EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vooral fietsers en voetgangers moeten door de EU maatregelen beschermd worden (foto: Shutterstock)

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting tot een flinke reeks aan rijhulpsystemen (ADAS) in nieuwe auto’s. Noodremsystemen (AEB), lane assist, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot worden vanaf mei 2022 verplicht in nieuw ontworpen automodellen, vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. Dit meldt het Europees parlement. 

Ook een achteruitrijcamera en een “black box” die de omstandigheden rond een ongeval registreert, worden verplicht, net als een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. In totaal gaat het om dertig systemen. Veel daarvan worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, trucks en bussen. Vrachtauto’s worden verplicht uitgerust met systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers en fietsers in de dode hoek.Lees ook de analyse: ADAS leiden tot kortsluiting in schadebranche.

Het doel van het Europese parlement is het aantal ongevallen in het verkeer te verminderen. Alleen een systeem als Intelligent Speed Assistance (ISA) zou het aantal dodelijke verkeersongevallen al met 20 procent omlaag kunnen brengen, stelt het parlement. Afgelopen jaar kwamen in de EU 25.300 mensen om in het verkeer en waren er 135 duizend zwaargewonden.

Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten, heeft nog niet gereageerd op de bekendmaking. Vorige week kwam Acea al met het bericht dat de invoering van verplichte ADAS wel heel zinvol is, maar te snel komt voor de auto-industrie. Acea pleitte voor uitstel.

De Europese maatregel moet formeel nog worden goedgekeurd door alle landen, en kan daarna drie jaar later van kracht worden. Er is veel om ADAS-systemen te doen: niet alleen omdat ze de veiligheid verhogen, maar ook vanwege hun impact op onder andere de schadebranche. Zo concludeerde branchevereniging Bovag onlangs dat rijhulpsystemen leiden tot een forse daling in aantal schades en een daling in omzet.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s | Automotive Online

EU: dertig veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Vooral fietsers en voetgangers moeten door de EU maatregelen beschermd worden (foto: Shutterstock)

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting tot een flinke reeks aan rijhulpsystemen (ADAS) in nieuwe auto’s. Noodremsystemen (AEB), lane assist, automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot worden vanaf mei 2022 verplicht in nieuw ontworpen automodellen, vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. Dit meldt het Europees parlement. 

Ook een achteruitrijcamera en een “black box” die de omstandigheden rond een ongeval registreert, worden verplicht, net als een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt. In totaal gaat het om dertig systemen. Veel daarvan worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, trucks en bussen. Vrachtauto’s worden verplicht uitgerust met systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers en fietsers in de dode hoek.Lees ook de analyse: ADAS leiden tot kortsluiting in schadebranche.

Het doel van het Europese parlement is het aantal ongevallen in het verkeer te verminderen. Alleen een systeem als Intelligent Speed Assistance (ISA) zou het aantal dodelijke verkeersongevallen al met 20 procent omlaag kunnen brengen, stelt het parlement. Afgelopen jaar kwamen in de EU 25.300 mensen om in het verkeer en waren er 135 duizend zwaargewonden.

Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten, heeft nog niet gereageerd op de bekendmaking. Vorige week kwam Acea al met het bericht dat de invoering van verplichte ADAS wel heel zinvol is, maar te snel komt voor de auto-industrie. Acea pleitte voor uitstel.

De Europese maatregel moet formeel nog worden goedgekeurd door alle landen, en kan daarna drie jaar later van kracht worden. Er is veel om ADAS-systemen te doen: niet alleen omdat ze de veiligheid verhogen, maar ook vanwege hun impact op onder andere de schadebranche. Zo concludeerde branchevereniging Bovag onlangs dat rijhulpsystemen leiden tot een forse daling in aantal schades en een daling in omzet.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.