Sterke daling bpm op importauto’s
De belangrijkste reden is volgens Euro Auto Logic de invoer van een CO2-heffing en verder het toenemende gebruik van taxatierapporten bij de bpm-aangifte. Het gebruik van de tegenbewijsregeling door taxatie nam in twee jaar tijd van 7 duizend in 2011 toe tot bijna 15 duizend keer alleen al in de eerste drie kwartalen van 2013.
Totaal geïmporteerd, inclusief nieuwe auto`s:
Jaar | Totaal aantallen | Totaal opbrengst | Per auto |
2011 | 115.367 | € 158.681.637 | € 1.375 |
2012 | 102.092 | € 131.939.567 | € 1.292 |
2013 | 93.935* | € 95.841.877* | € 1.020* |
*eerste 9 maanden van 2013
Autotelex
In november concludeerde Autotelex op basis van eigen onderzoek ook al dat bij bijna dertig procent van de importauto’s van bouwjaar 2007 of jonger de rest-bpm meer dan vijftig procent lager is dan je mag verwachten op basis van de prijslijstgegevens. Hierdoor daalt de occasionwaarde van vergelijkbare modellen in het occasionpark.