Autofabrikanten investeren 700 miljoen in laadnetwerk Ionity

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ionity is een laadpaalbedrijf van meerdere Europese autofabrikanten. (Foto: Ionity)

Laadpaalleverancier Ionity, een joint venture van meerdere autofabrikanten, wil met een investering van 700 miljoen euro het aantal ultrasnelle laadstations uitbreiden van 400 naar 1.000 in 2025, in 24 landen in Europa. Dat meldt het consortium vandaag.

Op dit moment zijn er op de huidige laadstations in totaal 1.500 laadpunten beschikbaar, dat worden er dan 7.000. Het gaat hierbij om 350 kW-snelladers. Deze laders worden op belangrijke locaties langs het Europese snelwegennet geplaatst en in de buurt van grote steden. Ook wordt het geld gebruikt om bij bestaande oplaadstations in gebieden met veel verkeer en dus een toenemende vraag extra laadpunten te creëren. Daarnaast is Ionity van plan om ook – overdekte – laadlocaties op eigen grond te plaatsen, zodat er meer mogelijkheden ontstaan voor faciliteiten zoals eetgelegenheden en winkels.

Bottleneck

De deelnemende fabrikanten (Volkswagen, Porsche, Audi, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai en Ford) zetten vol in op het elektrificeren van hun wagenpark, maar zien de nu nog beperkte infrastructuur als belangrijke bottleneck voor een bredere acceptatie van elektrische auto’s. Zo plant Ionity-deelnemer Audi een brede uitrol van elektrische auto’s met meer dan twintig volledig elektrische modellen tegen 2025. Vanaf 2026 gaat het merk enkel nog nieuwe, volledig elektrische modellen lanceren.

En Kia lanceert in aanloop naar 2026 11 nieuwe elektrische modellen en wil in 2035 alleen nog elektrische auto’s bouwen. Met een 350 kW-lader is het volgens de fabrikant mogelijk om de nieuwe Kia EV6, onder optimale omstandigheden, in 18 minuten van 10 naar 80 procent op te laden.

Prijs aan de paal

Het Ionity-netwerk maakt gebruik van de Europese standaard CSS (Combined Charging System) en maakt naar eigen zeggen gebruik van 100 procent hernieuwbare energie. Meerdere autofabrikanten maken via een persbericht melding van dit nieuws. Wat daarbij opvalt, is dat Kia zijn klanten (met een abonnement van 13 euro per maand) 0,29 cent per kWh rekent op de Ionity-punten en Audi 0,31 cent per kilowattuur (met een abonnement van 17,65 euro per maand). Het tarief voor niet-klanten is gemiddeld € 0,79 per kWh.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autofabrikanten investeren 700 miljoen in laadnetwerk Ionity | Automotive Online

Autofabrikanten investeren 700 miljoen in laadnetwerk Ionity

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ionity is een laadpaalbedrijf van meerdere Europese autofabrikanten. (Foto: Ionity)

Laadpaalleverancier Ionity, een joint venture van meerdere autofabrikanten, wil met een investering van 700 miljoen euro het aantal ultrasnelle laadstations uitbreiden van 400 naar 1.000 in 2025, in 24 landen in Europa. Dat meldt het consortium vandaag.

Op dit moment zijn er op de huidige laadstations in totaal 1.500 laadpunten beschikbaar, dat worden er dan 7.000. Het gaat hierbij om 350 kW-snelladers. Deze laders worden op belangrijke locaties langs het Europese snelwegennet geplaatst en in de buurt van grote steden. Ook wordt het geld gebruikt om bij bestaande oplaadstations in gebieden met veel verkeer en dus een toenemende vraag extra laadpunten te creëren. Daarnaast is Ionity van plan om ook – overdekte – laadlocaties op eigen grond te plaatsen, zodat er meer mogelijkheden ontstaan voor faciliteiten zoals eetgelegenheden en winkels.

Bottleneck

De deelnemende fabrikanten (Volkswagen, Porsche, Audi, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai en Ford) zetten vol in op het elektrificeren van hun wagenpark, maar zien de nu nog beperkte infrastructuur als belangrijke bottleneck voor een bredere acceptatie van elektrische auto’s. Zo plant Ionity-deelnemer Audi een brede uitrol van elektrische auto’s met meer dan twintig volledig elektrische modellen tegen 2025. Vanaf 2026 gaat het merk enkel nog nieuwe, volledig elektrische modellen lanceren.

En Kia lanceert in aanloop naar 2026 11 nieuwe elektrische modellen en wil in 2035 alleen nog elektrische auto’s bouwen. Met een 350 kW-lader is het volgens de fabrikant mogelijk om de nieuwe Kia EV6, onder optimale omstandigheden, in 18 minuten van 10 naar 80 procent op te laden.

Prijs aan de paal

Het Ionity-netwerk maakt gebruik van de Europese standaard CSS (Combined Charging System) en maakt naar eigen zeggen gebruik van 100 procent hernieuwbare energie. Meerdere autofabrikanten maken via een persbericht melding van dit nieuws. Wat daarbij opvalt, is dat Kia zijn klanten (met een abonnement van 13 euro per maand) 0,29 cent per kWh rekent op de Ionity-punten en Audi 0,31 cent per kilowattuur (met een abonnement van 17,65 euro per maand). Het tarief voor niet-klanten is gemiddeld € 0,79 per kWh.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.