De twee door FCA aangewezen importeurs hebben hun eigen homologatie- en garantietrajecten

Verwarring: Fiat stelt ook tweede Dodge- en Ram-importeur aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Gisteren maakte AEC bekend dat het door FCA is aangesteld als importeur van Ram en Dodge in Europa. FCA is niet bereikbaar voor commentaar, maar betrokkenen zeggen dat de fabrikant meer structuur wil aanbrengen in de verkoop en onderhoud van beide merken. Nu is dat een zaak van lokale importeurs en zijn zij verantwoordelijk voor zaken als garantie en onderdelen. De fabrikant werkt al jaren samen met AEC en AGT en heeft nu besloten ze beide het importeurschap te verlenen. Beide bedrijven hebben nu hun eigen onderhouds- en garantieproducten opgetuigd. En dealers kunnen met beide partijen samenwerken. Bekijk de Nederlandse en Europese Dodge- en Ram-verkoopcijfers in de Automotive Kennisbank.

AEC is sinds 2011 bezig in Europa en werkt vanuit de Antwerpse haven, waar het eigen R&D- en homologatie-teams heeft. AEC heeft inmiddels zo’n 130 dealers aangesteld en wil snel gaan bouwen aan een Nederlands netwerk. AGT is al veel langer op de Europese markt actief en werkt in Nederland al met een bestaand netwerk. Bij het bedrijf wordt niet heel enthousiast gereageerd op het dubbele contract dat FCA heeft verstrekt. “Maar wij hebben al een sterke positie, ook op de Nederlandse markt”, zegt Dirk Duchateau, die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor de Benelux. Beide bedrijven willen niet ingaan op het besluit van FCA om twee partijen aan te stellen. 

In principe kunnen er dus op hetzelfde industriegebied twee dealers actief zijn

Roland Schut, dga VDS Automotive

Voor Natalie Gitter, dealer development director bij AEC, is de beslissing van FCA om een echt netwerk te bouwen wel begrijpelijk. “Het was in de oude situatie bijvoorbeeld heel lastig om een recall uit te laten voeren. Nu vindt er een enorme professionalisering plaats en dat moet ook want de verkoop van Ram en Dodge is in Europa met 400 procent toegenomen sinds 2011. De markt is met 30 landen en meer dan 500 miljoen inwoners groot genoeg voor twee spelers. In de VS heeft Toyota ook twee importeurs, dat kan prima werken.”

Marktleiders

De twee grootste Nederlandse Ram- en Dodge-spelers zijn het Amsterdamse Dusa (dat stelt circa 500 Rams op jaarbasis te verkopen) en VDS Automotive Group (circa 250 Rams op jaarbasis), dat in Nederland zijn eigen netwerk UScardealer.nl heeft opgezet. Daar is verbaasd gereageerd op de dubbele aanstelling. “Er ontstaat een zeer vreemde situatie dat twee importeurs een soortgelijk netwerk op willen zetten in hetzelfde gebied. Doordat beide importeurs vrij zijn om dealers aan te stellen zal er geen rayonwerking zijn (twee dealers op hetzelfde industrieterrein is dus niet ondenkbaar). Daarnaast zijn de importeurscontracten niet exclusief, dus in theorie is aansluiten bij beide importeurs ook gewoon mogelijk”, stelt Roland Schut, dga van VDS. Volgens Schut zijn de investeringen die een dealer moet doen toch aanzienlijk. “Dan wil je als autobedrijf wel de garantie dat je buurman niet ook Ram- en Dodge-dealer wordt.”

Beide bedrijven kopen al jaren auto’s bij AGT en in mindere mate bij AEC. “Maar uiteindelijk bepalen wij zelf wel waar we auto’s kopen. Dat kan bij een van deze spelers, maar als er in Puerto Rico een overschot is of er is een gunstige wisselkoers van de Canadese dollar ten opzichte van de euro en dan kopen we de auto daar”, zegt Martijn Wolfs, eigenaar van Dusa. Volgens Gitter kunnen bedrijven als Dusa en VDS ook in het nieuwe netwerk hun auto’s kopen daar waar ze willen. “Dat verandert niet. Alleen nu is er een officieel homologatietraject en garantie- en onderhoudsnetwerk dat ingezet kan worden.”

Onduidelijkheid

Bang dat ze door de nieuwe structuur hun positie van belangrijkste leverancier van Rams (Dodges worden praktisch niet verkocht) aan individuele dealers kwijtraken, zijn Schut en Wolfs niet. “Wij hebben de kennis, ervaring en een loyaal netwerk met loyale klanten”, denkt Wolfs. Ruimte voor twee nieuwe dealernetwerken is er niet, denken Wolfs en Schut. “Wij zijn 29 jaar bezig met de import van Amerikanen. De levensvatbaarheid van een nieuw netwerk wordt door ons bepaald”, zegt Wolfs. Schut ziet wel wat problemen ontstaan. “Er zijn straks bijvoorbeeld twee seperate homologatie- en garantietrajecten, verstrekt door twee verschillende aanbieders en met goedkeuring van FCA. Ga maar eens aan een willekeurige klant uitleggen dat hij voor garantiegevallen niet bij partij A maar bij B moet zijn.” De aanwezigheid van twee importeurs zal verder geen prijsvoordeel opleveren, denkt Schut. “Er is al jaren sprake van meerdere aanbieders, dus die concurrentie was er al.”

