Daimler breidt diesel-terugroepactie uit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Zetsche roept auto's terug om vertrouwen in diesels te herstellen.

Daimler vroeg in maart dit jaar al aan de berijders van compacte dieselauto’s om bij hun dealer de software te laten updaten om daarmee de uitstoot van fijnstof te verlagen. Het ging hierbij om 250 duizend auto’s in Europa, waarvan ongeveer 22 duizend in Nederland. Deze terugroepactie wordt nu uitgebreid naar meerdere motoren en in totaal 3 miljoen auto’s in Europa. Hoeveel hiervan in Nederland rijden, is op dit moment nog niet bekend, zegt woordvoerder Huub Dubbelman desgevraagd. “Het statement van de raad van bestuur is van gisteren. Wij bekijken nu hoeveel klanten in Nederland moeten worden aangeschreven.”

Ook op de vraag met hoeveel procent de uitstoot na de update de fijnstofauto dan gemiddeld wordt teruggedrongen, is nog geen antwoord. Daimler zegt zelf in een statement dat de recall vrijwillig wordt uitgevoerd, vooral om het vertrouwen van het publiek in de dieselauto terug te winnen dat door de uitstootschandalen behoorlijk zou zijn geknakt. “Het publieke debat rondom de dieselmotor zorgt voor onzekerheid, met name bij klanten. Daarom hebben we besloten tot het nemen van verdere maatregelen om dieselrijders weer zekerheid te geven en het vertrouwen in deze aandrijvingstechniek te versterken”, aldus Dieter Zetsche (foto), voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en hoofd Mercedes-Benz Cars. De autofabrikant gelooft nog heilig in een toekomst voor de diesel en maakte vorig jaar bekend er ook in te blijven investeren.In Automotive 7 leest u op welke aandrijflijnen de fabrikanten momenteel inzetten.

Sjoemelsoftware

Van de huidige recall is in Europees verband bij ongeveer de helft van de aangeschreven diesels de software-update uitgevoerd. De maatregelen voor nagenoeg alle EU5- en EU6-voertuigen in Europa worden doorgevoerd in nauwe samenwerking met de Duitse autoriteiten, aldus Daimler. Het bedrijf is momenteel onderwerp van onderzoek naar mogelijk gebruik van sjoemelsoftware. “Wij werken mee aan dit onderzoek omdat we er van overtuigd zijn dat wij volgens de regels hebben gehandeld”, zegt Dubbelman. “De huidige update heeft niets met sjoemelsoftware te maken, maar met het feit dat we met de huidige technologie de uitstoot van fijnstof in deze oudere auto’s terug kunnen dringen.”

Volgens autofabrikanten hangt de mate waarin de software de fijnstofuitstoot reguleert, mede af van onder andere de bedrijfs- en buitentemperatuur en de belasting van het voertuig.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.