Column de Vries | Elektrische auto als Paard van Troje

Column • Automerken misbruiken de elektrische auto om binnen te dringen in het retailnetwerk van hun partners, constateert Paul de Vries.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Kent u hem nog, die mythe van het Paard van Troje? Over de Grieken die de schier onneembare stad Troje binnendrongen door zich te verstoppen in een houten paard, dat de Trojanen nietsvermoedend binnen de stadsmuren slepen waardoor het de Grieken toch lukt de stad binnen te komen. Op dezelfde wijze probeert een groot aantal automerken de elektrische auto te gebruiken om binnen te dringen in het retailnetwerk van hun partners.

Deze merken schetsen mooie vergezichten, met fraaie powerpoints en onderzoeken van de McKinsey’s van deze wereld, gepresenteerd door high potentials die nimmer een auto hebben verkocht of gekocht. En zij vertellen dat de wereld anders gaat worden en dan vooral dat dit een wereld is zonder dealers.

Besteld of verkocht

De elektrische auto wordt immers bij uitstek online verkocht. Ter illustratie van die stelling wordt direct naar Tesla gekeken. Inderdaad, Tesla’s worden online besteld. Maar of ze echt worden verkocht, wil ik nog wel eens zien. Die specifieke klant koopt en rijdt een Tesla, omdat het Tesla is.

Dat de branche slecht scoort op klanttevredenheid is onzin

Tesla’s verkoopmodel is niet zomaar te kopiëren, omdat je immers je erfenis hebt als merk – een geschiedenis inclusief dealers. Kijk je naar de wijze waarop dealers met hun klanten omgaan, dan heeft de autobranche het stigma ondermaats te presteren. Onzin: als sector eindigde de autobranche onlangs als tweede in een klanttevredenheidsonderzoek van Market Response, achter ‘Goede Doelen’. Hoezo functioneert het retailmodel niet?

Vanzelf

Nee, we moeten dat anders zien. De elektrische auto en zijn koper zijn zo online ‘savvy’ (een hip Engels woord voor bijdehand) dat straks alles vanzelf gaat: zelfs het verkopen en bestellen van een auto. Dat zeggen immers de McKinsey’s van deze wereld. En dat soort clubs heeft altijd gelijk, toch? Ik zie het anders. Retail en wholesale zijn twee verschillende zaken en op het moment dat de fabrieken moeten produceren, of er nu klanten zijn of niet, dan denkt de fabrikant straks met weemoed terug aan die dealers waarmee hij dealtjes kon maken om van zijn auto’s af te komen. Want de autofabrikant heeft zelf feitelijk nog nooit één auto echt zelf verkocht.