ING: chiptekort dempt groei tot zeker 2022

chiptekort • Door elektrificatie en digitalisering neemt de vraag toe, terwijl uitbreiding van de chipcapaciteit nog jaren zal duren.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het chiptekort raakt de auto-industrie tot nu het hardste. (Foto: Shutterstock)

Schaarste aan kritische materialen en leveringsproblemen temperen het herstel van de industrie. Niet alleen chips zijn steeds schaarser, maar ook de beschikbaarheid van andere electronicacomponenten, plastics en bepaalde staalsoorten staat onder druk. Dat meldt het ING Economisch Bureau vandaag in zijn rapport Vooruitzicht Industrie.

Volgens ING springen vooral de chiptekorten in het oog en vallen tot nu toe de hardste klappen in de auto-industrie. Een forse uitbreiding van de mondiale productiecapaciteit van chips neemt jaren in beslag, terwijl de vraag door digitalisering en elektrificatie blijft toenemen, stelt het rapport. Daardoor laat echte verlichting van de tekorten minsten tot ver in 2022 op zich wachten, aldus ING.  Als gevolg van de schaarste heeft VLD Nedcar al productiestops moeten afkondigen, maar ook truckfabrikant DAF en Scania hebben moeite om hun productie op peil te houden.

Inhaalslag

Na een productiekrimp van 4,3 procent in 2020, zet het herstel voor de Nederlandse industrie door en groeit de sector dit jaar weer met 4 procent. Tegelijkertijd nemen behalve de orders, ook de leveringsproblemen toe. Terwijl de schaarste begin 2020 nog 5 procent van de industriebedrijven belemmerde, leidt het nu al bij 18 procent van de bedrijven tot problemen in de productie. Ondanks de impact van het chiptekort laat de technologische industrie dit jaar naar verwachting een hoge productiegroei zien, aldus het rapport. De inhaalslag is groter door de relatief forse krimp in 2020.

ing tabel.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ING: chiptekort dempt groei tot zeker 2022 | Automotive Online

ING: chiptekort dempt groei tot zeker 2022

chiptekort • Door elektrificatie en digitalisering neemt de vraag toe, terwijl uitbreiding van de chipcapaciteit nog jaren zal duren.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het chiptekort raakt de auto-industrie tot nu het hardste. (Foto: Shutterstock)

Schaarste aan kritische materialen en leveringsproblemen temperen het herstel van de industrie. Niet alleen chips zijn steeds schaarser, maar ook de beschikbaarheid van andere electronicacomponenten, plastics en bepaalde staalsoorten staat onder druk. Dat meldt het ING Economisch Bureau vandaag in zijn rapport Vooruitzicht Industrie.

Volgens ING springen vooral de chiptekorten in het oog en vallen tot nu toe de hardste klappen in de auto-industrie. Een forse uitbreiding van de mondiale productiecapaciteit van chips neemt jaren in beslag, terwijl de vraag door digitalisering en elektrificatie blijft toenemen, stelt het rapport. Daardoor laat echte verlichting van de tekorten minsten tot ver in 2022 op zich wachten, aldus ING.  Als gevolg van de schaarste heeft VLD Nedcar al productiestops moeten afkondigen, maar ook truckfabrikant DAF en Scania hebben moeite om hun productie op peil te houden.

Inhaalslag

Na een productiekrimp van 4,3 procent in 2020, zet het herstel voor de Nederlandse industrie door en groeit de sector dit jaar weer met 4 procent. Tegelijkertijd nemen behalve de orders, ook de leveringsproblemen toe. Terwijl de schaarste begin 2020 nog 5 procent van de industriebedrijven belemmerde, leidt het nu al bij 18 procent van de bedrijven tot problemen in de productie. Ondanks de impact van het chiptekort laat de technologische industrie dit jaar naar verwachting een hoge productiegroei zien, aldus het rapport. De inhaalslag is groter door de relatief forse krimp in 2020.

ing tabel.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.