Beursanalyse (2): Ferrari, BMW, Tata en Dongfeng uitschieters

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Automotive vroeg de beursanalisten van het internationaal opererende Morningstar om een analyse te maken van de huidige situatie op de aandelenmarkten. In het eerste deel keken we specifiek naar Volkswagen, nu nemen de overige fabrikanten onder de loep. Naast dieselgate heeft ook Brexit een negatieve invloed op de koersen. Van bijna iedere fabrikant is de koers lager dan Morningstar als reëel beschouwt.Lees hier deel 1 van de analyse: de kater van Volkswagen.

Hieronder vindt u een overzicht van de Morningstar-analyse per fabrikant. 

Met de afkorting Moat wordt bedoeld of het merk een concurrentievoordeel heeft op de langere termijn. De Fair Value is de koers die Morningstar zelf als reëel beschouwt en de Morningstar Rating, ofwel de sterren, zijn gebaseerd op historische koersprestaties ten opzichte van directe concurrenten. Dus als een aandeel het over een bepaalde periode goed heeft gedaan en/of beter dan de concurrent, stijgt het aantal sterren.

Vergeleken met een jaar geleden heeft Groupe PSA, moederbedrijf van Peugeot en Citroën, de meeste vooruitgang geboekt. De autoverkopen over het eerste halfjaar van 2016 zijn nagenoeg gelijk in aantal aan de eerste helft vorig jaar, maar onderliggend presteren de Fransen beduidend beter. Dat blijkt uit de margeverbetering van 4,9 naar 6,6 procent. De autodivisie op zichzelf draaide nog een iets hogere marge (6,8%) dankzij strikte kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen die in het eerste halfjaar opgeteld 520 miljoen euro opleverden voor Groupe PSA. Voor Morningstar is dat nog geen reden om de Fair Value van PSA aan te passen en laat het vooralsnog ongewijzigd op 11 euro. Beleggers zien er echter meer in, getuige de actuele aandelenkoers van 13 euro. PSA en Honda zijn op de beurs beide lager geprijsd dan Morningstar reëel vindt. De merken zijn met hun koersontwikkeling achtergebleven bij hun concurrenten en scoren minder sterren. Honda’s koers zit al drie jaar in een neerwaartse glijvlucht en verloor daardoor een ster. Peugeot kreeg er toch een ster bij omdat de koers zich heeft hersteld. Toyota deed het iets beter dan deze twee, maar weer slechter dan de andere fabrikanten die meer sterren kregen. Het Japanse merk blijft daarom steken op drie sterren.

BMW boven Daimler

Het verband tussen actuele koers en Fair Value is bij de Duitse premiumfabrikanten BMW en Daimler juist omgekeerd. Van de grote Europese autofabrikanten is BMW de enige die naar het oordeel van Morningstar een concurrentievoordeel heeft op de overige fabrikanten (behalve Ferrari). De analist geeft BMW een Narrow Economic Moat mee. Dat wil zeggen dat er sprake is van een zekere mate van concurrentievoordeel op langere termijn. Het is daarmee een van de vier merken met een voordeel.

Zowel BMW als Daimler zijn interessante koopjes.

De overige merken hebben geen economic moat, ofwel zijn inwisselbaar voor autokopers. BMW heeft wel een concurrentievoordeel vindt Morningstar-analist Richard Hilgert, omdat de Müncheners onderscheidend technisch intellectueel eigendom bezitten, evenals een hoge merkwaarde. Met name op het gebied van motoren en aandrijflijnen onderscheidt BMW zich, wat zich vertaalt in talrijke vakprijzen en nominaties. De merkwaarde is hoog dankzij het kwaliteitsimago en de aanwezigheid van iconische merken Rolls-Royce en Mini, waar het Duitse concern ook nog eens prima marges mee maakt.

Aartsrivaal Daimler zit anders in elkaar, omdat daar de bedrijfswagendivisie een grote rol speelt. Die reikt van bestelbusjes tot zware trucks en die markt kan nogal eens flink schommelen aan de hand van de conjunctuurbewegingen. Momenteel doet Daimler het goed in zowel de personen- als de bedrijfswagenmarkt met 7 procent verkoopgroei bij personenauto’s in het tweede kwartaal in Europa. De financiële marge is goed dankzij voortdurende efficiencyverbeteringen. 

De pers is volgens Morningstar veel te veel op de korte termijn gericht bij Tesla.

