Subaru krabbelt voorzichtig op uit diep verkoopdal

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat staat niet alleen in schril contrast tot de VS waar Subaru vorig jaar 513 duizend exemplaren verkocht – 200 duizend meer dan het merk Volkswagen – vooral ook in vergelijking met eerdere verkoopprestaties van de Japanse specialist met vierwielaandrijving en boxermotoren zit de verkoop hier in het slop. Want in 2008 werden nog 1.500 Subaru’s op Nederlands kenteken gezet, nog iets langer geleden waren dat er zelfs vierduizend. 

Verwarrend imago
Sann Njoo, manager marketing en PR bij Subaru Benelux plaatst die cijfers wel even in perspectief: “Jarenlang hebben we naast onze middenklasse 4WD modellen ook de kleine Justy gevoerd. Daarmee zijn we in 2011 gestopt. Bovendien is het model Trezia begin 2014 uit het gamma gehaald.”

Toch blijft de vraag waarom in heel Europa vorig jaar maar 37 duizend Subaru’s zijn verkocht, tegen 60 duizend tien jaar eerder. Het antwoord op die vraag gaf van Masamichi Kudo, president van Subaru Europe en ceo van Subaru Benelux, eerder tijdens de Amsterdamse Autorai. “We hadden last van de dure yen en de Lehman-crisis speelde ons ook parten, naast een verwarrend merkimago en soms zelfs onzichtbaarheid in de markt. Veel mensen associëren ons met rallysuccessen terwijl we vooral een technisch vooruitstrevend en veelzijdig product bouwen. Dat hebben we ons niet genoeg gerealiseerd.”

Niet gericht op volume
Aan vice-president Benelux Makoto Inoue (hij volgde Dick Bisschop op, red) nu de taak de weg terug naar boven te vinden. Het antwoord op de vraag hoeveel auto’s hij in Nederland wil gaan verkopen, blijft hij schuldig. Maar in zijn verdere reacties liggen wel de ambities tot herstel opgesloten. Al zijn die niet zo uitgesproken als die van zijn directe baas Kudo die over 100 duizend exemplaren voor heel Europa in 2020 spreekt. Dat is twee-en-een-half keer zoveel als in 2014.

Inoue: “Wij zijn een `niche` merk en richten ons niet op verkoopvolume. Daarvoor zouden we onze prijsstelling moeten herzien.” Zelfverzekerd praat Inoue verder over wat zijn merk zoal te bieden heeft. Daarbij staat actieve veiligheid voorop, met dank een vierwielaandrijving die op elke Subaru (behalve de BRZ sportwagen) standaard is.

Groeien om te overleven
Met een sterke focus op de bij Subaru wereldwijd spreekwoordelijke klanttevredenheid (in de VS het hoogst gewaardeerde Japanse merk en tweede in de jaarlijkse rangschikking na Mercedes-Benz) en kwaliteit denkt Inoue sowieso dat zijn merk langzaam maar zeker weer kan groeien. “Dat is de enige manier om te overleven.”

Op het gebied  van CO2 is Subaru niet het best scorende merk, deels veroorzaakt door de altijd wat meer energie vergende 4WD. “Maar ons systeem is simpel en licht. CO2 is best een belangrijk aspect. Voor toekomstige modellen ontwikkelen we met dat doel goede technologieën,” aldus de Benelux vice-president die het feit dat zijn dealers in 2014 gemiddeld net 21 nieuwe auto’s per jaar verkochten pareert. “Dat is natuurlijk op zich niet genoeg maar omdat ze daarnaast ook sterk op aftersales en service zijn gericht en gebruikte modellen verkopen, houden ze vertrouwen in ons merk. Dat doen ze met behulp van technische events en promotie van de producten, uitsluitend suv`s met vierwielaandrijving. Met tv-commercials communiceer je alleen je positionering. Veel klanten kennen de kwaliteiten van Subaru niet of onvoldoende. Daarom gaan we een directe en hechte relatie aan met de klant zelf.”

Toch resteert die ene prangende vraag wat voor verkoopvolume Subaru zich in Nederland ten doel stelt. In de beste Japanse traditie blijft Makoto Inoue daar wat omheen draaien, begeleid met een vriendelijke glimlach. Maar uitgaande van de verkoop de eerste vijf maanden dit jaar en de komst van het nieuwe model Levorg vanaf oktober hoor je bij Subaru in Aalsmeer tien procent mompelen. Ruim 700 dus.

Door: Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist.

Op de foto van links naar rechts: Makoto Inoue (vice-president Subaru Benelux), Freek Vonk (merkambassadeur Subaru) en Masamichi Kudo, president of Subaru Europe.