Autofabrikanten: Akkoord met hogere CO2-normen in ruil voor betere infrastructuur

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Oliver Zipse, voorzitter Acea, pleit voor een koppeling van de laadinfrastructuur aan de CO2-uitstoot doelstelling van de EU. (Foto: Acea)

Acea, de Europese branchevereniging voor autofabrikanten, staat open voor de CO2-emissienorm voor auto’s in 2030, mits dit gekoppeld wordt aan bindende toezeggingen van Europese lidstaten om de benodigde laadpunten voor elektrische auto’s en waterstofstations te realiseren. Dat maakt de koepelorganisatie vandaag bekend naar aanleiding van een bestuursvergadering met de ceo’s van de grootste autofabrikanten.

De branchevereniging pleit al langer voor een forse uitbreiding van het aantal Europese laadstations. Dit moeten in 2024 1 miljoen oplaadpunten zijn. Acea stelt dat de doelstellingen voor de reductie van CO2 gekoppeld moeten worden aan bindende afspraken voor de bouw van laadpunten en waterstofstations in de afzonderlijke lidstaten van de Europese Unie. Die koppeling is essentieel, volgens Oliver Zipse, voorzitter van Acea. “We moeten alle beschikbare aandrijflijntechnologieën benutten om de uitstoot van ons wagenpark te verkleinen. Het aantal oplaadpunten en waterstofstations dat de EU-lidstaten daadwerkelijk bouwen, zal bepalen wat een realistische CO2-doelstelling voor 2030 is.” Onlangs gingen autofabrikanten in gesprek met Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Green Deal, over de klimaatverandering en terugdringing van de CO2-uitstoot. De bijeenkomst vond plaats in de aanloop naar de herziening van de CO2-regelgeving voor personenauto’s en bestelwagens en de nieuwe richtlijn voor een alternatieve brandstoffeninfrastructuur.De EU-doelstellingen voor 2030 staan volgens Acea ver van de realiteit.

Zipse stelt dat “klimaatneutrale mobiliteit geen eenzijdige verplichting voor autofabrikanten” kan zijn. “Het streven naar de doelstelling om de CO2-uitstoot van de vervoerssector te verlagen, hangt in de eerste plaats af van de beschikbaarheid van de juiste infrastructuur”, aldus Zipse.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Autofabrikanten: Akkoord met hogere CO2-normen in ruil voor betere infrastructuur | Automotive Online

Autofabrikanten: Akkoord met hogere CO2-normen in ruil voor betere infrastructuur

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Oliver Zipse, voorzitter Acea, pleit voor een koppeling van de laadinfrastructuur aan de CO2-uitstoot doelstelling van de EU. (Foto: Acea)

Acea, de Europese branchevereniging voor autofabrikanten, staat open voor de CO2-emissienorm voor auto’s in 2030, mits dit gekoppeld wordt aan bindende toezeggingen van Europese lidstaten om de benodigde laadpunten voor elektrische auto’s en waterstofstations te realiseren. Dat maakt de koepelorganisatie vandaag bekend naar aanleiding van een bestuursvergadering met de ceo’s van de grootste autofabrikanten.

De branchevereniging pleit al langer voor een forse uitbreiding van het aantal Europese laadstations. Dit moeten in 2024 1 miljoen oplaadpunten zijn. Acea stelt dat de doelstellingen voor de reductie van CO2 gekoppeld moeten worden aan bindende afspraken voor de bouw van laadpunten en waterstofstations in de afzonderlijke lidstaten van de Europese Unie. Die koppeling is essentieel, volgens Oliver Zipse, voorzitter van Acea. “We moeten alle beschikbare aandrijflijntechnologieën benutten om de uitstoot van ons wagenpark te verkleinen. Het aantal oplaadpunten en waterstofstations dat de EU-lidstaten daadwerkelijk bouwen, zal bepalen wat een realistische CO2-doelstelling voor 2030 is.” Onlangs gingen autofabrikanten in gesprek met Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Green Deal, over de klimaatverandering en terugdringing van de CO2-uitstoot. De bijeenkomst vond plaats in de aanloop naar de herziening van de CO2-regelgeving voor personenauto’s en bestelwagens en de nieuwe richtlijn voor een alternatieve brandstoffeninfrastructuur.De EU-doelstellingen voor 2030 staan volgens Acea ver van de realiteit.

Zipse stelt dat “klimaatneutrale mobiliteit geen eenzijdige verplichting voor autofabrikanten” kan zijn. “Het streven naar de doelstelling om de CO2-uitstoot van de vervoerssector te verlagen, hangt in de eerste plaats af van de beschikbaarheid van de juiste infrastructuur”, aldus Zipse.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.