Europese Commissie start onderzoek naar toegang voertuigdata

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
shutterstock 2020
Voertuigdata moet makkelijker voor derden beschikbaar zijn. (Foto: Shutterstock) (Shutterstock, 2020)

De Europese Commissie start met een onderzoek naar de toegang tot in-vehicle voertuigdata. Het is de eerste stap naar wetgeving die de toegang tot voertuigdata aan derden moet regelen. Dat meldt Bovag, die al jaren pleit voor een betere toegang tot voertuigdata voor universele bedrijven en autodealers.

De brancheorganisatie is blij met het onderzoek en gaat samen met koepelorganisaties Cecra en Leaseurope meewerken aan het onderzoek. De Europese Commissie heeft diverse partijen, waaronder autobedrijven, lease- en autoverhuurbedrijven, gevraagd om een vragenlijst in te vullen. De resultaten worden meegenomen in een rapport dat in februari 2021 zal verschijnen. Op basis van het rapport zal een wetsvoorstel worden geschreven over eerlijke toegang tot voertuigdata.

On Board Telematics Platform

“Wij pleiten er via Cecra in Brussel al jaren voor dat universele autobedrijven en dealers betere toegang krijgen tot voertuigdata. En dat de consument de regie krijgt over in-vehicle data; dat de eigenaar of bestuurder mag bepalen wie toegang krijgt tot deze data. Dat we nu worden uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen, geeft er blijk van dat de EU ons standpunt serieus neemt”, aldus Geert Brummelhuis, branchemanager van Bovag Autodealers.Lees ook de analyse: Autobranche schaakt op twee borden in strijd om voertuigdata.

De brancheorganisatie en Cecra willen dat de consument kan bepalen met wie hij zijn data deelt. “Om dit mogelijk te maken hebben we meegedacht over een zogeheten On-board Telematics Platform (OTP)”, zegt Jan-Willem van der Linden, dataspecialist bij Bovag. “Dat is een onafhankelijke oplossing waardoor de data die de auto genereert kan worden gedeeld met toestemming van de gebruiker. Voordeel is dat autobedrijven met zo’n OTP de fabrikant niet meer om toestemming tot toegang hoeven te vragen.”

Lastig 

In-vehicle data is informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. Wie eigenaar is van de data is op dit moment onduidelijk omdat specifieke regels ontbreken. Fabrikanten eigenen zich de data toe en stellen ze zeer beperkt beschikbaar aan autobedrijven en andere partijen. De toegang tot voertuigdata wordt steeds belangrijker, onder andere voor diagnose op afstand, software updates en onderhoud-over-the-air.

In vervolg hierop zal de commissie ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. Deze data is nodig om auto’s te kunnen onderhouden of repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze data beschikbaar te stellen, maar het blijkt voor autobedrijven lastig om de juiste data te verkrijgen.

Europese Commissie start onderzoek naar toegang voertuigdata | Automotive Online

Europese Commissie start onderzoek naar toegang voertuigdata

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
shutterstock 2020
Voertuigdata moet makkelijker voor derden beschikbaar zijn. (Foto: Shutterstock) (Shutterstock, 2020)

De Europese Commissie start met een onderzoek naar de toegang tot in-vehicle voertuigdata. Het is de eerste stap naar wetgeving die de toegang tot voertuigdata aan derden moet regelen. Dat meldt Bovag, die al jaren pleit voor een betere toegang tot voertuigdata voor universele bedrijven en autodealers.

De brancheorganisatie is blij met het onderzoek en gaat samen met koepelorganisaties Cecra en Leaseurope meewerken aan het onderzoek. De Europese Commissie heeft diverse partijen, waaronder autobedrijven, lease- en autoverhuurbedrijven, gevraagd om een vragenlijst in te vullen. De resultaten worden meegenomen in een rapport dat in februari 2021 zal verschijnen. Op basis van het rapport zal een wetsvoorstel worden geschreven over eerlijke toegang tot voertuigdata.

On Board Telematics Platform

“Wij pleiten er via Cecra in Brussel al jaren voor dat universele autobedrijven en dealers betere toegang krijgen tot voertuigdata. En dat de consument de regie krijgt over in-vehicle data; dat de eigenaar of bestuurder mag bepalen wie toegang krijgt tot deze data. Dat we nu worden uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen, geeft er blijk van dat de EU ons standpunt serieus neemt”, aldus Geert Brummelhuis, branchemanager van Bovag Autodealers.Lees ook de analyse: Autobranche schaakt op twee borden in strijd om voertuigdata.

De brancheorganisatie en Cecra willen dat de consument kan bepalen met wie hij zijn data deelt. “Om dit mogelijk te maken hebben we meegedacht over een zogeheten On-board Telematics Platform (OTP)”, zegt Jan-Willem van der Linden, dataspecialist bij Bovag. “Dat is een onafhankelijke oplossing waardoor de data die de auto genereert kan worden gedeeld met toestemming van de gebruiker. Voordeel is dat autobedrijven met zo’n OTP de fabrikant niet meer om toestemming tot toegang hoeven te vragen.”

Lastig 

In-vehicle data is informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. Wie eigenaar is van de data is op dit moment onduidelijk omdat specifieke regels ontbreken. Fabrikanten eigenen zich de data toe en stellen ze zeer beperkt beschikbaar aan autobedrijven en andere partijen. De toegang tot voertuigdata wordt steeds belangrijker, onder andere voor diagnose op afstand, software updates en onderhoud-over-the-air.

In vervolg hierop zal de commissie ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. Deze data is nodig om auto’s te kunnen onderhouden of repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze data beschikbaar te stellen, maar het blijkt voor autobedrijven lastig om de juiste data te verkrijgen.