Bekijken we koers en Fair Value van beide, dan zien we dat ze een hogere Fair Value hebben dan een jaar geleden. BMW nu 105 euro tegen 100 euro vorig jaar. Daimler heeft nu 77 euro tegen 75 euro vorig jaar. Maar de actuele aandelenkoers ligt bij beide momenteel beduidend onder de Fair Value. BMW noteert 75 en Daimler 63 euro. Beide aandelen hebben eerder dit jaar te lijden gehad van het algemene negatieve sentiment op de Europese aandelenbeurzen vanwege de Brexit en terreuraanslagen. Dat voedde zorgen over mogelijke vraagvermindering en daardoor dalende verkopen. Maar die negativiteit is niet in overeenstemming met de werkelijke resultaten van de bedrijven. Dus die 20 tot 25 procent korting ten opzichte van hun Fair Value maakt beide Duitse premium-auto-aandelen volgens Hilgert aantrekkelijk gewaardeerd met het oog op de lange termijn.

Vertrouwen in Tesla

Tesla heeft een fors hogere Fair Value dan een jaar geleden. Toch blijven er zorgen over de haalbaarheid van de doelen die Elon Musk zelf gesteld heeft. Over Tesla: de Fair Value is sinds de vorig jaar in meerdere stappen verhoogd. De Morningstar-analist kijkt daarbij altijd naar de lange termijn met ramingen voor de autoverkopen, maar ook andere zaken. Zo beargumenteert Morningstar in maart dit jaar, toen de Fair Value van 197 naar 220 dollar ging, dat een deel van de toekomstige waarde zal komen uit energie-opslagapparatuur voor thuis (de zogenoemde powerwall). 

De Chinese regelgeving beschermt Dongfeng tegen concurrentie van buitenlandse autofabrikanten op de Chinese automarkt.

De autoverkopen raamde de analist toen op 85 duizend voor 2016 en 100 duizend voor 2017. In mei 2016 verhoogde hij de Fair Value van 220 naar 269 dollar omdat hij zijn verkoopramingen voor de komende 10 jaar verhoogde (zo ver kijkt Morningstar vooruit). De raming voor 2017 ging omhoog naar 180 duizend en voor 2018 verwacht de analist zelfs 400 duizend eenheden.  De pers is volgens Morningstar veel te veel op de korte termijn gericht is, met schrikreacties over lager dan verwachte verkopen. Tesla staat nog maar aan het begin van zijn bestaan, en dat brengt fluctuaties met zich mee. De analist noemt het risico rond het bedrijf hoog, maar gaat wel uit van voortbestaan. De vraag is of het verkoopvolume zo snel kan stijgen als Elon Musk ons wil doen geloven en een voorwaarde voor groei is (in deze vroege fase) een aanhoudend hoog niveau aan investeringen (zoals in de nieuwe accufabriek). Bekijk hier alle dossiers, waaronder die over dieselgate, Big Data en de consolidatie in de aftermarket.

Sterke Aziaten

De overige twee merken die een klein concurrentievoordeel hebben, zijn Dongfeng en Tata. Dongfeng, dat ook grootaandeelhouder is van PSA, is de tweede grootste autoverkoper in China en dat geeft het bedrijf schaalvoordeel en een sterke positie bij de inkoop van grondstoffen en onderdelen. Daarnaast beschermt Chinese regelgeving Dongfeng tegen concurrentie van buitenlandse autofabrikanten op de Chinese automarkt. Het kleine concurrentievoordeel van Tata, de grootste autoproducent in India, wordt aangedreven door zijn sterke en wereldwijd bekende automerken Jaguar en Land Rover. Hiervoor worden premiumprijzen gevraagd. Daar staan lage kosten door lage lonen en belastingvoordeel bij de Indiase activiteiten tegenover. Beide autofabrikanten boeken een bovengemiddeld rendement.

Tot slot aandacht voor Ferrari. Sinds vorig jaar heeft de Italiaanse sportwagenfabrikant een notering op Wall Street. Ferrari heeft een Wide Moat door zijn merkimago en businessmodel waarbij merchandise belangrijker is dan de auto’s. Maar de omzet en winstgevendheid van de autofabrikant zijn bestand gebleken tegen diverse economische omstandigheden en samen met de hoge marges zijn dat goede indicatoren voor de prijsmacht van Ferrari en zijn mogelijkheid om op lange termijn bovengemiddelde winst te boeken. Ferrari verkeert in de luxepositie om zijn productie te beperken tot een niveau die de prijsmacht in stand houdt en exclusiviteit garandeert terwijl het ondertussen de klanttevredenheid bewaart.

Deze analyse is geschreven met medewerking van Morningstar-redacteur Robert van den Oever.

