Acea: ‘EU-doelstellingen voor 2030 ver van de realiteit’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
EU moet vooral investeren in laadinfrastructuur, aldus Acea. (Foto: Shutterstock)

“Helaas staat deze visie ver af van de realiteit van vandaag”, zo reageert Eric-Marc Huitema, directeur-generaal van Acea, vandaag op de aankondiging die de Europese Commissie gister deed om in 2030 tenminste 30 miljoen auto’s zonder uitstoot op de weg te hebben.

Uit recent onderzoek van Acea blijkt dat van de 243 miljoen auto’s in Europa, minder dan 615 duizend nul-emissie auto’s zijn. Dat is zo’n 0,25 procent van het totale wagenpark, aldus de koepelorganisatie. “Om de doelstelling van de commissie te behalen, zouden we in tien jaar tijd een bijna 50-voudige toename moeten realiseren van auto’s met nul-emissie”, aldus Huitema. Ondanks het groeiende marktaandeel van schonere auto’s en investeringen van de autosector in zero-emissie auto’s, zijn volgens Acea niet alle voorwaarden aanwezig om de doelstellingen te behalen. “Hoe hoger de klimaatdoelstellingen, hoe hoger de doelstellingen voor laadpunten. Helaas zien we op EU-niveau nog steeds een discrepantie tussen deze twee aspecten”, aldus Huitema. Acea roept de EU dan ook op om er bij de nationale overheden op aan te dringen om te investeren in oplaadmogelijkheden en alternatieve brandstoffen.

Vorige maand heeft Acea de EU nog gevraagd om uitstel van de nieuwe emissienormen voor volgend jaar. De EU wees dat verzoek af, omdat dit alleen maar zou leiden tot vertraging van de voorgenomen klimaatplannen.  

De Europese Commissie presenteerde gister zijn plannen in het kader van de Green Deal waarbij de EU in 2050 klimaatneutraal zou moeten zijn. De EU schat dat er tegen 2030 circa drie miljoen publieke laadpalen nodig zijn. Vorig jaar waren er in de hele EU in totaal minder dan 200 duizend oplaadpunten.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Acea: ‘EU-doelstellingen voor 2030 ver van de realiteit’ | Automotive Online

Acea: ‘EU-doelstellingen voor 2030 ver van de realiteit’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
EU moet vooral investeren in laadinfrastructuur, aldus Acea. (Foto: Shutterstock)

“Helaas staat deze visie ver af van de realiteit van vandaag”, zo reageert Eric-Marc Huitema, directeur-generaal van Acea, vandaag op de aankondiging die de Europese Commissie gister deed om in 2030 tenminste 30 miljoen auto’s zonder uitstoot op de weg te hebben.

Uit recent onderzoek van Acea blijkt dat van de 243 miljoen auto’s in Europa, minder dan 615 duizend nul-emissie auto’s zijn. Dat is zo’n 0,25 procent van het totale wagenpark, aldus de koepelorganisatie. “Om de doelstelling van de commissie te behalen, zouden we in tien jaar tijd een bijna 50-voudige toename moeten realiseren van auto’s met nul-emissie”, aldus Huitema. Ondanks het groeiende marktaandeel van schonere auto’s en investeringen van de autosector in zero-emissie auto’s, zijn volgens Acea niet alle voorwaarden aanwezig om de doelstellingen te behalen. “Hoe hoger de klimaatdoelstellingen, hoe hoger de doelstellingen voor laadpunten. Helaas zien we op EU-niveau nog steeds een discrepantie tussen deze twee aspecten”, aldus Huitema. Acea roept de EU dan ook op om er bij de nationale overheden op aan te dringen om te investeren in oplaadmogelijkheden en alternatieve brandstoffen.

Vorige maand heeft Acea de EU nog gevraagd om uitstel van de nieuwe emissienormen voor volgend jaar. De EU wees dat verzoek af, omdat dit alleen maar zou leiden tot vertraging van de voorgenomen klimaatplannen.  

De Europese Commissie presenteerde gister zijn plannen in het kader van de Green Deal waarbij de EU in 2050 klimaatneutraal zou moeten zijn. De EU schat dat er tegen 2030 circa drie miljoen publieke laadpalen nodig zijn. Vorig jaar waren er in de hele EU in totaal minder dan 200 duizend oplaadpunten.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.