BMW opent grote aanval op Mercedes-Benz

Rob Blom Rob Blom
• Laatste update:

BMW opent de aanval omdat de winst in 2016 voor het eerst in zes jaar daalde (op een omzet van 94 miljard euro werd een winst behaald van 9,7 miljard euro) en omdat Mercedes voor het eerst in tien jaar wereldwijd meer auto’s verkocht dan BMW. In Europa verkocht BMW in de eerste twee maanden een fractie minder auto’s dan Mercedes. Volgens ceo Harald Krüger is het aanstaande modeloffensief de grootste in de geschiedenis van BMW. “We staan aan de vooravond van een transitie die we nog niet eerder meegemaakt hebben”, aldus Krüger bij de presentatie van de jaarcijfers.

Sparen voor toekomst

Krüger kwam in 2015 bij BMW aan het roer. De BWM vernieuwde 7-serie kon het niet winnen van de Mercedes S-klasse en de recent geïntroduceerde 5-serie veranderde nauwelijks ten opzichte van zijn voorganger. Krüger focust volgens Automotive News Europe meer op winst en minder op verkoop. Zo wil hij reserves opbouwen om de kostbare overschakeling naar het tijdperk van zelfrijdende elektrische auto’s te kunnen maken.

BMW investeerde vorig jaar meer dan vijf miljard euro in research en development. De komende twee jaar verhoogt BMW dit bedrag, al is onbekend met hoeveel. Vorig jaar startte BMW al met het aannemen van duizenden ingenieurs om bedrijven als Apple en Google bij te kunnen benen.

Krüger ging tijdens de persconferentie niet in op zijn ontmoeting met president Trump, vorige week. Wel werd gemeld dat de bouw van een nieuwe fabriek in Mexico volgens plan verloopt. In 2019 moet daar de 3-serie gebouwd worden.