Dit was de tweede analyse in onze reeks Financiële Analyses. Later volgen nog analyses voor de aftermarket, importorganisaties, schadebranche, singlepoint-dealers en de leasebranche. Voor meer informatie, mail met de redactie van Automotive.
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Beursanalyse (2): Ferrari, BMW, Tata en Dongfeng uitschieters | Automotive Online

Beursanalyse (2): Ferrari, BMW, Tata en Dongfeng uitschieters

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Automotive vroeg de beursanalisten van het internationaal opererende Morningstar om een analyse te maken van de huidige situatie op de aandelenmarkten. In het eerste deel keken we specifiek naar Volkswagen, nu nemen de overige fabrikanten onder de loep. Naast dieselgate heeft ook Brexit een negatieve invloed op de koersen. Van bijna iedere fabrikant is de koers lager dan Morningstar als reëel beschouwt.Lees hier deel 1 van de analyse: de kater van Volkswagen.

Hieronder vindt u een overzicht van de Morningstar-analyse per fabrikant. 

Met de afkorting Moat wordt bedoeld of het merk een concurrentievoordeel heeft op de langere termijn. De Fair Value is de koers die Morningstar zelf als reëel beschouwt en de Morningstar Rating, ofwel de sterren, zijn gebaseerd op historische koersprestaties ten opzichte van directe concurrenten. Dus als een aandeel het over een bepaalde periode goed heeft gedaan en/of beter dan de concurrent, stijgt het aantal sterren.

Vergeleken met een jaar geleden heeft Groupe PSA, moederbedrijf van Peugeot en Citroën, de meeste vooruitgang geboekt. De autoverkopen over het eerste halfjaar van 2016 zijn nagenoeg gelijk in aantal aan de eerste helft vorig jaar, maar onderliggend presteren de Fransen beduidend beter. Dat blijkt uit de margeverbetering van 4,9 naar 6,6 procent. De autodivisie op zichzelf draaide nog een iets hogere marge (6,8%) dankzij strikte kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen die in het eerste halfjaar opgeteld 520 miljoen euro opleverden voor Groupe PSA. Voor Morningstar is dat nog geen reden om de Fair Value van PSA aan te passen en laat het vooralsnog ongewijzigd op 11 euro. Beleggers zien er echter meer in, getuige de actuele aandelenkoers van 13 euro. PSA en Honda zijn op de beurs beide lager geprijsd dan Morningstar reëel vindt. De merken zijn met hun koersontwikkeling achtergebleven bij hun concurrenten en scoren minder sterren. Honda’s koers zit al drie jaar in een neerwaartse glijvlucht en verloor daardoor een ster. Peugeot kreeg er toch een ster bij omdat de koers zich heeft hersteld. Toyota deed het iets beter dan deze twee, maar weer slechter dan de andere fabrikanten die meer sterren kregen. Het Japanse merk blijft daarom steken op drie sterren.

BMW boven Daimler

Het verband tussen actuele koers en Fair Value is bij de Duitse premiumfabrikanten BMW en Daimler juist omgekeerd. Van de grote Europese autofabrikanten is BMW de enige die naar het oordeel van Morningstar een concurrentievoordeel heeft op de overige fabrikanten (behalve Ferrari). De analist geeft BMW een Narrow Economic Moat mee. Dat wil zeggen dat er sprake is van een zekere mate van concurrentievoordeel op langere termijn. Het is daarmee een van de vier merken met een voordeel.

Zowel BMW als Daimler zijn interessante koopjes.

De overige merken hebben geen economic moat, ofwel zijn inwisselbaar voor autokopers. BMW heeft wel een concurrentievoordeel vindt Morningstar-analist Richard Hilgert, omdat de Müncheners onderscheidend technisch intellectueel eigendom bezitten, evenals een hoge merkwaarde. Met name op het gebied van motoren en aandrijflijnen onderscheidt BMW zich, wat zich vertaalt in talrijke vakprijzen en nominaties. De merkwaarde is hoog dankzij het kwaliteitsimago en de aanwezigheid van iconische merken Rolls-Royce en Mini, waar het Duitse concern ook nog eens prima marges mee maakt.

Aartsrivaal Daimler zit anders in elkaar, omdat daar de bedrijfswagendivisie een grote rol speelt. Die reikt van bestelbusjes tot zware trucks en die markt kan nogal eens flink schommelen aan de hand van de conjunctuurbewegingen. Momenteel doet Daimler het goed in zowel de personen- als de bedrijfswagenmarkt met 7 procent verkoopgroei bij personenauto’s in het tweede kwartaal in Europa. De financiële marge is goed dankzij voortdurende efficiencyverbeteringen. 

De pers is volgens Morningstar veel te veel op de korte termijn gericht bij Tesla.

