‘Duitse auto-industrie ligt plat door stakingen’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Duitse werknemers maken een vuist naar de werkgevers in de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt de Duitse website Automobilwoche.

Bij fabrieken van de Duitse automobielproducenten in het gehele land wordt niet gewerkt. Afgelopen weekend mislukte een vijfde onderhandelingsronde. Gisteren en eergisteren legden al 200 duizend andere werknemers het werk neer, vooral bij toeleveranciers. Bij de VW Group in Duitsland staan duizenden banen op de tocht.

In het FD is te lezen dat IG Metall een loonsverhoging van 6 procent in twaalf maanden voor bijna 4 miljoen werknemers in de metaal- en – elektrotechnische industrie eist. De werkgevers hebben 3 procent geboden. Ook wil de vakbond dat werknemers hun werkweek voor maximaal twee jaar kunnen inkorten tot 28 uur, van de huidige 35 uur. Groepen werknemers, zoals mensen die in ploegendienst werken, ouders van jonge kinderen en mantelzorgers, moeten daarbij hun volledige salaris behouden, vindt IG Metall.

Volgens schattingen van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) kosten de stakingen zo’n 62 tot 90 miljoen euro per dag.

‘Duitse auto-industrie ligt plat door stakingen’ | Automotive Online

‘Duitse auto-industrie ligt plat door stakingen’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Duitse werknemers maken een vuist naar de werkgevers in de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt de Duitse website Automobilwoche.

Bij fabrieken van de Duitse automobielproducenten in het gehele land wordt niet gewerkt. Afgelopen weekend mislukte een vijfde onderhandelingsronde. Gisteren en eergisteren legden al 200 duizend andere werknemers het werk neer, vooral bij toeleveranciers. Bij de VW Group in Duitsland staan duizenden banen op de tocht.

In het FD is te lezen dat IG Metall een loonsverhoging van 6 procent in twaalf maanden voor bijna 4 miljoen werknemers in de metaal- en – elektrotechnische industrie eist. De werkgevers hebben 3 procent geboden. Ook wil de vakbond dat werknemers hun werkweek voor maximaal twee jaar kunnen inkorten tot 28 uur, van de huidige 35 uur. Groepen werknemers, zoals mensen die in ploegendienst werken, ouders van jonge kinderen en mantelzorgers, moeten daarbij hun volledige salaris behouden, vindt IG Metall.

Volgens schattingen van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) kosten de stakingen zo’n 62 tot 90 miljoen euro per dag.