Corona in ’t buitenland #8: Verhuurder Sixt krimpt vloot in | Daimler en Volvo laten Chinese fabrieken weer draaien

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in het buitenland. Zo krabbelt de productie van Daimler en Volvo in China weer op. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
De uitbraak van het coronavirus heeft wereldwijd gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 25 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:30 | Sixt kondigt werktijdverkorting aan

Autoverhuurder Sixt gaat met werktijdverkorting fors besparen op de personeelskosten. Gekoppeld aan de eerder aangegeven inkrimping van de vloot hoopt ceo Erich Sixt zijn bedrijf door de crisis te loodsen. Dit meldt Automobilewoche.

De aangevraagde werktijdverkorting geldt voor de komende drie maanden en betreft een deel van de werknemers van het Duitse autoverhuurbedrijf. De naamgever van Sixt denkt dat er mogelijk vestigingen gesloten moeten worden, maar stelt dat er geen massaontslagen gepland staan.

Om geld te besparen, verkleint Sixt nu ook zijn huurvloot, die normaal gesproken uit ongeveer 270.000 voertuigen bestaat. Van hoeveel huurauto’s het bedrijf afscheid neemt is niet bekend. “We hebben terugkoopovereenkomsten met de fabrikanten en staan niet bloot aan het restwaarderisico”, aldus Erich Sixt.

13:15 | Clepa benadrukt belang van verenigde leveranciers

De leveranciersindustrie kan de coronaviruscrisis doorstaan door verenigd te blijven en financiële verplichtingen zoveel mogelijk na te komen. Dit meldt voorzitter Thorsten Muschal van Clepa aan Automotive News Europe.

De meeste autofabrikanten en grote leveranciers hebben de productie in Europa stopgezet of teruggeschroefd. Muschal stelt dat het moeilijk is om de supply chain te laten werken. Leveranciersgroep Clepa doet zijn best om zijn leden, die variëren van wereldwijde Tier 1-leveranciers tot kleinere bedrijven, te ondersteunen. Dit doen zij door bijvoorbeeld informatie te verstrekken over werkloosheidsmaatregelen en financiering.

Muschal vindt het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen betaalt om de toeleveringsketen draaiende te houden, zodat de kleinere bedrijven niet failliet gaan. Toch denkt de voorzitter dat het onvermijdelijk is dat sommige leveranciers niet in staat zijn om aan de contractvoorwaarden te voldoen. De coronacrisis treft de leveranciers het hardst die in de afgelopen maanden te lijden hadden onder een scherpe daling van de Chinese markt.

Financiële hulp moet volgens Muschal worden beheerd op een georganiseerde manier. “Met financieringsmaatregelen en liquiditeit van de overheden en leningen van de banken. Maar er moeten ook discussies komen tussen leveranciers en klanten”, aldus de voorzitter van Clepa.

11:55 | Schaeffler schort prognose voor 2020 op

De Duitse toeleverancier Schaeffler heeft de prognose voor het lopende boekjaar 2020 opgeschort. Eerder stelde het bedrijf de jaarvergadering uit vanwege de coronacrisis. Dit meldt Reifenpresse vandaag.

Schaeffler stelt dat het de economische gevolgen vanwege de pandemie niet op betrouwbare wijze kan inschatten. CEO Klaus Rosenfeld zegt dat de coronacrisis zowel Schaeffler treft als de hele economie. “Met de vaste wil en de grote inzet van onze medewerkers en het hele managementteam heb ik er alle vertrouwen in dat we deze crisis met succes zullen overwinnen”, aldus Rosenfeld.

10:55 | Sixt krimpt vloot in om crisis te doorstaan

Autoverhuurder Sixt neemt maatregelen om de gevolgen van de corona-crisis voor het bedrijf in te dammen. Zo krimpt het Duitse bedrijf de vloot in, stelt het investeringen uit en bespaart het op kosten. Dit meldt Automobilewoche.

Het uitstellen van investeringen en de besparing op personeels- en materiaalkosten tot 100 miljoen euro zouden de kostensituatie aanzienlijk moeten verbeteren. Met het inkrimpen van de huurvloot op korte termijn moeten capaciteiten en liquiditeit vrijkomen. Onlangs deed Hyundai Capital een bod op de leasetak van het bedrijf.

09:15 | Volkswagen vraagt werktijdverkorting aan voor komende weken

De Volkswagen Groep gaat werktijdverkorting aanvragen voor ongeveer 80.000 Duitse werknemers. De regeling betreft werknemers van de fabrieken in Nedersaksen, Hessen en Saksen en geldt voor de duur van de komende weken. Dit meldt Automotive News Europe.

De merken Audi en Porsche van het VW-concern, dat het operationeel resultaat zag stijgen in 2019, en zijn vrachtwagendivisie MAN hebben ook een aanvraag ingediend voor werktijdverkorting. Grote en kleine bedrijven worden geconfronteerd met een verstoring die “veel verder gaat” dan tijdens de financiële crisis van 2008-2009. Dit zei VW-commissaris Bernd Althusmann dinsdag in een toespraak.

