Hyundai noteert omzetstijging ondanks verkoopdaling

Fabrikant Hyundai heeft in het eerste kwartaal 903 duizend auto’s verkocht, een daling van tien procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet steeg desondanks met 10,6 procent naar 22 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 1,43 miljard euro (+16,4). Dat meldt de fabrikant vandaag.
In Europa vielen de registraties in het eerste kwartaal 20 procent lager uit.
Wisselkoers
De verkoopdaling is een rechtstreeks gevolg van het wereldwijde tekort aan componenten. Door een betere verkoopmix, hogere prijzen en gunstige wisselkoerseffecten steeg de omzet.
De fabrikant stelt dat er veel onzekerheid is wereldwijd en dat het daarom in eerste instantie de productie van zijn suv’s en Genesis-modellen veilig stelt. Deze dragen het meest bij aan de winstgevendheid.
In een analisten-meeting meldde het concern de ontwikkeling van nieuwe activiteiten in Rusland vooralsnog te staken. Ook worden er geen nieuwe modellen op die markt gebracht. Rusland is goed vijf procent van de wereldwijde Hyundai/Kia-verkoop. Geen enkele fabrikant heeft zich al definitief teruggetrokken van de Russische markt.