Bekijken we koers en Fair Value van beide, dan zien we dat ze een hogere Fair Value hebben dan een jaar geleden. BMW nu 105 euro tegen 100 euro vorig jaar. Daimler heeft nu 77 euro tegen 75 euro vorig jaar. Maar de actuele aandelenkoers ligt bij beide momenteel beduidend onder de Fair Value. BMW noteert 75 en Daimler 63 euro. Beide aandelen hebben eerder dit jaar te lijden gehad van het algemene negatieve sentiment op de Europese aandelenbeurzen vanwege de Brexit en terreuraanslagen. Dat voedde zorgen over mogelijke vraagvermindering en daardoor dalende verkopen. Maar die negativiteit is niet in overeenstemming met de werkelijke resultaten van de bedrijven. Dus die 20 tot 25 procent korting ten opzichte van hun Fair Value maakt beide Duitse premium-auto-aandelen volgens Hilgert aantrekkelijk gewaardeerd met het oog op de lange termijn.

Vertrouwen in Tesla

Tesla heeft een fors hogere Fair Value dan een jaar geleden. Toch blijven er zorgen over de haalbaarheid van de doelen die Elon Musk zelf gesteld heeft. Over Tesla: de Fair Value is sinds de vorig jaar in meerdere stappen verhoogd. De Morningstar-analist kijkt daarbij altijd naar de lange termijn met ramingen voor de autoverkopen, maar ook andere zaken. Zo beargumenteert Morningstar in maart dit jaar, toen de Fair Value van 197 naar 220 dollar ging, dat een deel van de toekomstige waarde zal komen uit energie-opslagapparatuur voor thuis (de zogenoemde powerwall). 

De Chinese regelgeving beschermt Dongfeng tegen concurrentie van buitenlandse autofabrikanten op de Chinese automarkt.

De autoverkopen raamde de analist toen op 85 duizend voor 2016 en 100 duizend voor 2017. In mei 2016 verhoogde hij de Fair Value van 220 naar 269 dollar omdat hij zijn verkoopramingen voor de komende 10 jaar verhoogde (zo ver kijkt Morningstar vooruit). De raming voor 2017 ging omhoog naar 180 duizend en voor 2018 verwacht de analist zelfs 400 duizend eenheden.  De pers is volgens Morningstar veel te veel op de korte termijn gericht is, met schrikreacties over lager dan verwachte verkopen. Tesla staat nog maar aan het begin van zijn bestaan, en dat brengt fluctuaties met zich mee. De analist noemt het risico rond het bedrijf hoog, maar gaat wel uit van voortbestaan. De vraag is of het verkoopvolume zo snel kan stijgen als Elon Musk ons wil doen geloven en een voorwaarde voor groei is (in deze vroege fase) een aanhoudend hoog niveau aan investeringen (zoals in de nieuwe accufabriek). Bekijk hier alle dossiers, waaronder die over dieselgate, Big Data en de consolidatie in de aftermarket.

Sterke Aziaten

De overige twee merken die een klein concurrentievoordeel hebben, zijn Dongfeng en Tata. Dongfeng, dat ook grootaandeelhouder is van PSA, is de tweede grootste autoverkoper in China en dat geeft het bedrijf schaalvoordeel en een sterke positie bij de inkoop van grondstoffen en onderdelen. Daarnaast beschermt Chinese regelgeving Dongfeng tegen concurrentie van buitenlandse autofabrikanten op de Chinese automarkt. Het kleine concurrentievoordeel van Tata, de grootste autoproducent in India, wordt aangedreven door zijn sterke en wereldwijd bekende automerken Jaguar en Land Rover. Hiervoor worden premiumprijzen gevraagd. Daar staan lage kosten door lage lonen en belastingvoordeel bij de Indiase activiteiten tegenover. Beide autofabrikanten boeken een bovengemiddeld rendement.

Tot slot aandacht voor Ferrari. Sinds vorig jaar heeft de Italiaanse sportwagenfabrikant een notering op Wall Street. Ferrari heeft een Wide Moat door zijn merkimago en businessmodel waarbij merchandise belangrijker is dan de auto’s. Maar de omzet en winstgevendheid van de autofabrikant zijn bestand gebleken tegen diverse economische omstandigheden en samen met de hoge marges zijn dat goede indicatoren voor de prijsmacht van Ferrari en zijn mogelijkheid om op lange termijn bovengemiddelde winst te boeken. Ferrari verkeert in de luxepositie om zijn productie te beperken tot een niveau die de prijsmacht in stand houdt en exclusiviteit garandeert terwijl het ondertussen de klanttevredenheid bewaart.

Deze analyse is geschreven met medewerking van Morningstar-redacteur Robert van den Oever.

Dit was de tweede analyse in onze reeks Financiële Analyses. Later volgen nog analyses voor de aftermarket, importorganisaties, schadebranche, singlepoint-dealers en de leasebranche. Voor meer informatie, mail met de redactie van Automotive.
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.