Bij AEC is men optimistisch over de Nederlandse markt, waar praktisch alle verkochte Rams op grijs kenteken rijden. “Wij verwachten dat de afzet dit jaar met 20 procent groeit en dat is een hogere groei dan van ieder ander groot merk in Europa”, aldus Gitter.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verwarring: Fiat stelt ook tweede Dodge- en Ram-importeur aan | Automotive Online
De twee door FCA aangewezen importeurs hebben hun eigen homologatie- en garantietrajecten

Verwarring: Fiat stelt ook tweede Dodge- en Ram-importeur aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Gisteren maakte AEC bekend dat het door FCA is aangesteld als importeur van Ram en Dodge in Europa. FCA is niet bereikbaar voor commentaar, maar betrokkenen zeggen dat de fabrikant meer structuur wil aanbrengen in de verkoop en onderhoud van beide merken. Nu is dat een zaak van lokale importeurs en zijn zij verantwoordelijk voor zaken als garantie en onderdelen. De fabrikant werkt al jaren samen met AEC en AGT en heeft nu besloten ze beide het importeurschap te verlenen. Beide bedrijven hebben nu hun eigen onderhouds- en garantieproducten opgetuigd. En dealers kunnen met beide partijen samenwerken. Bekijk de Nederlandse en Europese Dodge- en Ram-verkoopcijfers in de Automotive Kennisbank.

AEC is sinds 2011 bezig in Europa en werkt vanuit de Antwerpse haven, waar het eigen R&D- en homologatie-teams heeft. AEC heeft inmiddels zo’n 130 dealers aangesteld en wil snel gaan bouwen aan een Nederlands netwerk. AGT is al veel langer op de Europese markt actief en werkt in Nederland al met een bestaand netwerk. Bij het bedrijf wordt niet heel enthousiast gereageerd op het dubbele contract dat FCA heeft verstrekt. “Maar wij hebben al een sterke positie, ook op de Nederlandse markt”, zegt Dirk Duchateau, die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor de Benelux. Beide bedrijven willen niet ingaan op het besluit van FCA om twee partijen aan te stellen. 

In principe kunnen er dus op hetzelfde industriegebied twee dealers actief zijn

Roland Schut, dga VDS Automotive

Voor Natalie Gitter, dealer development director bij AEC, is de beslissing van FCA om een echt netwerk te bouwen wel begrijpelijk. “Het was in de oude situatie bijvoorbeeld heel lastig om een recall uit te laten voeren. Nu vindt er een enorme professionalisering plaats en dat moet ook want de verkoop van Ram en Dodge is in Europa met 400 procent toegenomen sinds 2011. De markt is met 30 landen en meer dan 500 miljoen inwoners groot genoeg voor twee spelers. In de VS heeft Toyota ook twee importeurs, dat kan prima werken.”

Marktleiders

De twee grootste Nederlandse Ram- en Dodge-spelers zijn het Amsterdamse Dusa (dat stelt circa 500 Rams op jaarbasis te verkopen) en VDS Automotive Group (circa 250 Rams op jaarbasis), dat in Nederland zijn eigen netwerk UScardealer.nl heeft opgezet. Daar is verbaasd gereageerd op de dubbele aanstelling. “Er ontstaat een zeer vreemde situatie dat twee importeurs een soortgelijk netwerk op willen zetten in hetzelfde gebied. Doordat beide importeurs vrij zijn om dealers aan te stellen zal er geen rayonwerking zijn (twee dealers op hetzelfde industrieterrein is dus niet ondenkbaar). Daarnaast zijn de importeurscontracten niet exclusief, dus in theorie is aansluiten bij beide importeurs ook gewoon mogelijk”, stelt Roland Schut, dga van VDS. Volgens Schut zijn de investeringen die een dealer moet doen toch aanzienlijk. “Dan wil je als autobedrijf wel de garantie dat je buurman niet ook Ram- en Dodge-dealer wordt.”

Beide bedrijven kopen al jaren auto’s bij AGT en in mindere mate bij AEC. “Maar uiteindelijk bepalen wij zelf wel waar we auto’s kopen. Dat kan bij een van deze spelers, maar als er in Puerto Rico een overschot is of er is een gunstige wisselkoers van de Canadese dollar ten opzichte van de euro en dan kopen we de auto daar”, zegt Martijn Wolfs, eigenaar van Dusa. Volgens Gitter kunnen bedrijven als Dusa en VDS ook in het nieuwe netwerk hun auto’s kopen daar waar ze willen. “Dat verandert niet. Alleen nu is er een officieel homologatietraject en garantie- en onderhoudsnetwerk dat ingezet kan worden.”

Onduidelijkheid

Bang dat ze door de nieuwe structuur hun positie van belangrijkste leverancier van Rams (Dodges worden praktisch niet verkocht) aan individuele dealers kwijtraken, zijn Schut en Wolfs niet. “Wij hebben de kennis, ervaring en een loyaal netwerk met loyale klanten”, denkt Wolfs. Ruimte voor twee nieuwe dealernetwerken is er niet, denken Wolfs en Schut. “Wij zijn 29 jaar bezig met de import van Amerikanen. De levensvatbaarheid van een nieuw netwerk wordt door ons bepaald”, zegt Wolfs. Schut ziet wel wat problemen ontstaan. “Er zijn straks bijvoorbeeld twee seperate homologatie- en garantietrajecten, verstrekt door twee verschillende aanbieders en met goedkeuring van FCA. Ga maar eens aan een willekeurige klant uitleggen dat hij voor garantiegevallen niet bij partij A maar bij B moet zijn.” De aanwezigheid van twee importeurs zal verder geen prijsvoordeel opleveren, denkt Schut. “Er is al jaren sprake van meerdere aanbieders, dus die concurrentie was er al.”

Bij AEC is men optimistisch over de Nederlandse markt, waar praktisch alle verkochte Rams op grijs kenteken rijden. “Wij verwachten dat de afzet dit jaar met 20 procent groeit en dat is een hogere groei dan van ieder ander groot merk in Europa”, aldus Gitter.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.