Interview | Henrik Fisker is klaar voor de derde ronde

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henrik Fisker in de Ocean. (Foto: Automotive)

Dit jaar begint de kleine Amerikaanse EV-fabrikant Fisker met de productie van de Ocean, een volledig elektrische suv. Afgelopen week werd de auto gepresenteerd op een techbeurs in Barcelona. Automotive sprak daar met Henrik Fisker, de vermaarde Deens-Amerikaanse auto-ontwerper (onder meer van de Aston Martin DB9), die al anderhalve decennia probeert voet aan de grond te krijgen als fabrikant. 

Fisker verkreeg in Nederland bekendheid met de Fisker Karma, die door Kroymans werd verkocht. In totaal werden er 189 Karma’s geregistreerd (het Nederlandse wagenpark telt er nu nog 70). In 2013 ging Fisker echter failliet. Het Chinese Wanxiang startte het bedrijf door en bouwt nu de Karma Revero, die wederom door Kroymans wordt verkocht. Na het faillissement begon Fisker zelf met Fiscker Inc. Na enkele projecten die niet van de grond kwamen, komt het nu met de Ocean. En nu moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen, hoopt Fisker.

Wij verkopen alle auto’s zelf en houden zo de volledige controle

Dit jaar start Fisker met de bouw van de auto. Het bedrijf werkt daarvoor samen met de Oostenrijkse fabrikant Magna Steyr (Volkswagen toonde uiteindelijk geen interesse). Die bouwen eerst 50 prototypes. Als alle testen goed gaan volgt in 2023 de massaproductie van de Ocean. Als eerste komt het topmodel op de markt. Die heeft een WLTP-actieradius van 630 kilometer en een vanafprijs van circa 42 duizend euro.

Reserveringen

Oprichter Henrik Fisker is vol goede moed dat de Ocean een succes wordt. In 2023 moeten er 40 tot 45 duizend verkocht worden. “We hebben inmiddels 33 duizend reserveringen voor de auto”, zegt Fisker desgevraagd. Maar eerst is het zaak om de kwaliteit op het hoogste niveau te krijgen. “Het is erg ingewikkeld om een kwalitatief goede auto te bouwen, dat wordt onderschat”, zegt Fisker. 

Fisker zegt het hele concept van auto’s bouwen en verkopen te willen herzien. Heel concreet kan hij daar nog niet over zijn. Maar het begint volgens hem met een naadloze integratie van software en hardware. “Er moet een perfectie connectie zijn tussen de auto en de berijder. Wij doen dat via een app waarmee de instellingen volledig kunnen worden aangepast aan de wensen van de berijder”, zegt Fisker. Om te onderstrepen dat Fisker ver wil gaan in het faciliteren van de wensen van de berijder, is het touchscreen scherm een kwartslag te draaien. Volgens Fisker is dat meer dan een gimmick. “Wij richten ons op jonge mensen, die hebben geen boodschap aan traditionele conventies en ideeën over hoe auto’s moeten zijn.”

Online verkoop

Ook wil Fisker nooit meer samenwerken met ‘middle men’, zoals Kroymans, maakt hij duidelijk. “Wij verkopen alle auto’s zelf en houden zo de volledige controle.” De waarde van een verkoopapparaat neemt in tijden van snelle digitalisering af, stelt hij. De kosten van het traditionele distributiemodel zijn te hoog. Fisker zal in de grote steden experience centers bouwen, maar denkt erover om buiten de stad aflever- en onderhoudscentra te bouwen. “Daar waar onze klanten zijn, willen we de experience bieden. Maar het afleveren en onderhoud van voertuigen kan uitstekend buiten stadscentra plaatsvinden.”

fisker ocean

Als het aan Fisker ligt, komen klanten liever zo weinig mogelijk fysiek naar het bedrijf toe. “Veel onderhoud kan gedaan worden door mobiele teams en over-the-air. Voor het overige onderhoud bouwen we grote centers en zullen we werken met haal- en brengservices.” Begin volgend jaar moet in München de eerste Fisker-store geopend worden. Wanneer Nederland volgt, kan hij nog niet zeggen.

