GKN stoot automotivedivisie af

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het kantoor van Fokker in Papendrecht. (Foto: Shutterstock)

Dana en GKN hebben de overname vandaag aangekondigd.

Binnen de Driveline-divisie worden automotive aandrijflijnproducten en -systemen ontwikkeld, gebouwd en geleverd aan autofabrikanten.

Bij GKN Driveline werken zo’n 35 duizend werknemers verspreid over in 23 landen en 61 productielocaties, waaronder een van de grootste aandrijflijnbedrijven in China, via de joint venture Shanghai GKN Huayu Driveline Systems (bekend als SDS). In Nederland sloot GKN in 2016 zijn distributiecentrum.

Vijandig bod

In 2017 genereerde het bedrijf een geconsolideerde omzet van ongeveer 6,2 miljard dollar (ongeveer 5 miljard euro). Na het afstoten van GKN Driveline bestaat het GKN nog uit twee divisies: GKN Aerospace (dat in 2015 Fokker kocht) en GKN Powder Metallurgy.

Private-equity bedrijf Melrose deed begin februari een vijandig bod op GKN. Dat bod werd afgewezen door de directie van GKN. GKN stelde dat Melrose de aandeelhouders met foutieve beweringen probeerde te overtuigen.

Door de auto- en de vliegtuigafdeling van elkaar te scheiden hoopt GKN zich steviger te kunnen verweren tegen Melrose.

GKN stoot automotivedivisie af | Automotive Online

GKN stoot automotivedivisie af

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het kantoor van Fokker in Papendrecht. (Foto: Shutterstock)

Dana en GKN hebben de overname vandaag aangekondigd.

Binnen de Driveline-divisie worden automotive aandrijflijnproducten en -systemen ontwikkeld, gebouwd en geleverd aan autofabrikanten.

Bij GKN Driveline werken zo’n 35 duizend werknemers verspreid over in 23 landen en 61 productielocaties, waaronder een van de grootste aandrijflijnbedrijven in China, via de joint venture Shanghai GKN Huayu Driveline Systems (bekend als SDS). In Nederland sloot GKN in 2016 zijn distributiecentrum.

Vijandig bod

In 2017 genereerde het bedrijf een geconsolideerde omzet van ongeveer 6,2 miljard dollar (ongeveer 5 miljard euro). Na het afstoten van GKN Driveline bestaat het GKN nog uit twee divisies: GKN Aerospace (dat in 2015 Fokker kocht) en GKN Powder Metallurgy.

Private-equity bedrijf Melrose deed begin februari een vijandig bod op GKN. Dat bod werd afgewezen door de directie van GKN. GKN stelde dat Melrose de aandeelhouders met foutieve beweringen probeerde te overtuigen.

Door de auto- en de vliegtuigafdeling van elkaar te scheiden hoopt GKN zich steviger te kunnen verweren tegen Melrose.