Nederland in kopgroep penetratiegraad rijhulpsystemen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Parkeerhulpen zijn het langste op de markt en komen dus het meeste voor. (Foto: Bosch)

Parkeerhulp-, automatische noodrem- en lane assistance-systemen zijn de drie meest voorkomende ADAS in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, de grootste leverancier van dit soort systemen in de autobranche, en cijfers van onderzoeksbureau Jato Dynamics. Op basis van de nieuwregistraties in 2017 in zeven landen, de standaarduitrusting en de aangevinkte opties trekt Bosch de conclusie dat met name parkeerhulpsystemen veel voorkomen. Hieronder verstaat Bosch niet alleen (semi)automatische inparkeersystemen, maar ook parkeersensoren en achteruitrijcamera’s.

Frankrijk voert deze ranglijst aan met een dekking van 85 procent bij nieuwe voertuigen. Gevolgd door Groot-Brittannië met 68 procent en Duitsland met 66 procent. In Nederland verliet 62 procent van de nieuwe auto’s de showroom met een van deze parkeersystemen aan boord. Italië eindigt onderaan met slechts 44 procent van de nieuwe auto’s.Automotive zocht uit wat de meest populaire ADAS zijn in Nederland en hoe snel de dekking van deze systemen groeit.

Remmen

De op termijn door de Europese Commissie verplicht gestelde automatische noodremhulpsystemen (AEBS) zijn na de parkeerhulpen de meest voorkomende ADAS in Europa. België en Duitsland lopen hier voor op de rest van het werelddeel met een dekking van elk 54 procent. Nederland staat bij dit systeem op plaats drie met 45 procent. Gevolgd door Groot-Brittannië (43%) en Frankrijk (31%). In Rusland wordt 6 procent van de nieuwe auto’s met een AEBS afgeleverd en is hiermee het land met de kleinste dekking voor dit systeem.

Volg de lijn

Nederland steekt boven andere landen uit als het gaat om de dekkingsgraad van lane assistance systemen. 39 procent van de nieuwe auto’s in 2017 was er mee uitgerust. In Frankrijk en Duitsland zit het op 38 procent van nieuwe auto’s. Ook België scoort hier hoog (37%). Rusland bungelt opnieuw onderaan met 6 procent. Italië komt niet verder dan 27 procent. 

Rijhulpsystemen zijn niet alleen prachtige gadgets die het rijden comfortabeler maken, zij kunnen ook levens redden “, zegt Dirk Hoheisel, boardmember bij Bosch. “De Europese Unie is momenteel wetgeving aan het voorbereiden voor de verplichte installatie van noodremsystemen. In 2017 was 54 procent van de personenauto’s die nieuw geregistreerd werden in Duitsland uitgerust met dit systeem. Een jaar eerder had slechts 38 procent van de nieuwe auto’s dit.”bosch park notbrems spurassistenzsystem pkw

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Nederland in kopgroep penetratiegraad rijhulpsystemen | Automotive Online

Nederland in kopgroep penetratiegraad rijhulpsystemen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Parkeerhulpen zijn het langste op de markt en komen dus het meeste voor. (Foto: Bosch)

Parkeerhulp-, automatische noodrem- en lane assistance-systemen zijn de drie meest voorkomende ADAS in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, de grootste leverancier van dit soort systemen in de autobranche, en cijfers van onderzoeksbureau Jato Dynamics. Op basis van de nieuwregistraties in 2017 in zeven landen, de standaarduitrusting en de aangevinkte opties trekt Bosch de conclusie dat met name parkeerhulpsystemen veel voorkomen. Hieronder verstaat Bosch niet alleen (semi)automatische inparkeersystemen, maar ook parkeersensoren en achteruitrijcamera’s.

Frankrijk voert deze ranglijst aan met een dekking van 85 procent bij nieuwe voertuigen. Gevolgd door Groot-Brittannië met 68 procent en Duitsland met 66 procent. In Nederland verliet 62 procent van de nieuwe auto’s de showroom met een van deze parkeersystemen aan boord. Italië eindigt onderaan met slechts 44 procent van de nieuwe auto’s.Automotive zocht uit wat de meest populaire ADAS zijn in Nederland en hoe snel de dekking van deze systemen groeit.

Remmen

De op termijn door de Europese Commissie verplicht gestelde automatische noodremhulpsystemen (AEBS) zijn na de parkeerhulpen de meest voorkomende ADAS in Europa. België en Duitsland lopen hier voor op de rest van het werelddeel met een dekking van elk 54 procent. Nederland staat bij dit systeem op plaats drie met 45 procent. Gevolgd door Groot-Brittannië (43%) en Frankrijk (31%). In Rusland wordt 6 procent van de nieuwe auto’s met een AEBS afgeleverd en is hiermee het land met de kleinste dekking voor dit systeem.

Volg de lijn

Nederland steekt boven andere landen uit als het gaat om de dekkingsgraad van lane assistance systemen. 39 procent van de nieuwe auto’s in 2017 was er mee uitgerust. In Frankrijk en Duitsland zit het op 38 procent van nieuwe auto’s. Ook België scoort hier hoog (37%). Rusland bungelt opnieuw onderaan met 6 procent. Italië komt niet verder dan 27 procent. 

Rijhulpsystemen zijn niet alleen prachtige gadgets die het rijden comfortabeler maken, zij kunnen ook levens redden “, zegt Dirk Hoheisel, boardmember bij Bosch. “De Europese Unie is momenteel wetgeving aan het voorbereiden voor de verplichte installatie van noodremsystemen. In 2017 was 54 procent van de personenauto’s die nieuw geregistreerd werden in Duitsland uitgerust met dit systeem. Een jaar eerder had slechts 38 procent van de nieuwe auto’s dit.”bosch park notbrems spurassistenzsystem pkw

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.