Acea: Nederland in top 3 CO2-reductie nieuwe auto’s
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie lag in 2020 22,4 procent lager dan in 2010. Dat meldt de Europese branchevereniging Acea vandaag op basis van een analyse van de nieuwverkoop tussen 2010 en 2020. Ten opzichte van 2019 is de uitstoot gemiddeld 11,3 procent lager.
Van alle nieuw verkochte personenauto’s binnen de EU had 80 procent in 2020 een uitstoot van minder dan 130 gram CO2 per kilometer, aldus de brancheorganisatie. In 2019 was dit nog 70 procent. Het aandeel in de klasse 96-130 CO2/km daalde weliswaar van 61 procent naar 59 procent, maar het aantal registraties in de klasse tot 95 g CO2/km steeg juist flink, van 9 procent naar 21 procent.
Beste van de EU
Binnen de Europese Unie scoort Nederland het best, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 82,3 g/km per nieuw verkochte auto. Bulgarije heeft gemiddeld de hoogste CO2-uitstoot per verkochte nieuwe personenauto (133 g CO2/km). Ten opzichte van 2019 is dit gemiddelde in Bulgarije ook nauwelijks afgenomen (-3,3%). De gemiddelde CO2-uitstoot in de Europese Unie is 108,2 g/km. De Europese emissienorm lag voor 2020 op 95 gram.
Van de landen binnen de Europese Ruimte moet Nederland Noorwegen (38,2g CO2/km) en IJsland (80,2g) voor zich dulden. De afname was in Noorwegen van alle Europese landen het grootste (36,2% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 2019). In Nederland lag de gemiddelde uitstoot per verkochte nieuwe auto vorig jaar 16,4 procent lager dan in 2019.
Hybride en EV
Tussen 2016 en 2019 kroop de gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte nieuwe personenauto omhoog, mede dankzij de populariteit van SUV’s in die periode. Mede door strengere Europese en landelijke emissienormen is de verkoop van hybride en vol-elektrische auto’s in 2019 en 2020 echter flink gestegen. Dat is ook in Nederland terug te zien in de rijdende vloot.