Nieuwe verbruikstest goedgekeurd door technische EU-commissie

Dat meldt de EU. De verwachting is dat er eind deze maand een definitieve tekst ligt die wordt aangenomen door het Europees Parlement. De WLTP zou dan met ingang van september de huidige NEDC-test vervangen. Er was veel kritiek op deze test, omdat de emissieresultaten veel te veel afweken van het werkelijke verbruik. In de nieuwe testmethode wordt het verbruik van een auto uitgebreider en op een realistischer manier gemeten. Ook vindt er nog een correctie plaats voor het aantal opties dat op een model aanwezig is. Pas na de productie van een auto worden de definitieve waarden bepaald.
De nieuwe WLTP-emissietest zorgt naar verwachting wel voor problemen bij de invoering. Zo wordt het voor fabrikanten bijna onmogelijk om vooraf gegarandeerde CO2-waarden af te geven, omdat de uiteindelijke waarden pas na productie van de betreffende auto wordt bepaald zodat ook de – soms emissieverhogende – opties er dan opzitten. Calculeren en offreren wordt daardoor ingewikkeld, zeker voor multimerk-spelers zoals leasemaatschappijen.