‘Ford zoekt samenwerking met VW en Mahindra’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ford-ceo Jim Hackett zoekt samenwerking met andere autofabrikanten om geld te besparen (foto: Ford)

Op een meeting van 300 topmanagers van Ford in Michigan motiveerde ceo Jim Hackett zijn medewerkers tot verdergaande kostenbesparingen. Persbureau Reuters meldt op basis van gesprekken met enkele aanwezigen dat er plannen zijn om samen te werken met andere autofabrikanten. Daarbij gaat het om het delen van productiecapaciteit en het samen ontwikkelen van nieuwe voertuigplatformen. Het zou in ieder geval gaan om Volkswagen en de Indiase autofabrikant Mahindra.

Met Volkswagen gaat Ford kijken naar de mogelijkheden om samen lichte bedrijfswagens te ontwikkelen. Dit geeft Ford meer grip op de verliesgevende Europese markt en biedt VW perspectief op de Amerikaanse bedrijfswagenmarkt, meldt Reuters op basis van anonieme bronnen uit beide bedrijven. In Nederland staan de lichte bedrijfswagens van VW en Ford steevast in de top 3 van best verkopende merken. 

Mahindra

Los daarvan voert Ford besprekingen met Mahindra. Beide bedrijven ontwikkelen volgens Reuters een gezamenlijk platform, dat in 2020 wordt gelanceerd. Zowel Ford als VW en Mahindra willen nog geen specifieke uitspraken doen over de vorm van de allianties of over de toekomst van specifieke fabrieken.

Hackett heeft wel aan Reuters verteld dat hij sprak met de ceo’s van Volkswagen en Mahindra. Ook vertelde hij dat de alliantiebesprekingen goed verlopen en veel beloften voor Ford inhouden. De samenwerkingsverbanden maken deel uit van een herstructurering van Ford, die het bedrijf 14 miljard dollar moet opleveren. Ford heeft dat geld de komende jaren nodig voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende voertuigen.

Online verkoop

Ford heeft meer initiatieven om de Europese verkoop te stimuleren. Zo doet het merk in het Verenigd Koninkrijk nu voor de derde maal een poging om de online verkoop van de grond te tillen, meldt Automotive News Europe. Ford probeerde dat eerder in 1999 en 2010. Nu is de tijd er rijp voor, aldus een woordvoerder. De auto’s worden online gekocht en daarna thuisbezorgd bij de klant. Een eventuele proefrit kan vooraf bij een dealer plaatsvinden. Inruil is mogelijk; de prijs van de inruiler wordt door een veiling bepaald.

Als het Britse platform een succes wordt, wil Ford ook in andere Europese landen met online verkoop starten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Ford zoekt samenwerking met VW en Mahindra’ | Automotive Online

‘Ford zoekt samenwerking met VW en Mahindra’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ford-ceo Jim Hackett zoekt samenwerking met andere autofabrikanten om geld te besparen (foto: Ford)

Op een meeting van 300 topmanagers van Ford in Michigan motiveerde ceo Jim Hackett zijn medewerkers tot verdergaande kostenbesparingen. Persbureau Reuters meldt op basis van gesprekken met enkele aanwezigen dat er plannen zijn om samen te werken met andere autofabrikanten. Daarbij gaat het om het delen van productiecapaciteit en het samen ontwikkelen van nieuwe voertuigplatformen. Het zou in ieder geval gaan om Volkswagen en de Indiase autofabrikant Mahindra.

Met Volkswagen gaat Ford kijken naar de mogelijkheden om samen lichte bedrijfswagens te ontwikkelen. Dit geeft Ford meer grip op de verliesgevende Europese markt en biedt VW perspectief op de Amerikaanse bedrijfswagenmarkt, meldt Reuters op basis van anonieme bronnen uit beide bedrijven. In Nederland staan de lichte bedrijfswagens van VW en Ford steevast in de top 3 van best verkopende merken. 

Mahindra

Los daarvan voert Ford besprekingen met Mahindra. Beide bedrijven ontwikkelen volgens Reuters een gezamenlijk platform, dat in 2020 wordt gelanceerd. Zowel Ford als VW en Mahindra willen nog geen specifieke uitspraken doen over de vorm van de allianties of over de toekomst van specifieke fabrieken.

Hackett heeft wel aan Reuters verteld dat hij sprak met de ceo’s van Volkswagen en Mahindra. Ook vertelde hij dat de alliantiebesprekingen goed verlopen en veel beloften voor Ford inhouden. De samenwerkingsverbanden maken deel uit van een herstructurering van Ford, die het bedrijf 14 miljard dollar moet opleveren. Ford heeft dat geld de komende jaren nodig voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende voertuigen.

Online verkoop

Ford heeft meer initiatieven om de Europese verkoop te stimuleren. Zo doet het merk in het Verenigd Koninkrijk nu voor de derde maal een poging om de online verkoop van de grond te tillen, meldt Automotive News Europe. Ford probeerde dat eerder in 1999 en 2010. Nu is de tijd er rijp voor, aldus een woordvoerder. De auto’s worden online gekocht en daarna thuisbezorgd bij de klant. Een eventuele proefrit kan vooraf bij een dealer plaatsvinden. Inruil is mogelijk; de prijs van de inruiler wordt door een veiling bepaald.

Als het Britse platform een succes wordt, wil Ford ook in andere Europese landen met online verkoop starten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.