08:55 | Leveranciers schroeven productie op in China

Leveranciers zoals Webasto, Faurencia en Veoneer produceren weer in China. Dit meldt Automotive News Europe.

Zo heeft Webasto, dat in Europa getroffen werd door het coronavirus, de productie in alle elf fabrieken in China hervat. Volgens voorzitter Holger Engelmann ligt de bezettingsgraad rond de 60 procent, vanwege de beperkte vraag van klanten. Dit is deels te wijten aan de hoge magazijnvoorraad van OEM’s. De Franse leverancier Faurecia zegt dat al zijn fabrieken in China de afgelopen week de productie hebben hervat. Volgens Francois Tardif, vice-president van China, haalt het bedrijf ongeveer 70 procent van de normale productie. Veoneer, de Zweedse leverancier van radar- en vision-systemen, zegt dat zijn fabrieken op ongeveer 85 procent capaciteit draaien.

08:35 | Productie van Daimler en Volvo krabbelt op in China

Waar de productie van voertuigen en auto’s in Europa vertraging oploopt, zijn de fabrieken van Daimler en Volvo in China weer in gebruik. Dit meldt Automotive News Europe.

Ceo Ola Kallenius van Daimler vertelde aan de Duitse krant Handelsblatt dat de vraag naar auto’s naar auto’s zich herstelt in China. Zo ziet hij dat klanten terugkomen naar de autodealers, die voor het overgrote deel heropend zijn. Ook Volvo, dat eerder deze maand vier fabrieken in China heropende, stelt dat het huidige showroomverkeer wijst op een herstel van de Chinese automarkt. Volvo maakt voertuigen in Chengdu, Luqiao en Daqing en bouwt motoren in Zhangjiakou.

Volvo-dochter Polestar is dinsdag begonnen met de productie van de Polestar 2 in Luqiao. Thomas Ingenlath, ceo van Polestar, noemt het een geweldige prestatie en het resultaat van de inspanningen van het personeel in de fabriek en het team dat de toeleveringsketen beveiligt.

 

Liveblog Corona in ’t buitenland

  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 24 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 23 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 20 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 19 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 18 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 17 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws t/m 16 maart 
Corona in ’t buitenland #8: Verhuurder Sixt krimpt vloot in | Daimler en Volvo laten Chinese fabrieken weer draaien | Automotive Online

Corona in ’t buitenland #8: Verhuurder Sixt krimpt vloot in | Daimler en Volvo laten Chinese fabrieken weer draaien

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in het buitenland. Zo krabbelt de productie van Daimler en Volvo in China weer op. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
De uitbraak van het coronavirus heeft wereldwijd gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 25 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:30 | Sixt kondigt werktijdverkorting aan

Autoverhuurder Sixt gaat met werktijdverkorting fors besparen op de personeelskosten. Gekoppeld aan de eerder aangegeven inkrimping van de vloot hoopt ceo Erich Sixt zijn bedrijf door de crisis te loodsen. Dit meldt Automobilewoche.

De aangevraagde werktijdverkorting geldt voor de komende drie maanden en betreft een deel van de werknemers van het Duitse autoverhuurbedrijf. De naamgever van Sixt denkt dat er mogelijk vestigingen gesloten moeten worden, maar stelt dat er geen massaontslagen gepland staan.

Om geld te besparen, verkleint Sixt nu ook zijn huurvloot, die normaal gesproken uit ongeveer 270.000 voertuigen bestaat. Van hoeveel huurauto’s het bedrijf afscheid neemt is niet bekend. “We hebben terugkoopovereenkomsten met de fabrikanten en staan niet bloot aan het restwaarderisico”, aldus Erich Sixt.

13:15 | Clepa benadrukt belang van verenigde leveranciers

De leveranciersindustrie kan de coronaviruscrisis doorstaan door verenigd te blijven en financiële verplichtingen zoveel mogelijk na te komen. Dit meldt voorzitter Thorsten Muschal van Clepa aan Automotive News Europe.

De meeste autofabrikanten en grote leveranciers hebben de productie in Europa stopgezet of teruggeschroefd. Muschal stelt dat het moeilijk is om de supply chain te laten werken. Leveranciersgroep Clepa doet zijn best om zijn leden, die variëren van wereldwijde Tier 1-leveranciers tot kleinere bedrijven, te ondersteunen. Dit doen zij door bijvoorbeeld informatie te verstrekken over werkloosheidsmaatregelen en financiering.

Muschal vindt het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen betaalt om de toeleveringsketen draaiende te houden, zodat de kleinere bedrijven niet failliet gaan. Toch denkt de voorzitter dat het onvermijdelijk is dat sommige leveranciers niet in staat zijn om aan de contractvoorwaarden te voldoen. De coronacrisis treft de leveranciers het hardst die in de afgelopen maanden te lijden hadden onder een scherpe daling van de Chinese markt.

