Elektrische Volvo’s krijgen vanaf 2025 een actieradius tot 1.000 kilometer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Bij de nieuwe generatie Volvo's is de traditionele grille vervangen door een schildachtige structuur. (Foto: Volvo)

Volvo streeft ernaar om na 2025 accu’s klaar te hebben met een actieradius tot zo’n 1.000 kilometer en met snellere oplaadtijden. Dat verkondigde het automerk in zijn stappenplan Concept Recharge-filosofie.

Samen met batterijenfabriek Northvolt werkt de autofabrikant aan batterijcellen met een hogere energiedichtheid. De verwachting is dat een actieradius van 1.000 kilometer kan wordt bereikt. “Door het ontwerp en de integratie van onze batterijen te vereenvoudigen, kunnen we het gewicht verlagen en de ruimte maximaliseren zodat de batterijcapaciteit, actieradius en laadtijden aanzienlijk kunnen worden verbeterd”, zegt Henrik Green, chief technology officer bij Volvo. Volvo en Northvolt zijn van plan om in 2026 een Europese batterijfabriek te bouwen met een productiecapaciteit die genoeg zou moeten zijn voor de bouw van 500 duizend voertuigen

Nieuwe generatie

Volvo-ceo Hakan Samuelsson kondigde aan dat Volvo volgend jaar het eerste model van de nieuwe generatie EV’s zal presenteren: een suv die op een nieuw platform is gebouwd en waarbij het batterijenpakket onder een vlakke vloer is verborgen. De volgende generatie EV’s van het merk draaien op een eigen besturingssysteem (Volvo Cars OS), een overkoepelend systeem, dat ontwikkelaars toegang geeft tot functies in de auto, mits de klant daarin toestemt.

Volvo streeft ernaar om vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische auto’s te bouwen, Maar elektrificatie is meer dan een alleen een andere aandrijving en vergt ook een andere manier van autodesign, aldus het merk. Zo is de traditionele grille vervangen door een schildachtige structuur en zijn de koplampen uitgerust met  HD-technologie die ‘opengaan’ in het donker.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Elektrische Volvo’s krijgen vanaf 2025 een actieradius tot 1.000 kilometer | Automotive Online

Elektrische Volvo’s krijgen vanaf 2025 een actieradius tot 1.000 kilometer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Bij de nieuwe generatie Volvo's is de traditionele grille vervangen door een schildachtige structuur. (Foto: Volvo)

Volvo streeft ernaar om na 2025 accu’s klaar te hebben met een actieradius tot zo’n 1.000 kilometer en met snellere oplaadtijden. Dat verkondigde het automerk in zijn stappenplan Concept Recharge-filosofie.

Samen met batterijenfabriek Northvolt werkt de autofabrikant aan batterijcellen met een hogere energiedichtheid. De verwachting is dat een actieradius van 1.000 kilometer kan wordt bereikt. “Door het ontwerp en de integratie van onze batterijen te vereenvoudigen, kunnen we het gewicht verlagen en de ruimte maximaliseren zodat de batterijcapaciteit, actieradius en laadtijden aanzienlijk kunnen worden verbeterd”, zegt Henrik Green, chief technology officer bij Volvo. Volvo en Northvolt zijn van plan om in 2026 een Europese batterijfabriek te bouwen met een productiecapaciteit die genoeg zou moeten zijn voor de bouw van 500 duizend voertuigen

Nieuwe generatie

Volvo-ceo Hakan Samuelsson kondigde aan dat Volvo volgend jaar het eerste model van de nieuwe generatie EV’s zal presenteren: een suv die op een nieuw platform is gebouwd en waarbij het batterijenpakket onder een vlakke vloer is verborgen. De volgende generatie EV’s van het merk draaien op een eigen besturingssysteem (Volvo Cars OS), een overkoepelend systeem, dat ontwikkelaars toegang geeft tot functies in de auto, mits de klant daarin toestemt.

Volvo streeft ernaar om vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische auto’s te bouwen, Maar elektrificatie is meer dan een alleen een andere aandrijving en vergt ook een andere manier van autodesign, aldus het merk. Zo is de traditionele grille vervangen door een schildachtige structuur en zijn de koplampen uitgerust met  HD-technologie die ‘opengaan’ in het donker.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.