Schoonhovens blik | Crisisbanken

Opinie • Zie maar eens een nieuwe bank te vinden, als de Rabobank om wat voor reden dan ook, de relatie verbreekt. Uit eigen ervaring weet columnist Johan Schoonhoven dat het een hele opgave is om zakelijke rekening voor een nieuwe BV te openen bij een bank. We waren al gewaarschuwd, zo laat hij weten.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven. (Foto: Johan Schoonhoven)

De stap van de Rabobank om bedrijven in de autobranche te gaan weren, is er één die behoorlijke gevolgen kan hebben en waar de Bovag zich terecht zorgen om maakt. Als de Rabobank de relatie om wat voor reden verbreekt, zie dan maar eens een nieuwe bank te vinden! Dat dat geen eenvoudige opgave is, blijkt uit eigen ervaring toen ik met enkele compagnons een zakelijk rekening voor een nieuwe BV bij ING wilde aanvragen.

Dat traject blijkt/bleek binnen het opstarten van een nieuwe activiteit de meeste tijdrovende en frustrerende te zijn. Met de bereidwillige medewerking van de accountant, jurist en notaris werd het idee, waar een klein jaar aan gewerkt is, geformaliseerd, werd de BV opgericht en gestart met het verlenen van diensten. Uitgaven waren er al en met inkomsten in het verschiet, moest er een zakelijke rekening worden aangevraagd. Dat werd een heel avontuur van chatten, bellen, mailen en bezoeken. Van het kastje naar de muur en van hot naar her…

Alleen een met bloed ondertekende verklaring ontbrak er maar aan

Na het vergaren van de eerste info en een korte chat met de ING, bleek al snel dat er een afspraak gemaakt moest worden. Dat kan tegenwoordig niet meer door een kantoor in de buurt te bellen, want A: zit zo’n kantoor niet in de buurt en B: directe nummers hebben ze niet meer. Via een callcenter een afspraak kunnen maken bij een kantoor in de regio en ons heel goed voorbereid door met de aandeelhouders persoonlijk te verschijnen en de hele rataplan mee te nemen, KvK-inschrijving, UBO registratie, paspoorten, 5 ING-passen, oprichtingsakte etc. Alleen een met bloed ondertekende verklaring ontbrak er maar aan.

De aardige mevrouw die ons te woord stond bleek na 3 kwartier de vervangster te zijn van de mevrouw waar wij eigenlijk de afspraak mee hadden en zij meldde dat alle banken tegenwoordig in het kader van de Wet op het financieel toezicht (Wft) veel controles moeten uitvoeren en dat hebben we geweten!

Wij waren al gewaarschuwd dat er mogelijk nog extra controles worden uitgevoerd

Het werden dagen en weken van het beantwoorden van vragen, nog een keer beantwoorden van dezelfde vragen en vragen die wij het liefst zouden doorspelen naar de afdeling ‘domme vragen’; hoe wij controleren of de auto’s die wij inkopen niet gestolen zijn? Huh, wat? Wij kopen helemaal geen auto’s! En hoe wij ijveren voor meer girale overboekingen? Nou, door een zakelijke bankrekening aan te vragen!

Wij waren al gewaarschuwd dat er mogelijk nog extra controles worden uitgevoerd, zonder concreet aan te geven waarom dat het geval zou zijn! En ja hoor, de afdeling ‘know your customer’ vroeg door met de Wft als legitimatie van alle vragen. Weer wachten, bellen met het call center en horen dat het echt niet sneller kan en daarna een mail van KYC dat een door de accountant of notaris getekend organogram nodig is. Zucht! Ook geregeld en weer in de wachtstand. Een week later weer (boos) bellen met het callcenter en moedeloos worden van de antwoorden. Dan opeens op donderdag het verlossende mailtje van KYC dat wij in genade aangenomen worden als klant! Te vroeg gejuicht, want eer de paperassen zijn ontvangen waren we een week verder en al die tijd niets kunnen ontvangen en belangrijker nog; betalen!

