‘Tesla bouwt fabriek in China’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tesla verwacht dat de Chinese markt vleugels krijgt (foto: Tesla).

De fabriek zou geheel in eigendom blijven van Tesla, en dat is bijzonder omdat de meeste autofabrikanten via joint-ventures met Chinese producenten de markt bewerken. Dit vooral om de importheffing van 25 procent te ontlopen. Het land heeft al wel aangekondigd het voor buitenlandse fabrikanten laagdrempeliger te maken om zich met een EV-bedrijf in China te vestigen.

Vrijhandelszone

Tesla ontloopt de importheffing volgens de Wall Street Journal niet, maar kan door de vestiging in de vrijhandelszone wel tegen lagere kosten produceren. De Chinese markt was vorig jaar goed voor ruim 350 duizend EV’s, en volgens analisten groeit de Chinese markt de komende jaren verder. Tesla verkocht vorig jaar 15 procent van zijn auto’s op de Chinese markt.

Er wordt ook nog altijd gezocht naar een fabriekslocatie in Europa, waar ook diverse Nederlandse regio’s hun vinger voor hebben opgestoken. De nieuwe productielocaties zijn nodig om aan de verwachte groeiende vraag te voldoen. Tesla kampt met forse problemen met de productie van de nieuwe Model 3. Wanneer de nieuwe fabriek er moet komen, is niet bekend.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Tesla bouwt fabriek in China’ | Automotive Online

‘Tesla bouwt fabriek in China’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tesla verwacht dat de Chinese markt vleugels krijgt (foto: Tesla).

De fabriek zou geheel in eigendom blijven van Tesla, en dat is bijzonder omdat de meeste autofabrikanten via joint-ventures met Chinese producenten de markt bewerken. Dit vooral om de importheffing van 25 procent te ontlopen. Het land heeft al wel aangekondigd het voor buitenlandse fabrikanten laagdrempeliger te maken om zich met een EV-bedrijf in China te vestigen.

Vrijhandelszone

Tesla ontloopt de importheffing volgens de Wall Street Journal niet, maar kan door de vestiging in de vrijhandelszone wel tegen lagere kosten produceren. De Chinese markt was vorig jaar goed voor ruim 350 duizend EV’s, en volgens analisten groeit de Chinese markt de komende jaren verder. Tesla verkocht vorig jaar 15 procent van zijn auto’s op de Chinese markt.

Er wordt ook nog altijd gezocht naar een fabriekslocatie in Europa, waar ook diverse Nederlandse regio’s hun vinger voor hebben opgestoken. De nieuwe productielocaties zijn nodig om aan de verwachte groeiende vraag te voldoen. Tesla kampt met forse problemen met de productie van de nieuwe Model 3. Wanneer de nieuwe fabriek er moet komen, is niet bekend.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.