‘Tesla’s Autopilot vrijgepleit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Bloomberg.

Een onderzoek werd ingesteld door het Ministerie van Verkeer in de VS, nadat in mei 2016 een Tesla-bestuurder om het leven kwam door een ongeluk waarbij de Autopilot aanstond. Uit het onderzoek blijkt dat er geen defecten in de Autopilot zaten tijdens het ongeluk. De autofabrikant hoeft geen terugroepactie op touw te zetten. 

Tesla zegt dat auto’s die zijn uitgerust met Autopilot 40 procent minder kans op auto-ongelukken hebben dan auto’s waarin geen Autopilot is geïnstalleerd. De autofabrikant kwam tot deze conclusie door gegevens van voor- en na de installatie van de autopilot-software met elkaar te vergelijken.

Verdediging

Na het ongeluk in de VS verdedigde Tesla zich door te zeggen dat in de VS iedere 151 miljoen kilometer een bestuurder in een ‘reguliere’ auto om het leven komt, tegenover 209 miljoen kilometer in een Tesla met de zelfrijdende functie. Dit zou Autopilot ‘veiliger’ maken. Volgens critici is deze conclusie niet sterk omdat er te weinig ‘fatale’ ongelukken zijn gebeurd in een Tesla met werkende Autopilot. 

In Nederland verongelukte vorig jaar ook een Tesla-bestuurder. De autofabrikant verklaarde dat dit niet kwam door het gebruik van de Autopilot. De RDW keurde in 2015 het zelfrijdende-besturingssysteem van Tesla goed voor heel Europa. 

‘Tesla’s Autopilot vrijgepleit’ | Automotive Online

‘Tesla’s Autopilot vrijgepleit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Bloomberg.

Een onderzoek werd ingesteld door het Ministerie van Verkeer in de VS, nadat in mei 2016 een Tesla-bestuurder om het leven kwam door een ongeluk waarbij de Autopilot aanstond. Uit het onderzoek blijkt dat er geen defecten in de Autopilot zaten tijdens het ongeluk. De autofabrikant hoeft geen terugroepactie op touw te zetten. 

Tesla zegt dat auto’s die zijn uitgerust met Autopilot 40 procent minder kans op auto-ongelukken hebben dan auto’s waarin geen Autopilot is geïnstalleerd. De autofabrikant kwam tot deze conclusie door gegevens van voor- en na de installatie van de autopilot-software met elkaar te vergelijken.

Verdediging

Na het ongeluk in de VS verdedigde Tesla zich door te zeggen dat in de VS iedere 151 miljoen kilometer een bestuurder in een ‘reguliere’ auto om het leven komt, tegenover 209 miljoen kilometer in een Tesla met de zelfrijdende functie. Dit zou Autopilot ‘veiliger’ maken. Volgens critici is deze conclusie niet sterk omdat er te weinig ‘fatale’ ongelukken zijn gebeurd in een Tesla met werkende Autopilot. 

In Nederland verongelukte vorig jaar ook een Tesla-bestuurder. De autofabrikant verklaarde dat dit niet kwam door het gebruik van de Autopilot. De RDW keurde in 2015 het zelfrijdende-besturingssysteem van Tesla goed voor heel Europa.