Witwassen

Het idee van collega Bart Kuijpers om de ‘Bovebank’, als zusje van Bovemij, op te richten is zo gek nog niet. Zo’n bank zal ook moeten voldoen aan de Wft-regels en ijveren voor het voorkomen van fraude en witwaspraktijken, maar zal in ieder geval snappen hoe zaken werken in de autobranche en ondernemers echt en snel kunnen helpen, omdat zij een band met de branche hebben. Mocht zo’n bank er komen, dan melden wij ons graag als klant aan.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Crisisbanken | Automotive Online

Schoonhovens blik | Crisisbanken

Opinie • Zie maar eens een nieuwe bank te vinden, als de Rabobank om wat voor reden dan ook, de relatie verbreekt. Uit eigen ervaring weet columnist Johan Schoonhoven dat het een hele opgave is om zakelijke rekening voor een nieuwe BV te openen bij een bank. We waren al gewaarschuwd, zo laat hij weten.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven. (Foto: Johan Schoonhoven)

De stap van de Rabobank om bedrijven in de autobranche te gaan weren, is er één die behoorlijke gevolgen kan hebben en waar de Bovag zich terecht zorgen om maakt. Als de Rabobank de relatie om wat voor reden verbreekt, zie dan maar eens een nieuwe bank te vinden! Dat dat geen eenvoudige opgave is, blijkt uit eigen ervaring toen ik met enkele compagnons een zakelijk rekening voor een nieuwe BV bij ING wilde aanvragen.

Dat traject blijkt/bleek binnen het opstarten van een nieuwe activiteit de meeste tijdrovende en frustrerende te zijn. Met de bereidwillige medewerking van de accountant, jurist en notaris werd het idee, waar een klein jaar aan gewerkt is, geformaliseerd, werd de BV opgericht en gestart met het verlenen van diensten. Uitgaven waren er al en met inkomsten in het verschiet, moest er een zakelijke rekening worden aangevraagd. Dat werd een heel avontuur van chatten, bellen, mailen en bezoeken. Van het kastje naar de muur en van hot naar her…

Alleen een met bloed ondertekende verklaring ontbrak er maar aan

Na het vergaren van de eerste info en een korte chat met de ING, bleek al snel dat er een afspraak gemaakt moest worden. Dat kan tegenwoordig niet meer door een kantoor in de buurt te bellen, want A: zit zo’n kantoor niet in de buurt en B: directe nummers hebben ze niet meer. Via een callcenter een afspraak kunnen maken bij een kantoor in de regio en ons heel goed voorbereid door met de aandeelhouders persoonlijk te verschijnen en de hele rataplan mee te nemen, KvK-inschrijving, UBO registratie, paspoorten, 5 ING-passen, oprichtingsakte etc. Alleen een met bloed ondertekende verklaring ontbrak er maar aan.

De aardige mevrouw die ons te woord stond bleek na 3 kwartier de vervangster te zijn van de mevrouw waar wij eigenlijk de afspraak mee hadden en zij meldde dat alle banken tegenwoordig in het kader van de Wet op het financieel toezicht (Wft) veel controles moeten uitvoeren en dat hebben we geweten!

Wij waren al gewaarschuwd dat er mogelijk nog extra controles worden uitgevoerd

Het werden dagen en weken van het beantwoorden van vragen, nog een keer beantwoorden van dezelfde vragen en vragen die wij het liefst zouden doorspelen naar de afdeling ‘domme vragen’; hoe wij controleren of de auto’s die wij inkopen niet gestolen zijn? Huh, wat? Wij kopen helemaal geen auto’s! En hoe wij ijveren voor meer girale overboekingen? Nou, door een zakelijke bankrekening aan te vragen!

Wij waren al gewaarschuwd dat er mogelijk nog extra controles worden uitgevoerd, zonder concreet aan te geven waarom dat het geval zou zijn! En ja hoor, de afdeling ‘know your customer’ vroeg door met de Wft als legitimatie van alle vragen. Weer wachten, bellen met het call center en horen dat het echt niet sneller kan en daarna een mail van KYC dat een door de accountant of notaris getekend organogram nodig is. Zucht! Ook geregeld en weer in de wachtstand. Een week later weer (boos) bellen met het callcenter en moedeloos worden van de antwoorden. Dan opeens op donderdag het verlossende mailtje van KYC dat wij in genade aangenomen worden als klant! Te vroeg gejuicht, want eer de paperassen zijn ontvangen waren we een week verder en al die tijd niets kunnen ontvangen en belangrijker nog; betalen!

Witwassen

Het idee van collega Bart Kuijpers om de ‘Bovebank’, als zusje van Bovemij, op te richten is zo gek nog niet. Zo’n bank zal ook moeten voldoen aan de Wft-regels en ijveren voor het voorkomen van fraude en witwaspraktijken, maar zal in ieder geval snappen hoe zaken werken in de autobranche en ondernemers echt en snel kunnen helpen, omdat zij een band met de branche hebben. Mocht zo’n bank er komen, dan melden wij ons graag als klant aan.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.