Sportauto

Fisker vergaarde roem als designer van de Aston Martin DB9 en BMW Z8. In de afgelopen jaren liet hij wat schetsen zien van een nieuwe sportauto. Wat hem betreft gaat die er ook absoluut weer komen. “We willen een supersexy sportauto bouwen, die bij iedereen emoties oproept. Maar eerst willen we de productie van de Ocean op gang krijgen.” 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | Henrik Fisker is klaar voor de derde ronde | Automotive Online

Interview | Henrik Fisker is klaar voor de derde ronde

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henrik Fisker in de Ocean. (Foto: Automotive)

Dit jaar begint de kleine Amerikaanse EV-fabrikant Fisker met de productie van de Ocean, een volledig elektrische suv. Afgelopen week werd de auto gepresenteerd op een techbeurs in Barcelona. Automotive sprak daar met Henrik Fisker, de vermaarde Deens-Amerikaanse auto-ontwerper (onder meer van de Aston Martin DB9), die al anderhalve decennia probeert voet aan de grond te krijgen als fabrikant. 

Fisker verkreeg in Nederland bekendheid met de Fisker Karma, die door Kroymans werd verkocht. In totaal werden er 189 Karma’s geregistreerd (het Nederlandse wagenpark telt er nu nog 70). In 2013 ging Fisker echter failliet. Het Chinese Wanxiang startte het bedrijf door en bouwt nu de Karma Revero, die wederom door Kroymans wordt verkocht. Na het faillissement begon Fisker zelf met Fiscker Inc. Na enkele projecten die niet van de grond kwamen, komt het nu met de Ocean. En nu moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen, hoopt Fisker.

Wij verkopen alle auto’s zelf en houden zo de volledige controle

Dit jaar start Fisker met de bouw van de auto. Het bedrijf werkt daarvoor samen met de Oostenrijkse fabrikant Magna Steyr (Volkswagen toonde uiteindelijk geen interesse). Die bouwen eerst 50 prototypes. Als alle testen goed gaan volgt in 2023 de massaproductie van de Ocean. Als eerste komt het topmodel op de markt. Die heeft een WLTP-actieradius van 630 kilometer en een vanafprijs van circa 42 duizend euro.

Reserveringen

Oprichter Henrik Fisker is vol goede moed dat de Ocean een succes wordt. In 2023 moeten er 40 tot 45 duizend verkocht worden. “We hebben inmiddels 33 duizend reserveringen voor de auto”, zegt Fisker desgevraagd. Maar eerst is het zaak om de kwaliteit op het hoogste niveau te krijgen. “Het is erg ingewikkeld om een kwalitatief goede auto te bouwen, dat wordt onderschat”, zegt Fisker. 

Fisker zegt het hele concept van auto’s bouwen en verkopen te willen herzien. Heel concreet kan hij daar nog niet over zijn. Maar het begint volgens hem met een naadloze integratie van software en hardware. “Er moet een perfectie connectie zijn tussen de auto en de berijder. Wij doen dat via een app waarmee de instellingen volledig kunnen worden aangepast aan de wensen van de berijder”, zegt Fisker. Om te onderstrepen dat Fisker ver wil gaan in het faciliteren van de wensen van de berijder, is het touchscreen scherm een kwartslag te draaien. Volgens Fisker is dat meer dan een gimmick. “Wij richten ons op jonge mensen, die hebben geen boodschap aan traditionele conventies en ideeën over hoe auto’s moeten zijn.”

Online verkoop

Ook wil Fisker nooit meer samenwerken met ‘middle men’, zoals Kroymans, maakt hij duidelijk. “Wij verkopen alle auto’s zelf en houden zo de volledige controle.” De waarde van een verkoopapparaat neemt in tijden van snelle digitalisering af, stelt hij. De kosten van het traditionele distributiemodel zijn te hoog. Fisker zal in de grote steden experience centers bouwen, maar denkt erover om buiten de stad aflever- en onderhoudscentra te bouwen. “Daar waar onze klanten zijn, willen we de experience bieden. Maar het afleveren en onderhoud van voertuigen kan uitstekend buiten stadscentra plaatsvinden.”

fisker ocean

Als het aan Fisker ligt, komen klanten liever zo weinig mogelijk fysiek naar het bedrijf toe. “Veel onderhoud kan gedaan worden door mobiele teams en over-the-air. Voor het overige onderhoud bouwen we grote centers en zullen we werken met haal- en brengservices.” Begin volgend jaar moet in München de eerste Fisker-store geopend worden. Wanneer Nederland volgt, kan hij nog niet zeggen.

Sportauto

Fisker vergaarde roem als designer van de Aston Martin DB9 en BMW Z8. In de afgelopen jaren liet hij wat schetsen zien van een nieuwe sportauto. Wat hem betreft gaat die er ook absoluut weer komen. “We willen een supersexy sportauto bouwen, die bij iedereen emoties oproept. Maar eerst willen we de productie van de Ocean op gang krijgen.” 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.