Europees marktaandeel (plug-in) elektrische auto’s verdubbeld in Q2

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De stijgende Europese verkopen van nieuwe (hybride) elektrische personenauto's gaat voornamelijk ten koste van dieselauto's. (Foto: Shutterstock)

In het tweede kwartaal van dit jaar is het marktaandeel van hybride en elektrische voertuigen meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenorganisatie Acea. Het aandeel van batterij-elektrische auto’s steeg van 3,5 naar 7,5 procent, dat van plug-ins naar 8,4 procent en het marktaandeel van mild-hybrids kwam uit op 19,3 procent. Daar tegenover staat een daling van het marktaandeel van benzineauto’s (van 51,9% naar 41,8%) en van diesels (van 29,4% naar 20,4%). De verhoudingen tussen de verschillende brandstoftypen zijn dus volledig verschoven ten faveure van alternatieve aandrijflijnen: gezamenlijk hebben hybride en elektrische voertuigen nu een marktaandeel van ruim 35 procent, waar dat vorig jaar nog 17 procent was.

Registraties

Wel stegen de aantallen registraties van benzineauto’s (+25,3% naar 1,2 miljoen stuks) en diesels (+7,8% naar 571 duizend). Die groei is volgens Acea echter relatief omdat het afgezet moet worden tegen de coronacrisis waarin er minder nieuwe auto’s verkocht werden. Het aantal registraties van mild-hybrids (HEV) nam in het tweede kwartaal met 214 procent toe naar 541 duizend auto’s, die van plug-ins met 256 procent naar 235 duizend auto’s en die van BEV’s met 232 procent naar ruim 210 duizend auto’s. Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Bekijk hieronder de verkoop per alternatieve brandstofsoort:

acea brandstofaandelen q2 2021 acea2021

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Europees marktaandeel (plug-in) elektrische auto’s verdubbeld in Q2 | Automotive Online

Europees marktaandeel (plug-in) elektrische auto’s verdubbeld in Q2

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De stijgende Europese verkopen van nieuwe (hybride) elektrische personenauto's gaat voornamelijk ten koste van dieselauto's. (Foto: Shutterstock)

In het tweede kwartaal van dit jaar is het marktaandeel van hybride en elektrische voertuigen meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenorganisatie Acea. Het aandeel van batterij-elektrische auto’s steeg van 3,5 naar 7,5 procent, dat van plug-ins naar 8,4 procent en het marktaandeel van mild-hybrids kwam uit op 19,3 procent. Daar tegenover staat een daling van het marktaandeel van benzineauto’s (van 51,9% naar 41,8%) en van diesels (van 29,4% naar 20,4%). De verhoudingen tussen de verschillende brandstoftypen zijn dus volledig verschoven ten faveure van alternatieve aandrijflijnen: gezamenlijk hebben hybride en elektrische voertuigen nu een marktaandeel van ruim 35 procent, waar dat vorig jaar nog 17 procent was.

Registraties

Wel stegen de aantallen registraties van benzineauto’s (+25,3% naar 1,2 miljoen stuks) en diesels (+7,8% naar 571 duizend). Die groei is volgens Acea echter relatief omdat het afgezet moet worden tegen de coronacrisis waarin er minder nieuwe auto’s verkocht werden. Het aantal registraties van mild-hybrids (HEV) nam in het tweede kwartaal met 214 procent toe naar 541 duizend auto’s, die van plug-ins met 256 procent naar 235 duizend auto’s en die van BEV’s met 232 procent naar ruim 210 duizend auto’s. Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Bekijk hieronder de verkoop per alternatieve brandstofsoort:

acea brandstofaandelen q2 2021 acea2021

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.