Financiële hulp moet volgens Muschal worden beheerd op een georganiseerde manier. “Met financieringsmaatregelen en liquiditeit van de overheden en leningen van de banken. Maar er moeten ook discussies komen tussen leveranciers en klanten”, aldus de voorzitter van Clepa.

11:55 | Schaeffler schort prognose voor 2020 op

De Duitse toeleverancier Schaeffler heeft de prognose voor het lopende boekjaar 2020 opgeschort. Eerder stelde het bedrijf de jaarvergadering uit vanwege de coronacrisis. Dit meldt Reifenpresse vandaag.

Schaeffler stelt dat het de economische gevolgen vanwege de pandemie niet op betrouwbare wijze kan inschatten. CEO Klaus Rosenfeld zegt dat de coronacrisis zowel Schaeffler treft als de hele economie. “Met de vaste wil en de grote inzet van onze medewerkers en het hele managementteam heb ik er alle vertrouwen in dat we deze crisis met succes zullen overwinnen”, aldus Rosenfeld.

10:55 | Sixt krimpt vloot in om crisis te doorstaan

Autoverhuurder Sixt neemt maatregelen om de gevolgen van de corona-crisis voor het bedrijf in te dammen. Zo krimpt het Duitse bedrijf de vloot in, stelt het investeringen uit en bespaart het op kosten. Dit meldt Automobilewoche.

Het uitstellen van investeringen en de besparing op personeels- en materiaalkosten tot 100 miljoen euro zouden de kostensituatie aanzienlijk moeten verbeteren. Met het inkrimpen van de huurvloot op korte termijn moeten capaciteiten en liquiditeit vrijkomen. Onlangs deed Hyundai Capital een bod op de leasetak van het bedrijf.

09:15 | Volkswagen vraagt werktijdverkorting aan voor komende weken

De Volkswagen Groep gaat werktijdverkorting aanvragen voor ongeveer 80.000 Duitse werknemers. De regeling betreft werknemers van de fabrieken in Nedersaksen, Hessen en Saksen en geldt voor de duur van de komende weken. Dit meldt Automotive News Europe.

De merken Audi en Porsche van het VW-concern, dat het operationeel resultaat zag stijgen in 2019, en zijn vrachtwagendivisie MAN hebben ook een aanvraag ingediend voor werktijdverkorting. Grote en kleine bedrijven worden geconfronteerd met een verstoring die “veel verder gaat” dan tijdens de financiële crisis van 2008-2009. Dit zei VW-commissaris Bernd Althusmann dinsdag in een toespraak.

08:55 | Leveranciers schroeven productie op in China

Leveranciers zoals Webasto, Faurencia en Veoneer produceren weer in China. Dit meldt Automotive News Europe.

Zo heeft Webasto, dat in Europa getroffen werd door het coronavirus, de productie in alle elf fabrieken in China hervat. Volgens voorzitter Holger Engelmann ligt de bezettingsgraad rond de 60 procent, vanwege de beperkte vraag van klanten. Dit is deels te wijten aan de hoge magazijnvoorraad van OEM’s. De Franse leverancier Faurecia zegt dat al zijn fabrieken in China de afgelopen week de productie hebben hervat. Volgens Francois Tardif, vice-president van China, haalt het bedrijf ongeveer 70 procent van de normale productie. Veoneer, de Zweedse leverancier van radar- en vision-systemen, zegt dat zijn fabrieken op ongeveer 85 procent capaciteit draaien.

08:35 | Productie van Daimler en Volvo krabbelt op in China

Waar de productie van voertuigen en auto’s in Europa vertraging oploopt, zijn de fabrieken van Daimler en Volvo in China weer in gebruik. Dit meldt Automotive News Europe.

Ceo Ola Kallenius van Daimler vertelde aan de Duitse krant Handelsblatt dat de vraag naar auto’s naar auto’s zich herstelt in China. Zo ziet hij dat klanten terugkomen naar de autodealers, die voor het overgrote deel heropend zijn. Ook Volvo, dat eerder deze maand vier fabrieken in China heropende, stelt dat het huidige showroomverkeer wijst op een herstel van de Chinese automarkt. Volvo maakt voertuigen in Chengdu, Luqiao en Daqing en bouwt motoren in Zhangjiakou.

Volvo-dochter Polestar is dinsdag begonnen met de productie van de Polestar 2 in Luqiao. Thomas Ingenlath, ceo van Polestar, noemt het een geweldige prestatie en het resultaat van de inspanningen van het personeel in de fabriek en het team dat de toeleveringsketen beveiligt.

 

Liveblog Corona in ’t buitenland

  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 24 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 23 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 20 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 19 maart.
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 18 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws van 17 maart
  • Bekijk hier het internationale coronanieuws t/m 16 maart