Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het merendeel van de Europese oplaadpunten staat in Nederland, Frankrijk en Duitsland, stelt koepelorganisatie Acea. (Foto: Shutterstock)

De uitrol van de Europese laadinfrastructuur is in onbalans. Die conclusie trekt Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, na een analyse van het aantal laadpunten in de EU. Van alle oplaadpunten in de EU is 70 Procent geconcentreerd in Nederland (66 duizend), Frankrijk (45 duizend) en Duitsland (44 duizend).

Volgens de koepelorganisatie is er een duidelijk scheidslijn te zien tussen de rijkere EU-lidstaten in West-Europa en Oost-, Centraal en Zuid-Europa. De landen met de minste oplaadpunten voor elektrische auto’s en plug-in hybride zijn Cyprus (70 stuks), Malta (96), Litouwen (174), Bulgarije (194) en Griekenland (275). Dit staat in schril contrast met de top 5 van landen met de meeste laadpunten. In dat rijtje staan Nederland, Frankrijk en Duitsland op behoorlijke afstand van Italië, dat 13 duizend oplaadpunten heeft en Zweden dat 10 duizend laadpunten telt.

Onvoldoende

Acea waarschuwt al langer dat de huidige Europese laadinfrastructuur niet voldoende is om de CO2-emissienorm van de Europese Unie in 2030 te halen. Eerder pleitte de koepelorganisatie ervoor om in 2024 1 miljoen Europese oplaadpunten gerealiseerd te hebben, en in 2030 6 miljoen. Om dit te bereiken zijn volgens de belangenvereniging bindende afspraken nodig, niet alleen voor oplaadpunten maar ook voor de bouw van waterstofstations. “Kopers van elektrische of brandstofcelauto’s zijn afhankelijk van een betrouwbare oplaad- of tankinfrastructuur “, aldus Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Regeringen in Europa moeten vaart maken met de race naar groenere mobiliteit”.Eric-Mark Huitema is één van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres dat 16 september gehouden wordt in Pathé Ede.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans | Automotive Online

Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het merendeel van de Europese oplaadpunten staat in Nederland, Frankrijk en Duitsland, stelt koepelorganisatie Acea. (Foto: Shutterstock)

De uitrol van de Europese laadinfrastructuur is in onbalans. Die conclusie trekt Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, na een analyse van het aantal laadpunten in de EU. Van alle oplaadpunten in de EU is 70 Procent geconcentreerd in Nederland (66 duizend), Frankrijk (45 duizend) en Duitsland (44 duizend).

Volgens de koepelorganisatie is er een duidelijk scheidslijn te zien tussen de rijkere EU-lidstaten in West-Europa en Oost-, Centraal en Zuid-Europa. De landen met de minste oplaadpunten voor elektrische auto’s en plug-in hybride zijn Cyprus (70 stuks), Malta (96), Litouwen (174), Bulgarije (194) en Griekenland (275). Dit staat in schril contrast met de top 5 van landen met de meeste laadpunten. In dat rijtje staan Nederland, Frankrijk en Duitsland op behoorlijke afstand van Italië, dat 13 duizend oplaadpunten heeft en Zweden dat 10 duizend laadpunten telt.

Onvoldoende

Acea waarschuwt al langer dat de huidige Europese laadinfrastructuur niet voldoende is om de CO2-emissienorm van de Europese Unie in 2030 te halen. Eerder pleitte de koepelorganisatie ervoor om in 2024 1 miljoen Europese oplaadpunten gerealiseerd te hebben, en in 2030 6 miljoen. Om dit te bereiken zijn volgens de belangenvereniging bindende afspraken nodig, niet alleen voor oplaadpunten maar ook voor de bouw van waterstofstations. “Kopers van elektrische of brandstofcelauto’s zijn afhankelijk van een betrouwbare oplaad- of tankinfrastructuur “, aldus Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Regeringen in Europa moeten vaart maken met de race naar groenere mobiliteit”.Eric-Mark Huitema is één van de sprekers op het Nationaal Automotive Congres dat 16 september gehouden wordt in Pathé Ede.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.