Nieuwe verbruikstest goedgekeurd door technische EU-commissie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Dat meldt de EU. De verwachting is dat er eind deze maand een definitieve tekst ligt die wordt aangenomen door het Europees Parlement. De WLTP zou dan met ingang van september de huidige NEDC-test vervangen. Er was veel kritiek op deze test, omdat de emissieresultaten veel te veel afweken van het werkelijke verbruik. In de nieuwe testmethode wordt het verbruik van een auto uitgebreider en op een realistischer manier gemeten. Ook vindt er nog een correctie plaats voor het aantal opties dat op een model aanwezig is. Pas na de productie van een auto worden de definitieve waarden bepaald.

De nieuwe WLTP-emissietest zorgt naar verwachting wel voor problemen bij de invoering. Zo wordt het voor fabrikanten bijna onmogelijk om vooraf gegarandeerde CO2-waarden af te geven, omdat de uiteindelijke waarden pas na productie van de betreffende auto wordt bepaald zodat ook de – soms emissieverhogende –  opties er dan opzitten. Calculeren en offreren wordt daardoor ingewikkeld, zeker voor multimerk-spelers zoals leasemaatschappijen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.