voor alle vraagstukken omtrent elektrisch rijden. Van de financiering tot de laadpalen.

Meerdere inkomstenbronnen

Aan het laden en een geüpgrade abonnement verdient Ford geld, al zullen die inkomsten niet significant zijn, benadrukt Schep. Volgens hem zit de grote winst voor Ford met name in de klantloyaliteit, zo verduidelijkt hij. “Dat is inderdaad een indirecte bron van inkomsten, maar wel een die past bij onze visie. Ford Pro is heel duidelijk gericht op de klanttevredenheid. Als ze tevreden zijn, blijven ze bij ons. Het is echt niet ons doel om direct te groeien naar enorme marktaandelen.”

In maart werd al duidelijk dat Ford of Europe zou worden opgesplitst en de nieuwe divisie Ford Pro zou worden opgericht, al was toen nog niet duidelijk wat dit effectief zou betekenen. 

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.